نقد فیلم

نقد فیلم درخت آرزو The Wishing Tree

نقد فیلم درخت آرزو The Wishing Tree 2021

خلاصه فیلم:

درخت آرزو داستان سفر پیاده روی یک زن است که به عنوان جستجویی برای چشم انداز، صلح، پاسخ و در نهایت راهی برای بهبودی از تراژدی شخصی آغاز شده است.

جولیا در حین پیاده‌روی با کالیب و رایان، دو پسر که با شیاطین خود سروکار دارند، برخورد می‌کند. سفری غیرمنتظره از خودیابی و دگرگونی که نشان می دهد، گاهی امید را می توان به نامحتمل ترین راه ها کشف کرد.

نوشته های مشابه
  • کارگردان:Laura Adamo
  • نویسنده:Laura Adamo, Dominic Auld, Stephen Chambers
  • ستارگان:Laura Adamo, Sebastien Roberts, Altair Vincent

وقتی بخواهی فیلم‌ات فقط زیبا باشد

نام انگلیسی: The Wishing Tree
نام فارسی: درخت آرزو
محصول: ۲۰۲۱
امتیاز: ۰.۵ از ۴ – 〇〇〇◐
سارا

«جولیا»، زنی میانسال، برای یافتن دوباره‌ی خود و هضم مشکلاتی که در زندگی داشته راهی جنگلی می‌شود که در دوران کودکی‌ به آنجا بسیار می‌رفته است. او می‌خواهد درختی که در بچگی نام درخت آرزوها بر آن نهاده بودند را بیابد. در این مسیر با «کیلب»، دوست دوران دبیرستان‌اش، و «رایان»، دوست او، مواجه می‌شود.


تا کنون فیلم‌های بسیاری را مرور کرده‌ایم که در آنها فرد برای بازیافتن دوباره‌ی خود اقدام به سفری متفاوت می‌کند. در این میان رفتن به جنگل و دیدار با طبیعت شاید یکی از آن سفرهایی است که بیشتر از دیگر سفرها بتواند افراد را جذب خود کند، زیرا طبیعت مانند یک مادرِ همیشه زنده می‌تواند هر کسی را مورد پذیرش قرار دهد تا آن فرد بار دیگر خود و هدف زندگی‌اش را بیابد.

اگر در فیلم «شکاف تاریک » مردی بعد از مرگ عشق‌اش تلاش می‌کند کاری متفاوت انجام دهد و ریسکی کند که هرگز در زندگی انجام نمی‌داده، زنِ درون فیلم «سرزمین» بعد از مرگ همسر و فرزندش ناامید برای دور شدن از تمام آدم‌ها به طبیعت روی می‌آورد.

فیلم‌هایی که در آنها آنچه بیش از همه اهمیت داشته خودِ شخصیت داستان بوده و دیگر المان‌های فیلم در رده‌های بعدی قرار می‌گرفته‌اند. اما فیلم «درخت آرزو» از چه حرف می‌زند و چه می‌خواهد؟
جولیا در فیلم «درخت آرزو» هیچ‌کس نیست. این شخصیت آنقدر آشفته و باری‌به‌هرجهت است که مشخص نیست اعمال و رفتارهای‌اش قرار است چه چیزی را بیان کنند.

فیلم درخت آرزو

او از چه فرار می‌کند و چرا فرار می‌کند؟ آیا لزوماً گفتن اینکه جولیا فرزندش را از دست داده، برای درک این شخصیت کافی است؟ این فیلم هیچ تلاشی برای نشان دادن عمق احساسات جولیا نکرده است.

رابطه‌ی او و همسرش نیز تعریف درستی ندارد و از آنجا که عشق این دو به خوبی تصویر نشده، درنتیجه جداشدن و از بین رفتن آن هم منجر به ایجاد هیچ حسی در مخاطب نمی‌شود. از سوی دیگر روابطی که او با کیلب و رایان دارد نیز بدون دلیل دیده می‌شود، زیرا این شخصیت‌ها هم تعریف درستی نشده‌اند.

دقیقاً مشکل کیلب چه است؟ مشکلات رایان و دلیل عقب افتادن ازدواج او چه است؟ چگونه می‌تواند رایان یا کیلب این چنین شخصیت‌های سست و احمقانه‌ای داشته باشند؟

حتی اینکه این دو نفر چرا عازم سفر به درون جنگل شده‌اند نیز مشخص نیست. مگر می‌شود کسی برای رفتن به جنگل آماده شود و حتی با خودش غذا یا چراغ‌قوه هم نداشته باشد؟ آیا هرگز آنها تصوری از جنگل و خطرات ان نداشته‌اند؟

پاسخ ها


فیلم «درخت آرزو» اما برعکس داستان‌اش از تصاویری رویاگونه برخوردار است. کلوزآپ‌ها و مدیوم‌شات‌های بسیار از گل‌های زرد چمنزار و درختان سبز و فوق‌العاده‌ی جنگل با دوربینی که سعی می‌کند با تکان‌های خود همه‌چیز را واقعی نشان دهد، از مزیت‌های این فیلم هستند که تصاویرش را دیدنی کرده‌اند.

درواقع این طور به نظر می‌رسد که کارگردان به جای توجه به داستان و شخصیت‌های خود به دوربین و تصاویرش توجه کرده و فقط قصد نشان دادن فیلمی زیبا را داشته است.

البته که طبیعت به خودی خود آنقدر زیبا است که بدون داشتن یک دوربین فیلمبرداری قوی هم می‌توان تصاویری زیبا از آن را استخراج کرد و از این رو حتی همین مزیت این فیلم هم چندان خاص و خلاقانه نیست.

پس شاید بهتر است پیشنهاد کرد که به جای دیدن این فیلم یک مستند زیبا از طبیعت و زیبایی‌های آن دید تا مجبور نبود با شخصیت‌هایی بی‌هویت روبه‌رو شد.

نقد فیلم فیلم درخت آرزو

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×