آموزش هنرهای تجسمیآکادمی هنرهنرمندان

ال گرکو ، نقاشی از آسمان و زمین

ال گرکو نقاش و معمار دوران رنسانس اسپانیا

دومنیکوس تئوتوکوپولوس، معروف به ال گرکو (در زبان اسپانیایی به معنای فرد یونانی است) اِل گِرکو El Greco‎،  یک نقاش و معمار یونانی بود که در قرن شانزدهم در اسپانیا فعالیت می‌کرد.

او به خاطر سبک شیوه‌گرایی و منریسم خود شهرت دارد که با رنگ‌های روشن، پیکره‌های تحریف شده و نورپردازی اغراق‌آمیز خود را از نقاشان دیگر متمایز می‌کند. او تأثیر زیادی بر نقاشان اکسپرسیونیست و کوبیست قرن بیستم داشته است.

ال گرکو در ابتدا در کرت آموزش دید و سپس به ونیز و رم رفت و با آثار رنسانس ونیزی و منریسم آشنا شد. او در سال ۱۵۷۷ به تولدو، اسپانیا نقل مکان کرد و تا پایان عمر در آنجا ماند.

سبک شیوه گرایی چیست؟

شیوه گرایی یا منریسم Mannerism یک سبک هنری است که در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا پدید آمد و با رنسانس و باروک متفاوت بود.

این سبک از تصنع، اغراق، تحریف و پیچیدگی در نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری استفاده می‌کرد و به دنبال زیبایی مثالی و معنوی بود. ال گرکو یکی از نمایندگان برجسته این سبک بود که در آثارش از رنگ‌های روشن، پیکره‌های تحریف شده، نورپردازی اغراق‌آمیز و تضاد بین فضای زمینی و آسمانی استفاده می‌کرد.

او تأثیر زیادی بر نقاشان اکسپرسیونیست و کوبیست قرن بیستم داشت. برخی از آثار مشهور ال گرکو که نمونه‌های شیوه گرایی هستند عبارتند از:

آثار ال گرکو

او در تولدو بسیاری از آثار مذهبی و پرتره‌های خود را خلق کرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

تدفین کنت ارگاز (۱۵۸۶-۱۵۸۸):

این نقاشی یکی از مشهورترین و مهم‌ترین آثار ال گرکو است که در کلیسای سنت توماس در تولدو نگهداری می‌شود.

در نقاشی یک مراسم تدفین تاریخی را به تصویر می‌کشد که در آن دو قدیس از آسمان آمده‌اند تا جسد کنت ارگاز را دفن کنند. در بخش پایین نقاشی، چهره‌های واقعی از شخصیت‌های تاریخی و معاصر ال گرکو دیده می‌شوند و در بخش بالا، صحنه‌ای از بهشت با حضور مسیح، مریم و قدیسان نشان داده شده است. او با استفاده از رنگ‌های روشن و تیره، نور و سایه، انحنای پیکره‌ها و انتقال از فضای زمینی به آسمانی، یک اثر هنری بسیار تأثیرگذار و معنادار کشیده است.

– تثلیث مقدس (۱۵۷۷-۱۵۷۹):

این نقاشی در موزه پرادو در مادرید قرار دارد و یکی از آثار اولیه ال گرکو در تولدو است.

نقاشی مسیح را در حالی که بر صلیب می‌میرد و روح القدس به شکل کبوتر از پشت سر او پرواز می‌کند، نشان می‌دهد. پدر خداوند نیز در بالای صحنه حضور دارد و یک فرشته با یک تابلویی که روی آن INRI نوشته شده است، از پایین به مسیح نگاه می‌کند. این نقاشی با رنگ‌های زرد، قرمز و آبی و نورپردازی قوی، یک تصویر معنوی و دراماتیک از تثلیث مقدس ارائه می‌دهد.

منظره‌ای از تولدو (۱۵۹۶-۱۶۰۰):

این نقاشی یکی از کمترین آثار غیر مذهبی ال گرکو است که در موزه هنر متروپولیتن در نیویورک نگهداری می‌شود.

او یک منظره‌ای از شهر تولدو را به تصویر می‌کشد که در آن کلیساها، قلعه‌ها، پل‌ها و رودخانه تاخو به چشم می‌خورند. این نقاشی با رنگ‌های سرد و تاریک، ابرهای تهدیدآمیز و نورهای قوی، یک تصویر غیر واقعی و احساسی از شهر را ایجاد می‌کند که بیشتر شبیه به یک خیال است تا یک توصیف دقیق.

ارزش آثار

قیمت نقاشی‌های ال گرکو به عوامل مختلفی مانند اندازه، کیفیت، موضوع، تاریخ و وضعیت بازار هنری بستگی دارد. برخی از نقاشی‌های او در حال حاضر در موزه‌ها و گالری‌های معتبر جهان قرار دارند و به ندرت برای فروش ارائه می‌شوند.

برخی از نقاشی‌های دیگر او نیز در مجموعه‌های خصوصی وجود دارند و گاهی اوقات در حراجی‌های هنری به فروش می‌رسند.

بر اساس اطلاعات موجود، بالاترین قیمتی که تاکنون برای یک نقاشی ال گرکو پرداخت شده است، ۱۰.۵ میلیون دلار آمریکا بوده است که در سال ۱۹۹۹ برای نقاشی Saint Dominic in Prayer در حراجی ساتبی در نیویورک انجام شده است.

البته این قیمت ممکن است با توجه به تغییرات بازار هنری و ارزشمندی افزایش یابد. برای مثال، نقاشی Lady in a Fur Wrap که متعلق به موزه کلویسترز در گلاسکو است، در سال ۲۰۱۴ تخمین زده شد که ارزش آن بین ۲۷ تا ۴۵ میلیون دلار آمریکا است.

اما این نقاشی هرگز برای فروش ارائه نشده است و مالکیت آن همچنان مورد بحث و جدل است.

نقاشی ها

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×