نقد فیلم

نقد سریال بازی مرکب: محکوم کردن خشونت، در عین لذت بردن squid game

نقد و بررسی سریال کره ای بازی مرکب squid game .

به نظر بینندگان آمریکایی ، “بازی ماهی مرکب” ممکن است از جایی به وجود نیامده باشد و بدون پیشینه باشد. اما این سریال فوق العاده غافلگیر کننده است.

این برنامه ، که تد سراندوس ، رئیس Netflix گفته است در مسیر تبدیل شدن به پربیننده ترین سریال Netflix تا کنون است ، در نمودارهای سراسر جهان پیشی گرفته‌

“بازی ماهی مرکب” که توسط هوانگ دونگ هیوک ایجاد شده است ، رقابتی را با حدود 456 شرکت کننده به تصویر می کشد ، که در انتهای آن ثروتی بی حد و حصر در اختیار هر کس که پس از دست زدن به کارهای وحشیانه و زنده ماندن از وقایع مرگبار جان سالم به در ببرد ، قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

این مراحل از بازی های کودکان وام گرفته شده است و به طعنه ای ساده اشاره می کند که چقدر وحشیانه هستند:

بیش از نیمی از رقبا کشته می شوند ، به عنوان مثال ، در مرحله اول ، در بازی “چراغ قرمز ، چراغ سبز” کسانی که بعد از “چراغ قرمز” حرکت می کنند ، هدف گلوله قرار می گیرند.

این باعث می شود در بیش از نیمی از رقابت-بیش از 200 نفر-از بین بروند ، و “بازی ماهی مرکب” از نشان دادن اعضای درونی بدن انسان خجالت نمی کشد.

این خشونت در همان زمان به طرز وحشتناکی صمیمی و غیر شخصی است:

در حالی که صراحت وحشیانه ای در نحوه کوتاه شدن زندگی رقبا وجود دارد ، تیراندازان، کارکنان بازی نقاب دار هستند (یا در مورد چراغ قرمز ، چراغ سبز ، یک عروسک روباتیک).

مرگ سهم بازیکنانی به صورت تصادفی می شود ، که ما در مورد آنها کمتر از بازیکنان اصلی بازی می دانیم.

آنچه ما به تدریج از طریق کارآگاهی که به سیستم نفوذ کرده است می آموزیم این است که آنها کاملاً خریداری شده اند ، از قوانین خود اطاعت می کنند و در بازی ای که برای ارائه معصومیت تلاش کرده اند ، سخت باور دارند.

این واقعیت – که هم گیمرها و هم بازی سازان به نیاز و وفاداری عجیب به ریتم های رقابت ملزم هستند – خطوط تمیز و بدون عارضه ای دارد.

از نظر ساختاری سالم است و در یک نگاه هوشمندانه به نظر می رسد.

ساختار نمایش نیز در مراحل اولیه خود قرار دارد ، زیرا بازیکنان زنده می توانند این فرصت را داشته باشند که بعد از اولین حمام خون خارج شوند و با اختیار خود به آنجا بازگردند زیرا به شدت به پول نیاز دارند. (شرایط آنها نشان دهنده یک مقطع جالب از فرهنگ معاصر کره است ، از جمله یک فراری کره شمالی و یک کارگر مهاجر از پاکستان.)

در حال حاضر با دیدن واقعیت های سختی که در بازی و در خانه با آنها روبرو هستند ، مجبوریم حساب کنیم با این تصور که شانس نامحدود برای بقا در بازی ماهی مرکب ممکن است در جامعه مدرن از هیچکدام بهتر باشد.

اما این یک نقطه شروع است که سریال در توسعه آن کم کاری می کند.

“بازی ماهی مرکب” بی نهایت خود را تقویت می کند و خطر و سطح غیر انسانی را افزایش می دهد. (به نظر می رسد بالا آمدن صدها جسد بالا ، اما با نشان دادن بی رحمی بازیکنان ، که به طرز شماتیک با مهربانی های حیرت انگیز آنها متغیر است ، از خط خارج می شود.)

خالق نمایش Hwang Dong-hyuk تأکید کرده است که او نوشته است فیلمنامه این سریال در سال 2008 ، قبل از مواجهه با پروژه های اخیر با طرح های مشابه ، مانند مجموعه کتاب و فیلم “بازی های گرسنگی” Hunger game.

اگر ما این دو را با هم مقایسه کنیم ، من استدلال می کنم که مجموعه “بازی های گرسنگی” به وضوح مخاطب را متهم می کند ، شاید به این دلیل باشد که قسمت پایانی آن نشان دهنده کاهش محبوبیت است و چرا امروز به ندرت مورد بحث قرار می گیرد.

هیچ کس نمی خواهد به او بگویند که در لذت بردن از چیزی که از آن لذت می برد اشتباه می کند.

در واقع ، قطعه هنری که به وضوح به ذهن متبادر شد ، فیلم “جوکر” در سال 2019 بود که به طور قابل ملاحظه ای چاپلوس تر بود.

در آنجا ، مانند اینجا ، خشونت به طور صریح به تصویر کشیده شده است ، و آراستگی از وسایل عجیب و غریب پیرامون مرگ و خشم ناشی می شود.

قتل به عنوان راهی برای افزایش مشارکت در یک گفتگوی سیاسی خطرناک بدون ارائه راه حلی ، مورد تجلیل قرار گرفته است.

در هر دو بازی “جوکر” و “ماهی مرکب” ، مفهوم برابری اقتصادی قبل از شروع قتل ها به شدت در فضا شناور است ، در حالی که سطح وسیعی از “Squid Game” از زیر کلاس مدرن کره ای در نهایت بیشتر به عنوان آواتارهای بدشانسی یا بی انصافی مورد بررسی قرار گرفته است.

به عنوان شخصیت در هر دو مورد ، به نظر می رسد مناظر بصری دقیقاً-به ترتیب ، ادای احترام به اسکورسیزی دهه 1970 و نئونهای سرزمین بازی و تصاویر روستایی دوران کودکی-به منظور به هم ریختن مرگ به صحنه رفته اند. (شایان ذکر است که بسیاری از پالت های بصری نوستالژیک “Squid Game” به طور خاص از فرهنگ کره ای گرفته شده است ، عنصری که یک منتقد سفیدپوست آمریکایی فاقد درک برخی از آن ها است.)

این نشان می دهد که این برنامه احساس می کند که باید اینقدر فشار آورد تا اصرار داشته باشد که افرادی که بازی Squid را برای سرگرمی تماشا می کنند از نظر اخلاقی بسیار تنزل یافته تر از افرادی هستند که می گویند ، فقط “بازی Squid Game” را برای سرگرمی تماشا می کنند.

مانند «جوکر» ، اصرار هر دو طرف وجود دارد که فرهنگی که می تواند خشونت ایجاد کند ذاتاً بیمار و مخدوش است ، در حالی که نسخه ای فوق العاده اغراق آمیز از اختلال بیماری را به شیوه ای طراحی می کند که حداکثر تنش و سرگرمی داشته باشد.

برای روشن تر شدن ، تفاوت آشکاری بین تماشای خشونت در دنیای واقعی و خشونت داستانی وجود دارد ، حتی قبل از اینکه فیلمنامه هوانگ آن را به طرز چشمگیری نشان دهد.

اما اگر انبوه اجساد در خدمت ایده ای جالبتر از این نابرابری بد باشد ، ذبح می شد ، تشخیص این تفاوت آسانتر می شد. یک گفتگوی پایانی بین برنده بازی و معمار آن نشان می دهد که بازی در اصل برای سرگرمی و بررسی اینکه آیا ممکن است افراد خوب باشند طراحی شده است. (او معتقد است که آنها با وجود اینکه چندین شرکت کننده کار گروهی ، از خودگذشتگی و همکاری را نشان داده اند ، چنین نیستند – اما پس از آن ، شخصا توسط برنده بازی خیانت کرد ، بنابراین ممکن است احساسات او کمی خام باشد.)

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×