خبرها

هنر در جنگ روسیه و اوکراین / آخرین اخبار

آخرین اخبار و موضع گیری های هنرمندان در قبال جنگ روسیه و اوکراین را اینجا بخوانید:

استعفای مدیر تئاتر روسیه

کارگردان یک تئاتر دولتی در مسکو روز پنجشنبه علناً ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را “قاتل” خواند و اعلام کرد که در اعتراض به حمله گسترده روسیه به اوکراین از سمت خود کناره گیری می کند.

النا کووالسکایا، کارگردان تئاتر مایرهولد سنتر، “دوستان، در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، من استعفا می دهم.”

کووالسکایا افزود: “شما نمی توانید برای یک قاتل کار کنید و از او حقوق بگیرید.”

من پروژه‌هایم را – پروژه‌هایی که آغاز کرده‌ام – به‌صورت داوطلبانه به پایان خواهم رساند.»

posted on Facebook

سینماگران تفنگ به دست

سینماگران و دست اندرکاران سینمای اوکراین در دفاع از کشور خود در مقابل تجاوز روسیه دست با اسلحه شدند.

ولودمیر یاتسنکو تهیه کننده و رییس مجمع صنعت سینمای اوکراین که همسر حامله و فرزاندانش را به خارج از اوکراین برده، فردا به کشورش برخواهد گشت تا با نیروهای روسی بجنگد. او می گوید چیزی برای پنهان کردن نداشته و نیتش باز پس گرفتن سرزمین های دوران شوروی است.

او اضافه می کند که بسیاری از اروپاییان قدرت درک این قضیه را نداشته و روسیه تنها به اشغال اوکراین بسنده نکرده و قدم بعدی گرفتن لهستان و کشورهای بالتیک خواهد بود.

اروپایی نمی خواهند درگیر مساله اوکراین شده و تنها کشتن شدن مردم را نظاره می کنند. این تهیه کننده معتقد است تا ۲۵ درصد اعضای مجمع سینماگران اوکراین دست به اسلحه خواهند شد. او آشکار ساخت که تیم های مستند ساز مختلف اوکراینی هم در حال به ثبت رساندن همه وقایع در خیابان ها این کشورند. اولگ سنتسوف فیلمساز اوکراینی که پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴، پنج سال در زندان های روسیه بوده و به زودی به دیگر همکاران خود جهت دفاع از کشورش خواهد پیوست.

سرگئی لوزنیتسا دیگر فیلمساز اوکراینی از ویلنیوس لیتوانی اعلام کرد که مسئولان اوکراین در حال توزیع سلاح میان مردمند و میلیون ها اسلحه هم اکنون در دست مردم عادیست.

اولنا یرشووا تهیه کننده اوکراینی در ترکیه از اروپایی ها خواسته که حمایت عملی از اوکراین داشته باشند. از طرفی دیگر اتحادیه سینماگران و سازمان های حرفه ای روسیه خواستار پایان فوری این منازعه شده و البته اکثریت سینماگران روسی به علت فشار مقامات دولتی سکوت اختیار کرده اند.

مستند شان پن درباره جنگ روسیه

شان پن بازیگر و‌کارگردان ۶۲ ساله آمریکایی وارد کی یف شده و‌ در حال ساخت مستندی درباره حمله و تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین شده است.

او تاکنون با مقامات بلند پایه اوکراین دیدار داشته و دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه ای اعلام داشت:

« این کارگردان به کی یف آمده تا تمامی اتفاق ها را پوشش داده و جهان را از هجوم روسیه به کشور آگاه کند. آقای پن فردی است که در اوکراین به حمایت از اوکراین پرداخته و کشور ما قدردان شجاعت و صداقت اوست. شان پن تهور و شهامتی از خود نشان داده که بسیاری دیگر، به ویژه سیاستمداران غربی، فاقد آن بوده اند.»

شان پن همواره در متن جنبش های ضد جنگ و انسان دوستانه بوده و مستند «همشهری پن» در سال ۲۰۲۰ به تلاش های شان پن در زمین لرزه هائی تی می پردازد و این بازیگر فعال اجتماعی نقشی پررنگ در دو سال گذشته برای واکسیناسیون و مقابله با بیماری کووید هم داشته است.

جنگ روسیه و اوکراین

اعلام همبستگی با اوکراین

ماتیس ووتر نول مدیر آکادمی فیلم اروپا همبستگی هیات مدیره و‌ چهار عضو این نهاد را با مردم اوکراین اعلام کرد. تعداد ۶۱ سینماگر اوکراینی عضو آکادمی فیلم اروپا بوده و این آکادمی در سال ۱۹۸۹ توسط سینماگرانی از شرق و غرب اروپا جهت تحکیم و ارتقای سینما در قاره اروپا و اتحاد سینماگران در سراسر این قاره به وجود آمده است.

آقای نول اظهار داشت که زبان سینمای اروپا همواره با ارزش های مهمی مانند عزت انسانی، آزادی، دموکراسی، برابری، احترام به قانون و حقوق بشر شکل گرفته تا یک سینماگر بتواند بهترین شرایط را برای کار خلق کند.

جنگ روسیه و اوکراین

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×