نقد فیلم

نقد فیلم محموله‌ی ويژه Special Delivery

نقد فیلم محموله‌ی ويژه Special Delivery

ژانر : اکشن – جنایی – کره ای – هیجان انگیز

امتیاز : 6.4از 74 رای در سایت IMDb

زبان : کره ای

نوشته های مشابه

سال انتشار : 2022

محصول کشور : کره جنوبی

کارگردان : Dae-min Park

بازیگران : So-dam Park, Heo Dong-won, Jo Hee-Bong

خلاصه داستان : داستان فیلم محموله ویژه 2022 درباره زنی به نام جانگ است که شغل مخفی دارد او در خواست های غیر عادی انتقال و جابه جایی را با موفقیت صد در صد انجام میدهد یک روز او مجبور میشود تا پسر بچه ای را جا به جا کند اما …

فیلم کره ای محموله ویژه (Special Delivery) که با اسم انتقال ویژه نیز شناخته میشود، نام فیلمی اکشن , جنایی , هیجان انگیز محصول کشور کره جنوبی به نویسندگی و کارگردانی (پارک دائه مین) می باشد که در سال 2022 تولید گردیده است.

در این فیلم بازیگرانی چون پارک سو دام، هئو دونگ وون، جو هی بونگ، یوم های ران، هان هیون مین و هاین جون جونگ به ایفای نقش پرداخته اند. فیلم انتقال ویژه در گیشه به فروش 3.46 میلیون دلار دست یافته است.

اقتباس کره‌ای از لئون

نام انگلیسی: Special Cargo | Special Delivery
نام فارسی: محموله‌ی ويژه
محصول: ۲۰۲۲
امتیاز: ۱.۵ از ۴ – 〇〇◐⬤
مصطفی ملکی

«لوک بسون» یکی از کارگردان‌هایی است که همگان نام‌اش را با یک اثر به‌یاد می‌آورند؛ لئون. این فیلم داستان همراهی یک آدم‌کش حرفه‌ای و تک‌بعدی با دختری نوجوان است که به‌طور اتفاقی سر راه یکدیگر قرار می‌گیرند. این فیلم یکی از معیارهای قابل قبول سینمای اکشن در سینمای سرگرمی محسوب می‌شود و تقریباً هر سینمادوستی حداقل یک‌بار به تماشای آن نشسته است.

حال و در سال ۲۰۲۲، سینمای کره اقتباسی تقریباً آزاد را از فیلم لوک بسون انجام داده است.
فیلم «محموله‌ی ویژه» روایت دختری با نام «یون-ها» است که در کودکی به‌همراه خانواده از کره‌ی شمالی فرار کرده است. یون‌-ها اما تنها بازمانده‌ی خانواده در این مهاجرت بوده و دلالی با نام «سا-جانگ» او را بزرگ کرده است.

یون-ها اکنون به‌عنوان راننده‌ای حرفه‌ای برای این دلال مشغول کار است و همچون سری فیلم‌های «انتقال‌دهنده» مشتریان زیرزمینی را به مقصد می‌رساند. اما در یکی از همین مأموریت‌ها مسافران او یک پدر و پسر هستند و همین سفر تبدیل به طولانی‌ترین مأموریت او می‌شود.

فیلم محموله‌ی ويژه

شباهت ها و تفاوت ها


در این فیلم کاراکترها درست بر اساس هر کاراکتر اصلی‌ای که در فیلم لئون وجود دارد شخصیت‌پردازی شده‌اند. این‌بار به‌جای آن قاتل آرام و خونسرد و ساده، دختری که راننده‌ای خونسرد و حرفه‌ای است قرار دارد. شخصیت جذاب پلیس فاسد را نیز کارگردان سعی کرده به همان شیوه‌ی لوک بسون تصویر کند.

برعکس لئون، این فیلم بیشتر روی تعقیب‌و‌گریز استوار است و تقریباً چیزی شبیه فیلم «انتقال‌دهنده» درآمده است. با توجه به اینکه سینمای کره‌ی جنوبی در آثار بدنه‌ی خود سعی دارد بهترین شیوه‌ی ممکن را در اجرای تکنیک‌های تصویری استفاده کند، در این فیلم نیز تمام سکانس‌های تعقیب‌و‌گریز با دقت خوبی مقابل مخاطب قرار می‌گیرد.

شاید مهم‌ترین تفاوت این دو اثر که باعث می‌شود لئون یک سر و گردن نسبت به همتای کره‌ای‌اش بالاتر باشد، عمقی‌ست که لوک بسون به روایت داده است. در فیلم لئون بخش زیادی از فیلم به رابطه‌‌ی ماتیلدا و لئون اختصاص دارد و نوعی سمپاتی بین مخاطب و کاراکترها ایجاد می‌شود. اما در اثر کره‌ای چنین عمقی وجود ندارد و کاراکترها در مسیری کاملاً مستقیم دائم در حال تعقیب‌وگریز هستند.

به‌همین سبب مخاطب فرصت این را پیدا نمی‌کند که به‌دور از بحبوحه‌ای که کاراکترها درگیرش شده‌اند زمانی را با آن‌ها، آن هم در ضربآهنگی آهسته، سر کند. این تفاوتِ ضربآهنگِ دو اثر است که باعث می‌شود سکانس پایانی لئون تبدیل به یکی از ماندگارترین قاب‌های سینما شود. در اثر کره‌ای اما کارگردان در سکانس پایانی مسیرش را از فیلم لوک بسون جدا می‌کند و یکی از قابل حدس‌ترین پایان‌ها را برای فیلم در نظر می‌گیرد.

او در حقیقت فیلم خود را با این پایان‌بندی غرق می‌کند و فرسنگ‌ها از اثر لوک بسون فاصله می‌گیرد. کارگردان وقتی پیرنگ خود را از اثری دیگر قرض می‌گیرد و از آن سو زمانی که هیچ ایده‌ای هم برای برابری روایت خود با اثر اصلی ندارد، به‌نظر بهتر می‌آمد که در پایان‌بندی هم پیرو فیلم اصلی باقی می‌ماند. در هر حال تصمیم کارگردان کره‌ای چنین سکانسی بوده و به‌همین سبب نیز فیلم جز سقوط مسیری در پیش ندارد.

نقد فیلم محموله‌ی ويژه Special Delivery

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×