خبرها

لغو یک جشنواره فیلم در ترکیه به اتهام «سانسور»

لغو یک جشنواره فیلم در ترکیه به اتهام «سانسور»

رویترز نوشت: شهرداری آنتالیا جشنواره فیلم این شهر را که بیش از ۶۰ سال قدمت دارد به دلیل اتهامات مربوط به سانسور یک فیلم سیاسی لغو کرد. نام این جشنواره پرتقال طلایی آنتالیا است.

در اقدامی بی‌سابقه، تهیه‌کنندگان و کارگردانان ۲۷ فیلم در جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا روز چهارشنبه، چند روز پس از استعفای ۲۰ نفر از اعضای هیئت داوران جشنواره به دلیل حذف یک مستند از سوی سازمان‌دهندگان، اعلام کردند که از این جشنواره کناره‌گیری می‌کنند.

 

Kanun Hükmü (حکم) توسط Nejla Demirci بر روی دو کارمند دولتی، یک معلم و پزشک تمرکز دارد که در شرایط اضطراری که در ترکیه پس از کودتا در سال 2016 اعمال شد، از مشاغل خود اخراج شدند.

این جشنواره که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های ترکیه است، هفته گذشته مستند «فرمان قانون» درباره یک پزشک و معلمی را که پس از کودتای نافرجام در ترکیه در سال ۲۰۱۶ در شرایط اضطراری از مشاغل دولتی خود اخراج شدند حذف کرد.

دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه (AKP) پس از کودتای 15 ژوئیه 2016، پاکسازی گسترده نهادهای دولتی را آغاز کرد. بیش از 130000 کارمند دولتی با احکام اضطراری از مشاغل خود اخراج شدند. مقامات گفتند که شغل خود را به دلیل ارتباط مشکوک با “سازمان های تروریستی” از دست دادند، اما منتقدان ادعا کرده اند که در پی اخراج هر کسی که از سوی دولت به عنوان مخالف تلقی می شود، سرکوب عمومی صورت گرفته است.

ماجرای لغو یک جشنواره فیلم در ترکیه

احمد بویاجی اوغلو، مدیر جشنواره، گفت که این مستند به دلیل ادامه مراحل قانونی علیه یکی از افراد حاضر در بخش فیلم مستند ملی حذف شده است.

 

وی گفت: به همین دلیل تصمیم بر این شد که فیلم از انتخاب امسال حذف شود تا در روند قضایی و بی طرفی تاثیری نداشته باشد.

جشنواره پس از آن لغو شد که بسیاری از اعضای هیات داوران و کارگردان‌های شرکت کننده در اعتراض به سانسور و تهدید بیان هنری از جشنواره کنار کشیدند. از سوی دیگر وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه روز پنجشنبه با متهم کردن برگزارکنندگان این جشنواره به اجازه «تبلیغات تروریستی» از حمایت خود از این جشنواره صرف نظر کرد.

جشنواره سپس دوباره مستند را حذف کرد و شهرداری هم کل جشنواره را لغو کرد.

علاوه بر این، Muhittin Böcek شهردار شهرداری آنتالیا بیانیه زیر را صادر کرد: «در چهار سال گذشته، شهرداری متروپولیتن آنتالیا در تشکیل کمیته‌های انتخاب، انتخاب هیئت داوران، محتوای فیلم‌ها یا تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا فیلم برنده می شود یا نه دخالتی نداشته و در آینده هم این کار را نخواهد کرد.بخش مسابقه کشوری که قبلاً توسط مدیریت قبلی از حوزه جشنواره حذف شده بود، در دوره ما با تلاش فراوان و اعتقاد به احیای جشنواره مجدداً معرفی شد. این تصمیم روشن‌ترین نشانه موضع ما علیه سانسور است.»

لغو جشنواره فیلم پرتقال طلایی در ترکیه

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×