خبرهاگزارش

یازده ایرانی در هفته منتقدان جشنواره کن

در ادوار مختلف یازده ایرانی در هفته منتقدان جشنواره کن حضور داشته اند.

هفته منتقدان قدیمی ترین بخش جنبی جشنواره فیلم کن است که از سال ۱۹۶۲ آغاز به کار کرده.

و امسال شصت و یکمین دوره خود را برگزار می کند. این بخش توسط اتحادیه منتقدان سینمای فرانسه سازماندهی می شود که شامل ۲۴۴ منتقد، نویسنده و روزنامه نگار حوزه سینما بوده و‌ تنها ساخته های اول یا دوم بلند سینمایی کارگردان ها انتخاب و به نمایش در می آیند. بخش هفته منتقدان بسیار گزیده عمل کرده و‌ تنها هفت فیلم بلند و هفت فیلم کوتاه برای بخش مسابقه خود انتخاب می کند. سینماگران بزرگی مانند برناردو برتولوچی، فیلیپ کافمن، کن لوچ، تونی اسکات، آنیژکا هولاند، لئو کاراکس، ونگ کار وای، گیرمو دل تورو، ژاک اودیار، گاسپار نوئه، فرانسوا اوزون، آلخاندرو گونزالز ایناریتو و… توسط این بخش کشف و به سینمای دنیا معرفی شده اند.

ایرانی ها در کن

تاکنون آثار یازده سینماگر ایرانی در شصت و یک دوره هفته مناقدان انتخاب شده اند.

فیلم سینمایی «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری در سومین دوره هفته منتقدان در اردیبهشت ۱۳۴۳ به نمایش در آمد. بهمن فرمان آرا با «سایه های بلند باد» در هجدهمین دوره این بخش در اردیبهشت ۱۳۵۸ حضور داشت.

ابراهیم مختاری اولین فیلم سینمایی اش، «زینت» را در سال ۱۳۷۳ در هفته منتقدان به نمایش گذاشت.

محمد شیروانی با «دایره» اولین فیلم کوتاه ایرانی در هفته منتقدان را در سال ۱۳۷۸ داشت و به دنبال او، علی محمد قاسمی با فیلم کوتاه «بیگانه و بومی» در ۱۳۸۰ پا به کن گذاشت.

فیلم سینمایی «زیر نور ماه» ساخته رضا میرکریمی در همان سال در بخش مسابقه فیلم بلند جایزه بزرگ این بخش و اولین جایزه هفته منتقدان کن را برای سینمای ایران کسب کرد.

رضا پارسا سینماگر ایرانی مقیم سوئد در ۱۳۸۱ با فیلم کوتاه «ملاقات شیطان» و محصول سوئد در بخش مسابقه فیلم کوتاه هفته منتقدان حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هیات داوران جوان را گرفت.

محمد حقیقت با فیلم سینمایی «دو فرشته» در هفته منتقدان سال ۱۳۸۲ حضور داشت و شش سال بعد در سال ۱۳۸۸ شهرام علیدی با فیلم سینمایی «زمزمه با باد» محصول عراق برای بخش مسابقه هفته منتقدان انتخاب و سه جایزه حمایتی ACID/CCAS، جایزه منتقدان جوان و جایزه هیات داوران نگاه را به خود اختصاص داد.

علی سوزنده با انیمیشن بلند «تهران تابو» محصول آلمان/اتریش در سال ۱۳۹۶ در این بخش حضور داشت و پس از پنج سال، علی بهراد با فیلم بلند «تصور» در بخش مسابقه فیلم بلند هفته منتقدان ۱۴۰۱ خواهد بود.

بدین ترتیب تاکنون یازده سینماگر ایرانی در هفته منتقدان حضور داشته و پنج جایزه هم کسب کرده اند. شصت و یکمین دوره هفته منتقدان از ۲۸ اردیبهشت تا ۵ خرداد در کن برگزار خواهد شد.

از کانال سینه ایران

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

مصطفی زارع

عاشق سینما و دنبال کننده جدی خبرهای خوب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×