خبرها

نهمین جشنواره بین المللی وارش به اتمام رسید؛ سه جایزه برای ” اسرار دریاچه”

آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش جمعه شب، ۱۳ اردیبهشت با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در بابل برگزار شد. در این جشنواره که از ۹ اردیبهشت آغاز شده بود، سه هزار و ۳۰۰ اثر به بخش بین‌الملل و ملی ارسال شده بود.

در ابتدای این مراسم محمود شالویی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره وارش با تشکر از جعفر صانعی مقدم مدیر موسسه هنروتجربه و محمدمهدی طباطبایی نژاد، مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بابت اینکه از آغازگران این رویداد بودند، افزود:«جشنواره وارش تنها در حوزه سینما فعالیت نکرد و تنها بخشی از این جشنواره، سینما بود و برنامه‌های جانبی بسیاری هم داشت. در نگارخانه‌ها آثار زیبایی نمایش داده شدند و کارگاه‌های تخصصی و مراسم آیینی همه حکایت از این داشتند که جشنواره وارش به خوبی برگزار شده است.»

مهدی قربانپور، دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش نیز از اهالی رسانه، نیروهای داوطلب و دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد.

حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مازندران هم به بعد بین‌المللی جشنواره اشاره کرد:«باید به تمام بخش‌های هنر توجه جدی کنیم. جشنواره فیلم وارش توانست فرصتی ایجاد کند که توانایی ما برای گفتن و شنیدن و تفاهم افزایش پیدا کند. در این جشنواره با ملت‌های دیگر حرف زدیم و آن‌ها هم با ما حرف زدند. وقتی نیمی از آثار این رویداد از کشورهای خارجی است به این معناست که جشنواره توانسته مرزهای کشور را درنوردد و گستره وسیعی برای گفتن و شنیدن ایجاد کند.»

اهدای نشان داوود رشیدی
پس از آن تصاویر و صحبت‌هایی از داوود رشیدی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون پخش شد و احترام برومند همسر داوود رشیدی، لیلی رشیدی فرزند داوود رشیدی و محمدرضا اصلانی مستندساز شناخته شده روی صحنه آمدند تا نشان داوود رشیدی را به علی دنیوی ساروی فیلم‌ساز، فیلم‌نامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس تئاتر و رادیو، گوینده، بازیگر و کارگردان رادیو بدهند.

برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل
در ادامه برگزیدگان بخش‌های مسابقه بین‌الملل معرفی شدند که جایزه بهترین فیلم انیمیشن بخش مسابقه بین‌الملل به فیلم «نظریه غروب» به کارگردانی رومن سوکولف از روسیه رسید و هیات داوران از فیلم «افسانه کرم هفتواد» به کارگردانی اصغر صفار و عباس جلالی یکتا از ایران نیز تقدیر کردند.

جایزه بهترین مستند جشنواره به طور مشترک به دو فیلم «۱۳ کیلومتر» از قزاقستان به کارگردان ولادیمیر تالکین و «کهکشان بزرگ» به کارگردانی کی سنیا الیان از روسیه اهدا شد. هیات داوران این بخش از شخصیت اصلی فیلم «بافنده» از افغانستان به کارگردانی محمد آیریک تقدیر کردند.

همچنین جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین الملل به «آوای تنبور» به کارگردانی انیسا صبیری از تاجیکستان و جایزه ویژه هیات داوران این بخش نیز برای فیلم‌برداری فیلم «ایمان» به کارگردانی تاتیانا فدورووسکایا از روسیه رسید. جایزه ویژه هیات داوران هم برای بهترین فیلم به «تکلیف» ساخته علی فراهانی از ایران تعلق گرفت.

فراهانی پس از دریافت جایزه گفت:«کاش فضایی در مازندران فراهم شود تا علاقه‌مندان به سینما در بابل و سایر شهرها حتی در حد یکی دو سانس فیلم‌های کوتاه را در سالن‌های سینما ببینند.»

در ادامه ابراهیم مختاری مستندساز و سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فرشاد فداییان به پاس یک عمر فعالیت مستمرش در حوزه سینمای مستند تقدیر کردند.

پس از آن ابراهیم مختاری، محسن جهانشاهی رییس بنیاد نخبگان مازندران، قربانعلی ولی‌زاده معاون استاندار مازندران و فرماندار ویژه شهرستان بابل جایزه بخش ویژه جنگل‌های هیرکانی را اهدا کردند که در این بخش یاسر طالبی تهیه‌کننده مستندهای «نفس آخر» جایزه بهترین فیلم به همراه لوح تقدیر یونسکو و مبلغ ۴۰ میلیون ریال دریافت کرد. جایزه بهترین کارگردانی مستند نیز به همراه لوح تقدیر یونسکو و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به رضا مجلسی کارگردان مستند «به کجا می‌رویم» رسید.

در بخش دیگری از این مراسم جعفر گودرزی، محمدرضا مقدسیان و الهام حسامی نمایندگان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، تندیس بهترین مستند را به «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان و تندیس بهترین فیلم داستانی را به «تلقین» به کارگردانی اشکان خیل نژاد اهدا کردند.

محمدرضا مقدسیان، داور نشان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در جمله‌ای گفت که باید از مستندها و فیلم‌های خوبی که در این جشنواره نمایش داده شد، تشکر کنم.

همچنین بابک بهداد، مهدی باقری و سعید تارازی نمایندگان انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند نشان انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند را به فیلم «پسران سندباد» به کارگردانی رضا حائری دادند.

سعید تارازی از اعضای هیات داوران این بخش، فیلم‌های «نواجش» به کارگردانی شهروز توکل، «اهل آب» به کارگردانی آزاده بیزارگیتی، «پسران سندباد» ساخته رضا حائری، «قارشلق» به کارگردانی رضا غلامی مطلق و «هم جا» به کارگردانی مهدی قنواتی را به عنوان نامزدهای دریافت این نشان معرفی و عنوان کرد:«داوران تصمیم گرفتند با توجه به این که مهدی اسدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی است و حسین ریگی در جشنواره رشد نشان انجمن را دریافت کرده، دو فیلم «جمعه قالی» و «فصل بادهای گرم» را از چرخه داوری کنار بگذارند و نشان عالی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران را به رضا حائری کارگردان مستند «پسران سندباد» اهدا کنند.»

الهام حسین‌زاده و امیر توده روستا نمایندگان انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) نیز نشان ویژه این انجمن را به فیلم «گاو آمریکایی» به کارگردانی فاطمه طوسی دادند.  طوسی پس از دریافت جایز گفت:«امیدوارم سال آینده مردم به لحاظ اقتصادی آنقدر شرایط شان خوب باشد که سالن‌های سینما همیشه پر باشد.»

برگزیدگان بخش مسابقه «ترنه‌وا»
در ادامه برگزیدگان بخش مسابقه «ترنه وا» شامل فیلم‌هایی با محوریت جغرافیای مازندران معرفی شدند.

هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم پویانمایی و بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه «ترنه‌وا» نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش ندانستند اما محمد عسگرخواه برای کارگردانی فیلم «خالو اسداله» لوح «ترنه وا» به همراه مبلغ ۳۰ میلیون ریال را در بخش بهترین مستند مسابقه «ترنه وا» دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به علی احمد زرین‌کلایی کارگردان مستند فیلم «بر فراز صخره‌های مرتفع» و جواد وطنی تهیه‌کننده فیلم مستند «ورس» رسید.

برگزیدگان بخش مسابقه ملی
در ادامه جهانگیر نصری اشرفی، نیما جاویدی، امیر توده روستا، مهدی منیری و طناز طباطبایی اعضای هیات داوران بخش ملی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند اما طناز طباطبایی به جای قرائت بیانیه هیات داوران به موضوع دیگری اشاره کرد:«من و دیگر اعضای هیات داوران ترجیح دادیم نکته مهمی را در این مراسم بگوییم. بابل از اولین شهرهایی بوده که سینما در آن افتتاح شده است اما متاسفانه چهار سینما در آن در دهه گذشته تخریب شده و پارکینگ طبقاتی جای آن را گرفته است اما قول داده شده مجتمع‌هایی فرهنگی و تجاری ساخته شوند که صاحب سینما باشند و امیدوارم این گفته مسئولان در حد قول باقی نماند و عملی شود. خیلی بد است جای سینما پارکینگ طبقاتی ساخته می‌شود.»

در بخش بهترین تحقیق و پژوهش مسابقه ملی آرمین ایثاریان برای تحقیق مستند فیلم «اسرار دریاچه» تندیس جایزه بهترین تحقیق و پژوهش به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال را دریافت کرد.

تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال در بخش بهترین فیلم‌نامه داستانی به رضا جمالی برای فیلم‌نامه «صدای سارا»  رسید و در بخش بهترین کارگردانی پویانمایی، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ملیحه غلام‌زاده کارگردان فیلم «کلاف» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند این بخش به الهام معروفی برای فیلم «۳۳۰ سی سی خاطره» تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال رسید که معروفی بعد از دریافت جایزه‌اش عنوان کرد:«از مردم مظلوم جنوب و خوزستان یاد می‌کنم که درگیر سیل بودند و شاید برای ما این غم قابل درک نباشد که آن‌ها یکبار زندگی‌شان را در جنگ از دست داده‌اند و بار دیگر در سیل.»

جایزه بهترین کارگردانی داستانی هم به فاطمه طوسی برای فیلم «گاو آمریکایی» همراه با تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال رسید. طوسی جایزه خود را به پدرش اهدا کرد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به همراه مبلغ ۳۰ میلیون ریال به شهروز توکل کارگردان مستند «نواجش» و هادی احمدی کارگردان فیلم «دادا سلطنه» اهدا شد. شهروز توکل هم جایزه را به همسرش تقدیم کرد.

فیلم مستند «اسرار دریاچه» به تهیه‌کنندگی آرمین ایثاریان نیز تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال را دریافت کرد. ایثاریان بعد از دریافت جایزه گفت:«جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و بهترین فیلم مستند و دیگر جوایز این جشنواره برایم بسیار جذاب بود. امیدوارم همیشه شاد و تندرست باشید.»

جایزه ویژه محمود شالویی رییس شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به فیلم «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست تعلق گرفت.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش ۹ تا ۱۳ اردیبهشت ماه در بابل، رامسر و ساری برگزار شد.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×