خبرهاهنرهای نمایشی

در جشنواره آوینیون ۲۰۲۳ چه گذشت؟

جشنواره آوینیون ۲۰۲۳ (فرانسوی: Festival d’Avignon ‎) یک جشنوارهٔ هنری سالانه است که هر تابستان در ماه ژوئیه در حیاط کاخ‌های پاپ و سایر نقاط شهر اوینیون فرانسه برگزار می‌شود.

این جشنواره که در سال ۱۹۴۷ توسط ژان ویلار بنیان گذاشته شد، قدیمی‌ترین جشنوارهٔ موجود فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌ها در سطح جهان است.

به نقل از سلیس نیوز:

🎓 به بهانه پایان هفتاد و هفتمین جشنواره آوینیون ۲۰۲۳

آوینیون، از بزرگ‌ترین جشنواره‌های هنرهای نمایشی جهان،  سوم مردادماه (۲۷ ژوئیه) به پایان رسید.

اولین سالی است که تیاگو رودریگوئز به‌عنوان مدیر جشنواره کار خود را آغاز کرده و اولیویه پی، پس از سال‌ها مدیریت بر این جشنواره کنار رفته است.

درنتیجه این تغییر، توجه به زبان انگلیسی و آثار نمایشی از بریتانیا مهم‌ترین نکته‌ای است که خودنمایی می‌کند؛ درحالی‌که اولیویه پی به‌شدت با زیرنویس انگلیسی برای اجراها مخالفت می‌کرد اما مدیر جدید به جذب جهانگردان و علاقه‌مندان از سراسر جهان توجه بیشتری نشان داده و امسال آثار بیشتری با زیرنویس انگلیسی عرضه شدند.

در بروشور جشنواره آمده است: «زبان انگلیسی به این دوره از جشنواره دعوت‌شده است تا پلی بنا شود درحالی‌که برخی می‌خواهند دیوار بکشند. ما جهانی جداشده توسط مرزها را نمی‌پذیریم

در میان آثار بریتانیایی، «همه آن» اثر ویکی فدرستون و سام پریچارد بر اساس نمایشنامه‌ای از آلیستر مک دووال، بیش‌ازپیش از بر سنت بازی‌های شگفت‌انگیز تئاتر بریتانیایی استوار است؛ جایی که کیت اوفلین در سه نمایش، نقش سه زن را بر روی صحنه بازی می‌کند و با تسلط حیرت‌انگیز خود، تماشاگر را در دنیاهای متفاوت – و رفتارهای متفاوت- این زنان سهیم می‌کند، با صحنه‌هایی که به‌مانند یک تابلو نقاشی تزئین شده‌اند و بازیگر، تک‌وتنها، درون و برون شخصیت را برای ما در فضایی غریب عیان می‌کند.

«اعترافات» اثر الکساندر زلدین هم دنیای یک زن را طی دهه‌ها می‌کاود؛ زنی استرالیایی که بعد از ازدواجی ناموفق کشورش را به سمت لندن ترک می‌کند. زن که حالا پیر شده، درصحنه حضور دارد و به گذشته خودش می‌نگرد…

در میان آثار بریتانیایی، «همه آن» اثر ویکی فدرستون و سام پریچارد بر اساس نمایشنامه‌ای از آلیستر مک دووال، بیش‌ازپیش از بر سنت بازی‌های شگفت‌انگیز تئاتر بریتانیایی استوار است.

حقیقت این است که سگ باید در سگدانی باشد
تیم کراچ اما در اجرای تک‌نفره‌اش بانام «حقیقت این است که سگ باید در سگدانی باشد» به شعار و حرف‌های تکراری پناه می‌برد.

جشنواره آوینیون ۲۰۲۳

او که غالباً یک دوربین سه‌بعدی بر چشم دارد (بعد خودش می‌گوید که چیزی در آن نمی‌بیند) شروع به حرف زدن ممتد می‌کند و سعی دارد نبض تماشاگر را به دست بگیرد، کاری که از عهده آن برنمی‌آید و درنهایت با اجرایی سرد و شعاری روبرو هستیم که می‌خواهد بدون استفاده از امکانات صحنه – و هنر نمایش- تمام مشکلات بشریت را با جملاتش حل کند.

نمایش «اضافی» اثر تیم اشلز از بریتانیا الگوی جالبی را برای اجرا برگزید: اجرا در روستاهای اطراف آوینیون به این شکل که هرروز محل اجرای این نمایش تغییر می‌کرد و به‌این‌ترتیب به‌جای مخاطبان معمول جشنواره آوینیون، روستائیان اطراف به تماشای این اثر نشستند.

حیاط قصر پاپ شگفت‌انگیزترین محل اجرا در آوینیون است که در آن، این ساختمان چند صدساله حیرت‌انگیز، افسون غریبی را خلق می‌کند که گویی اساساً برای اجرا خلق‌شده و می‌تواند هر تماشاگری را مسخ کند. بااین‌حال اما تراجال هارل با سردی و خامی اثر تازه‌اش به نام «رومئو» بخش مهمی از این افسون را به هرز برد و تماشاگر را دست‌خالی به خانه فرستاد.

«آنتیگونه در آمازون» اثر میلو رائو از برزیل از آثار پر سروصدای امسال بود که با تمرکز و تکیه‌بر ویدئو پروجکشن خلق‌شده بود و رائو سعی داشت ارتباط دو فرهنگ اروپایی و فرهنگ بومی در برزیل را از طریق هنر نمایش ترسیم کند، اما به‌مانند بخش قابل‌توجهی از آثار امسال، به شعار پناه می‌برد.

حرکات موزون دیدنی نه زن در «نورهای سیاه» اثر ماتیلد مونیه هم از امکانات صحنه به‌خوبی بهره می‌گیرد و رقصنده‌های پر‌توان آن هر بار در زمان روایت داستان خود نبض صحنه را به دست می‌گیرند، اما درنهایت روایت‌های آن‌ها بر اساس مد روز و شعارهای فمینیستی تنظیم‌شده و به اثر لطمه می‌زند.

جشنواره آوینیون ۲۰۲۳

اما مل پلو از اسپانیا در «دروغ‌ها» تجربه تازه‌ای را به ثبت می‌رساند؛ استفاده خلاقانه از چهارگوشه صحنه (در حیاط شگفت‌انگیز مدرسه سن جوزف) که با صدای دلنواز خواننده‌ها و حرکات دیوانه‌وار و رها از رقصندگانی چشمگیر، تصویری از زندگی معاصر را در یک ساعت خلاصه می‌کند.

👁 @TheatreAcademy

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×