بولتن خبریخبرها

اخبار فیلم های ایرانی در جشنوارهای جهانی – مهر 1400

سرویس خبر سایت Hisubmit از این پس به صورت دو هفته یکبار اخبار حضورهای جهانی فیلم های ایرانی در جشنواره ها و اکران های بین المللی آن را در قالب یک نوشته منتشر می کند.

در نیمه دوم مهر 1400 این اتفاقات در جهان برای فیلم های ایرانی رخ داده است. (شما می توانید اگر خبری را در متن زیر پیدا نکردید، برای ما در بخش کامنت بنویسید)

سى و چهارمين جشنواره فيلم مستند آمستردام، ايدفا، فهرست فيلم هاى پنج بخش ديگر را اعلام كرد كه در بخش “روشنگر” مستند بلند “مشق امشب” ساخته مشترك اشكان نجاتى و مهران نعمت اللهى و “چهره پرداز” ساخته جعفر نجفى، در بخش مسابقه مستند كوتاه، “من سعى مى كنم فراموش نكنم” ساخته پگاه آهنگرانى و در بخش مستند كودك نيز “آب، باد، خاك، نان” ساخته مهدى زمانى كياسرى به نمايش در خواهند آمد. پيش از اين حضور فيلم مستند “مشق شب” ساخته آقاى عباس كيارستمى نيز در معتبرترين رويداد سينماى مستند جهان اعلام شده بود. جشنواره ايدفا از ٢٦ آبان تا ٧ آذر در هلند برگزار خواهد شد.

بيست و يكمين جشنواره فيلم جهان زنان از ٥ تا ١٢ آبان/٢٧ اكتبر تا ٣ نوامبر در برلين آلمان برگزار خواهد شد و اين رويداد بخش ويژه ايران در برنامه امسال خود در نظر گرفته است. فيلم سينمايى “قصيده گاو سفيد” ساخته مريم مقدم و بهتاش صناعى ها در بيستمين حضور بين المللى، دو فيلم كوتاه “ملاقات” ساخته آزاده موسوى و “زنگ تفريح” ساخته نويد نيكخواه آزاد و مستند “صعود از ايران” ساخته فرانچسكا بورگتى و محصول ايتاليا كه درباره نسيم عشقى صخره نورد ايرانى است، در اين بخش به نمايش در خواهند آمد.

هجدهمين جشنواره فيلم هاى آسيايى هنگ كنگ از ٥ تا ٢٣ آبان/٢٧ اكتبر تا ١٤ نوامبر برگزار خواهد شد و فيلم هاى “قصيده گاو سفيد” ساخته بهتاش صناعى ها و مريم مقدم و محصول ايران و فرانسه، “زالاوا” ساخته ارسلان اميرى، “جاده خاكى” ساخته پناه پناهى و “رونا، مادر عظيم” ساخته جمشيد محمودى در اين رويداد به نمايش در خواهند آمد. در اين رويداد بخش ويژه سينماى افغانستان برپا خواهد

سى و پنجمين جشنواره فيلم لس آنجلس موسسه فيلم آمريكا (AFI) از ١٩ تا ٢٣ آبان/١٠ تا ١٤ نوامبر در آمريكا برگزار و فيلم سينمايى “جاده خاكى” ساخته پناه پناهى به عنوان تنها فيلم ايرانى در اين رويداد به نمايش در خواهد آمد.

سى و پنجمين جشنواره فيلم ليدز از ١٢ تا ٢٧ آبان/٣ تا ١٨ نوامبر در انگلستان برگزار خواهد شد و فيلم سينمايى “جاده خاكى” ساخته پناه پناهى در اين رويداد به نمايش در خواهد آمد.

چهلمين جشنواره فيلم كمبريج از ٢٧ آبان تا ٤ آذر/١٨ تا ٢٥ نوامبر در انگلستان برگزار خواهد شد و فيلم سينمايى “آتاباى” ساخته نيكى كريمى در اولين حضور بين المللى و دو فيلم كوتاه “زرد خالدار” ساخته باران سرمد و “ملكوت” ساخته فرنوش عابدى در اين جشنواره به نمايش در خواهند آمد.

سومين جشنواره فيلم رمبو در روز ٣٠ مهر/٢٢ اكتبر در پاريس برگزار و فيلم ايرانى “پريدن از ارتفاع كم” ساخته حامد رجبى جايزه بهترين فيلمنامه و نگار جواهريان براى همين فيلم، جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره را دريافت كردند. كوستا گاوراس و روبر گودگيان سينماگران سرشناس فرانسوى هم در مراسم حضور داشته و شهلا رستمى، روزنامه نگار ايرانى مقيم پاريس هم سخنرانى كوتاهى درباره سينماى امروز ايران و نياز به توجه بيش تر به سينماگران جوان ايرانى ارائه كرد.

به دنبال انتخاب فيلم “قهرمان” ساخته اصغر فرهادى به عنوان نماينده ايران براى جايزه اسكار بهترين فيلم بين المللى، فيلم سينمايى “وقت چيغ انار” ساخته گراناز موسوى و محصول استراليا/افغانستان/هلند/ايران به عنوان نماينده استراليا براى اسكار فيلم بين المللى معرفى شد.

مجمع بين المللى سينماى مستند (IDA) فهرست اوليه نامزدهاى بهترين مستندهاى بلند و كوتاه سال ٢٠٢١ را اعلام كرد كه شامل ٢٩ فيلم بلند و ١٧ فيلم كوتاه است و نمزدهاى جايزه اسكار مستند و كوتاه هم به طور معمول از همين فهرست انتخاب مى شوند. تنها نام ايرانى دو فهرست ، پيمان ذكاوت است كه با مستند كوتاه E14 محصول انگلستان و تهيه كنندگى صنم جهان فرد نامزد مستند كوتاه اين جايزه معتبر شده است. مجمع بين المللى سينماى مستند امسال ٧٤٨ فيلم شامل ٣١٤ مستند بلند از ٥٨ كشور دريافت داشت كه ٥٢ درصد كارگردان ها و ٥٥ درصد تهيه كننده هاى فيلم ها زن بوده اند.

سى و دومين جشنواره فيلم ليوبليانا از ١٩ تا ٣٠ آبان/١٠ تا ٢١ نوامبر در كشور اسلوونى برگزار خواهد شد و فيلم “جاده خاكى” ساخته پناه پناهى در بخش مسابقه اصلى جشنواره موسوم به چشم اندازها حضور داشته كه در اين بخش ده فيلم براى جايزه بهترين فيلم با تنوان مرغ ماهى خوار رقابت خواهند داشت . فيلم سينمايى “قهرمان” ساخته اصغر فرهادى و محصول ايران و فرانسه هم در بخش جنبى به نمايش در مى آيد.

هشتمين جشنواره فيلم ريگا از ٢٢ مهر تا ٢ آبان/١٤ تا ٢٤ اكتبر در لاتويا برگزار شد و فيلم “سرزمين آرزوها” ساخته شيرين نشاط و شجاع آذرى و محصول آمريكا در اين رويداد به نمايش در آمد.

فيلم سينمايى “خورشيد” ساخته مجيد مجيدى جايزه Chemnitz بيست و ششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان اشلينگل آلمان را دريافت داشت. اين پنجمين جايزه بين المللى فيلم است كه پيش از اين جايزه مارچلو ماستريانى براى بازيگر نوظهور، روح الله زمانى و جايزه فانوس طلايى انجمن سى جى اس هفتاد و هفتمين جشنواره ونيز، جايزه بهترين فيلم جشنواره كودك اجيال قطر و جايزه بهترين فيلم كودك جشنواره كودك زلين را دريافته داشته بود.

سى و دومين جشنواره فيلم سنگاپور از ٤ تا ١٤ آذر/٢٥ نوامبر تا ٥ دسامبر برگزار و فيلم “جاده خاكى” ساخته پناه پناهى در بخش مسابقه فيلم هاى بلند آسيايى و “قهرمان” ساخته اصغر فرهادى در بخش “در صحنه” به نمايش در خواهند آمد.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

مصطفی زارع

عاشق سینما و دنبال کننده جدی خبرهای خوب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×