آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

نحوه نوشتن فیلمنامه فیلم مستند / نمونه و دانلود pdf

در این نوشته به نحوه نوشتن فیلمنامه فیلم مستند می پردازیم و نمونه ای جهت دانلود pdf قرار می دهیم.

برای نوشتن تریتمنت یا تهیه هر کدام از موارد توسط کارشناسان متخصص ما می توانید اینجا کلیک کنید یا با ما تماس بگیرید.

بسیاری از مردم تصور می کنند از آنجا که فیلم های مستند “قرار است واقعی باشند” فیلمنامه ندارند. اما در واقعیت ، تقریباً هر نوع فیلم دارای نوعی فیلمنامه است ، یا برای اهداف برنامه ریزی قبل از فیلمبرداری ، برای اهداف سازمان دهی در هنگام تذوین، یا برای برقراری ارتباط با اعضای تیم در مورد آنچه که فیلم باید نشان دهد.

بر خلاف فیلم های داستانی که دارای قالب های فیلمبرداری نسبتاً سخت هستند ، سازندگان فیلم های مستند ممکن است از انواع قالب های فیلمنامه برای جلب نظر همکاران خود و یا ارائه پیشنهادات (پروپوزال ) دریافت بودجه ای که گاهی اوقات از سوی سازمان های کمک مالی ارایه می شود ، استفاده کنند.

سه نوع اساسی از قالب های فیلمنامه مستند وجود دارد.

در این مقاله ، ما هر یک را معرفی می کنیم ، نحوه استفاده از آنها را توضیح می دهیم و نمونه هایی از شکل آنها را ارائه می دهیم. بعضی از فیلمسازان ممکن است از هر سه نوع فیلمنامه فیلم مستند استفاده کنند و برخی دیگر ممکن است فقط از یک یا نوع ترکیبی اصلاح شده استفاده کنند (تعداد کمی از فیلمسازان ، به خصوص برای فیلم های خیلی کوتاه ، اصلاً نمی توانند بنویسند).

انواع فیلمنامه مستند

انواع اساسی قالب های فیلمنامه فیلم مستند عبارتند از:

  • تریتمنت – این یک سند داستانی پیش فرض پیش از فیلمبرداری است که بعضی اوقات از ابتدا تا انتها آنچه که در فیلم اتفاق می افتد را در آن به صورت خلاصه می نویسند.
  • فیلمنامه دوتکه – در یک قالب دو ستون کنار هم که یک طرف آن چیزی را که مخاطب می بیند و طرف دیگر با جزئیات آنچه مخاطب همزمان می شنود را بیان می کند.
  • فیلمنامه تدوین- یک فیلمنامه حساب شده و دقیق از تصاویر و همراه با گزش های صوتی دقیق که با آنها مطابقت دارد با آنچه در مصاحبه ها ضبط شده است را در هر نما توضیح می دهد.

بیایید وارد جزییات شویم و هر یک از اینها را با جزئیات بررسی کنیم ، و همچنین یاد بگیریم که چگونه هر یک را بنویسید.

تریتمنت فیلم مستند چیست؟


تریتمنت فیلم مستند اغلب قبل از شروع فیلمبرداری نوشته می شود (اگرچه ممکن است در مراحل بعدی نیز نوشته شود). که برنامه تصاویری را که سازندگان فیلم قصد دارند جمع آوری کنند و مصاحبه هایی که ممکن است با آنها مرتبط شود را پیش بینی می کند.

حتی ممکن است حدس بزند مصاحبه های تخصصی شامل چه مواردی است. بعضی اوقات فیلم پایان یافته کاملاً به آنچه در تریتمنت اولیه موجود بوده نزدیک می شود و در بعضی مواقع با تذوین نهایی فیلم فاصله زیادی دارد.

بعنوان بخشی از پیشنهادات بودجه فیلم مستند ، گاهی اوقات سازمان ها تریتمنت را درخواست می کنند. همچنین می تواند توسط فیلمسازان برای برنامه ریزی درمورد آنچه در فیلم آنها قرار دارد استفاده شود.

قالب تریتمنت فیلم مستند چگونه است؟

قالب تریتمنت فیلم های مستند کمتر از سایر قالب های فیلمنامه نویسی رسمی است.

حتی ممکن است برخی حتی از نظر فنی آن را به عنوان یک فیلمنامه در نظر نگیرند. به طور کلی تریتمنت (که در فیلم سازی داستانی نیز استفاده می شود) به ما می گوید مخاطب چه چیزی را می بیند و می شنود ، از ابتدای فیلم شروع می شود و به ترتیب تا پایان فیلم ادامه می یابد.

یک تریتمنت مستند ممکن است مانند زیر باشد:

We see the inside of a Hershey’s chocolate factory. Industrial food equipment pours liquid chocolate into molds in the shape of the Easter bunny. We see factors wearing hairnets inspect each chocolate bunny before it is placed into packaging.

A representative from the Hershey’s company explains the challenges in producing large quantities of bunny-shaped chocolate but talks about how much demand has grown for them in recent years. We see lots of mouth-watering shots of chocolate being packaged.

فیلمنامه دوتکه فیلم مستند چیست؟


فیلمنامه دوتکه یا split از نظر بصری کاملاً متفاوت از تریتمنت است. فیلمنامه دوتکه به جای یک روایت از آنچه انتظار داریم فیلم شامل آن باشد ، مبتنی بر قالب دو ستون است که در ستون سمت چپ تصویری را که بیننده می بیند و در سمت راست صفحه به ما می گوید که ما چه خواهیم شنید.

گاهی اوقات این دو با هم هماهنگ خواهند بود – صدای همگام سازی ، مانند دیدن و شنیدن صحبت های یک متخصص در یک مصاحبه – و گاهی اوقات این دو از هم جدا می شوند مانند شنیدن صدای راوی در مورد توضیح دادن چیزی که ما شاهد آن هستیم.

فیلمنامه های دوتکه فیلم مستند اغلب در مرحله پس از تولید، مفید واقع می شوند زیرا می توانند یک طرح دقیق باشند که تهیه کننده یا کارگردان می تواند آن را به تدوینگر تحویل دهد و بگوید “این را بساز!” تدوینگر ، از نظر تئوری ، داربست آنچه را که برای ساختن آنها لازم است درک خواهد کرد.

قالب فیلمنامه دوتکه مستند چگونه؟

متن های مستند از این نوع به طور معمول یک جدول دو ستونی با عنوان تصویر و صدا هستند.

آنها چیزی شبیه به این هستند:

قالب فیلمنامه دوتکه مستند

فیلمنامه تدوین فیلم مستند چیست؟


اگر تریتمنت یک طرح کلی است و یک فیلمنامه دو تکه یک طرح اصلی است ،فیلمنامه تدوین یک نمودار دقیق است که شامل اندازه گیری ها ، اعداد و یک لیست دقیق از مواد تشکیل دهنده برای مراحل ساخت یک مستند است.

فیلمنامه تدوین documentary film paper edits اغلب در اواخر مراحل ساخت فیلم هنگامی که همه مصاحبه ها فیلمبرداری شده و b-roll جمع آوری شده است ، استفاده می شود و تهیه کننده یا کارگردان آماده است تمام دیدگاه خود را به تدوینگر فیلم تحویل دهد.

فیلمنامه تدوین مستند همچنین ممکن است به عنوان سندی برای کارگردان ، تهیه کننده یا تدوینگر مورد استفاده قرار گیرد تا افکار خود را جمع کند و تصور کند شکل فیلم نهایی چگونه است.

بسیاری از پیش نویس های فیلمنامه تدوین ممکن است قبل از روشن شدن نسخه نهایی برای ویرایشگر کنار گذاشته شود. غالباً یک فیلمنامه تدوین از متن هایی که از مصاحبه ها تهیه شده اند با هم جمع می شود.

قالب ویرایش مقاله مستند چگونه است؟

فیلمنامه تدوین مستند ممکن است اسناد فیلمنامه دوتکه مانند مثال بالا باشد ، فقط با نقل قول دقیق کلمه ای از مصاحبه شوندگان و کد زمان و شماره تراک برای کمک به تدوینگر در یافتن فیلم یا نمای مربوطه.

یا ممکن است بیشتر با یک قالب تریتمنت روایی با کد زمانبندی و نقل قول های دقیق و شماره حلقه ها مطابقت داشته باشند.

همچنین ممکن است قالب مانند این را داشته باشند:

فیلمنامه تدوین فیلم مستند

دانلود نمونه فارسی به صورت pdf

برای نوشتن تریتمنت یا تهیه هر کدام از موارد بالا توسط کارشناسان متخصص ما می توانید اینجا کلیک کنید یا با ما تماس بگیرید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×