بازار هنرفراخوان جشنواره خارجی

دریافت کمک هزینه‌ی مالی

چگونه برای دریافت کمک هزینه‌ی مالی از شرکت ایدفا اقدام کنید؟
شرکت «ایدفا» فقط به کارهای خلاقانه کمک مالی می‌دهد. حالا این‌که کار خلاقانه یعنی چه، چندان روشن نیست. برای همین خانم ایزابل آراته فرناندز، مدیر صندوق حمایت برتا (ایدفا) تصمیم گرفت روش معکوس را در پیش بگیرد و بگوید از چه فیلم‌هایی حمایت نخواهند کرد: مستندهای تاریخی، حیات‌وحش، ژورنالیستی، مردم‌شناختی و مستندهایی از این دست. با این حال، اگر طرح خلاقانه است، خوب است فیلمساز دست از تلاش برنداشته و طرحش را بفرستد. ضرر ندارد! این را خانم فرناندز تاکید کرد. به خصوص که برای تامین بودجه می‌شود از شرکت‌های مختلف اقدام کرد تا با پول روی پول گذاشتن از این شرکت‌ها، راحت‌تر به مرحله‌ی ساخت نزدیک شد. البته رقابت بسیار سنگین است و طبق گفته‌ی فرناندز سالانه حدود ۸۰۰ طرح از کشورهای مختلف به ایدفا ارائه می‌شود و فقط سه درصد از آنها موفق می‌شوند فاند بگیرند.

کی وارد عمل شوید؟
ایزابل فرناندز گفت برای دریافت فاند و کمک هزینه از این شرکت معتبر هلندی، می‌توانید در دو مرحله از ساخت فیلم اقدام کنید. یک مرحله، قبل از ساخت فیلم است تا بتوانید با دریافت کمک هزینه، اقدام به ساخت فیلم کنید. اما اگر تصویربرداری را انجام داده و در مرحله‌ی پس از تولید هستید، باز هم می‌توانید برای ادامه و اتمام کار درخواست کمک‌هزینه کنید. مدارکی که برای مرحله‌ی اول نیاز دارید یک سیناپس دو هزار کلمه‌ای و تریتمنت است. اگر در مرحله‌ی پست‌پروداکشن هستید، لازم است به این مدارک، داکیومنت‌های تصویری هم اضافه کنید. یادتان باشد که در این دو هزار کلمه به طور کامل توضیح دهید قصه‌تان چیست، اهمیت موضوعی که به آن خواهید پرداخت در چیست، و اصلا چرا این موضوع برای شما اهمیت دارد. او تاکید کرد کسانی که قرار است برای بودجه دادن یا ندادن به فیلم شما تصمیم بگیرند شناختی از شما و کارتان ندارند و این توضیحات شماست که آن‌ها را به پاسخ مثبت یا منفی هدایت می‌کند. مثلا کاراکتر یا کاراکترهایتان را به خوبی معرفی کنید یا اگر تحقیق تصویری دارید، بفرستید. بعد از این‌که طرح پذیرفته شد، وارد مرحله‌ی بعدی می‌شوید. در این مرحله، زمان‌بندی حدودی تولید از طرف فیلم‌ساز مشخص می‌شود و افرادی هم حضور دارند که در صورت تمایل فیلم‌ساز، به کمک آمده و به بهتر شدن کار کمک خواهند کرد. این کمک‌ها با درخواست فیلم‌ساز، از بسط دادن موضوع تا نوشتن فیلم‌نامه و یا تدوین و … را شامل می‌شود؛ و در صورت نیاز، فیلمساز می‌تواند در ورک‌شاپ‌هایی هم که موسسه برگزار می‌کند، شرکت کند. طبق گفته‌ی او در این مرحله مهم است که فیلم‌ساز ارتباطش را با شرکت حفظ کند و مراحل ساخت و تولید را اطلاع بدهد. ضمنا زمانی که فیلم تمام شد باید پایان کار را اطلاع بدهد. چون حمایت‌کننده‌ها مایلند تولیداتشان را در صورت امکان در جشنواره‌ی خودشان؛ و در جشنواره‌های معتبر دیگر شرکت بدهند. سالانه حدود ده تا دوازده فیلم تحت حمایت، در جشنواره شرکت داده می‌شود.

شرکت سرفاند چطور عمل می‌کند؟
پراریک گیلسویک مسوول فاند «سرفاند» هم بعد از فرناندز، آرام، و در عین حال خلاصه و مفید تمام اطلاعات لازم را به حاضرین داد. از جمله این‌که این شرکت نروژی ۲۱ سال است که کار می‌کند و آنها هم مانند ایدفا، سالانه جشنواره برگزار می‌کنند. این جشنواره در ماه اکتبر است و سال آینده هشتم تا هجدهم اکتبر خواهد بود. پیراریک گفت شرکت‌شان قصد دارد طی دو سال آینده یعنی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ یک میلیون و صد و پنجاه هزار یورو، بودجه‌ی حمایتی برای ساخت فیلم‌های داستانی و مستند صرف کند.

پراریک یکی از اهداف این شرکت را ایجاد انگیزه برای به حرکت انداختن چرخ تولید در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد. البته آنها به فیلم‌سازان همه‌ی کشورها کمک نمی‌کنند و لیستی از کشورهای در حال توسعه من جمله ایران دارند که فیلم‌سازان از این کشورها می‌توانند برای دریافت این فاند اقدام کنند. یکی دیگر از اهداف سرفاند، ایجاد ارتباط بین تهیه‌کننده‌های نروژی و کشورهای این لیست است. در نتیجه پیدا کردن یک تهیه‌کننده‌ی نروژی یکی از مراحلی است که باید یک فیلم‌ساز طی کند تا به کمک مالی برسد. 

نوشته های مشابه

ضمن اینکه طرح‌های ارسالی برای آنها باید برای فیلم‌های حداقل ۵۰ دقیقه‌ای باشد و حداکثر کمک مالی به یک فیلم هم ۱۰۵ هزار یورو است. خوب است بدانید حمایت مالی سرفاند، حمایت تکمیلی است. یعنی درخواست‌کننده باید حداقل ۵۰ درصد از سرمایه‌ی لازم را داشته باشد. به این ترتیب روند دریافت کمک مالی در این شرکت در دو مرحله است. اول اینکه تا اول ماه اوت، فیلم‌ساز یک تهیه‌کننده‌ی نروژی پیدا کند و با او به توافق برسد، در مرحله‌ی بعد این تهیه کننده فرم درخواست برای دریافت حمایت مالی را ارسال کند. اگر فرد تهیه‌کننده‌ی نروژی نداشته باشد، درخواست شما خود به خود حذف خواهد شد. البته جای نگرانی نیست و در فروم موجود در سایت، می‌شود به همه‌ی تهیه‌کننده‌ها دسترسی داشت و باهشان وارد مذاکرده شد. آخرین مهلت ارسال فرم درخواست هم دوم مارچ است. در این درخواست باید سیناپس با جزییات کامل، رزومه‌ی تهیه‌کننده و کارگردان؛ و شرح مبسوط گزارش مالی پروژه‌های قبلی ارسال شود.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

پویا ظریف

از سال 88 در کنار مجموعه دریچه سینما به عنوان مسول روابط بین الملل فعالیت می کنم. عاشق تاتر و سینما هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×