آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

هنر داستان‌سرایی سینمایی

در این نوشته سعی شده معرفی کلی از  هنر داستان‌سرایی سینمایی با تکیه بر کتابی به همین نام انجام شود.

ترجمه اختصاصی از گروه Hisubmit

این کتاب که در سال ۲۰۲۰ توسط کلی گوردون براین  نوشته شده. او طراح استوری برد سریالهای تلویزیونی مثل گمشده در فضا و جسیکا جونز و مدرس طراحی در دانشگاه تورنتو است.

او با تکیه بر تکنیک‌های کتب مصور به کارگردان‌ها نشان می‌دهد چطور تصاویر را با در نظر گرفتن نقاط برش برداشت کنند و موقعیت دوربین و حرکات بازیگران را با در نظر گرفتن پیوستگی زمان و مکان و حرکت در تدوین طراحی کنند.

کتاب 2020 مصور “هنر داستان سرایی سینمایی”  به صورت pdf جهت دانلود در این نوشته قرار داده شده است.

مقدمه کتاب

فیلم توانایی تقریباً جادویی این را دارد که بتواند توهم اکشن سه بعدی را در یک صفحه تخت ایجاد کند. بیش از 100 سال است که تماشاگران مجذوب نمایش واضح فیلم از رویدادهای واقعی و خیالی شده‌اند.

اگرچه توانایی های داستان سرایی فیلم مدت هاست که از سایر اشکال هنری پیشی گرفته است، پیشرفت ها همچنان ادامه دارد.

پیشرفت‌ها در گرافیک رایانه‌ای و ضبط حرکت، قدرت داستان‌سرایی فیلم را با تقویت اکشن زنده و با ایجاد دنیای انیمیشن‌های فوق‌العاده متقاعدکننده، به طور مداوم افزایش می‌دهند.

هنگامی که تصاویر مرتبط با سرعتی بیشتر از پنج فریم در ثانیه نشان داده می شوند، ذهن انسان حرکت را درک می کند.
هنگامی که تصاویر مرتبط با سرعتی بیشتر از پنج فریم در ثانیه نشان داده می شوند، ذهن انسان حرکت را درک می کند.

فیلم‌ها صدا و تصاویر را به روش‌های پیچیده‌ای در هم می‌آمیزند. در حالی که دیالوگ‌ها، جلوه‌های صوتی و موسیقی همگی نقش بسزایی دارند، اما این تصاویر هستند که در قلب داستان سرایی سینما قرار دارند.

اثربخشی قدرت داستان سرایی بصری فیلم بر چهار عنصر استوار است.

عناصر داستان سرایی

اولین و جادویی ترین عنصر این واقعیت است که تصاویر ثابتی که به سرعت نشان داده می شوند توهم حرکت سه بعدی واقع گرایانه و سیال را ایجاد می کنند.

عنصر دوم جادوی بصری فیلم بر این واقعیت متکی است که بینندگان به طور غریزی پیوندها و معنا را در نماهای کنار هم پیدا می کنند.

مثالی این را نشان می‌دهد:

عکسی از غذای اشتها آور را تصور کنید که بلافاصله پس از آن از نمای نزدیک یک پسر در حالی که به چیزی خارج از صفحه نگاه می‌کند، می‌نگرد. بینندگان بلافاصله داستان را درک می‌کنند: پسر (1) نزدیک غذا است، (2) به آن نگاه می‌کند، و (3) آن را به اندازه ما جذاب می‌یابد.

این استنباط ها با وجود اینکه غذا و پسر با هم در یک زمان یا در یک عکس ظاهر نمی شوند، انجام می شود. ترکیبی مانند این توانایی شگفت انگیزی برای انتقال اطلاعات داستانی دارد که در هیچ یک از تصاویر منفرد وجود ندارد.

<p>هنر داستان‌سرایی سینمایی

این یک داستان می‌سازد زیرا ذهن بینندگان استنباط می‌کند و افکار، خواسته‌ها و احساسات خود را با اتصال نقطه‌ها از یک عکس به عکس دیگر به شخصیت‌های روی صفحه نمایش می‌دهد.

سومین عنصر جادوی بصری فیلم روشی است که در آن طراحی پلان می‌تواند داستان سرایی را ایجاد کند.

این امر با انتخاب موقعیت دوربین، کادربندی دقیق اکشن و رقص هنرمندانه حرکت دوربین و بازیگران به دست می آید. نماهایی که خلق می شوند می توانند داستان های مختلفی را روایت کنند و بسته به انتخاب هایی که انجام می شود، احساسات بسیار متفاوتی را در بینندگان برانگیزند. این به فیلمسازان قدرت داستان گویی فوق العاده ای می دهد.

چهارمین عنصر جادوی بصری فیلم روشی است که در آن می توان زمان و مکان را از طریق طراحی و تدوین نما دستکاری کرد.

تقریباً هر فیلمی داستان خود را در مجموعه‌ای از صحنه‌ها روایت می‌کند که نشان می‌دهد کنش‌هایی در زمان‌های مختلف در تعدادی از موقعیت‌ها رخ می‌دهند. زمان را می توان برای حرکت به جلو یا عقب بین صحنه ها ایجاد کرد و زمان را می توان هم در داخل و هم بین صحنه ها فشرده کرد یا گسترش داد.

وقتی این کار به طرز ماهرانه ای انجام شود، بینندگان آن را منحرف کننده یا مصنوعی نمی دانند. داستان‌هایی که در طول روزها یا سال‌ها و در بسیاری از مکان‌ها اتفاق می‌افتند، می‌توانند در یک یا دو ساعت خلاصه شوند و همچنان طبیعی به نظر برسند.

همچنین می توان فاصله را فشرده کرد و شخصیت ها را مجبور کرد که مسافت های زیادی را در عرض چند ثانیه طی کنند تا داستان با سرعتی هیجان انگیز حرکت کند. این چهار عنصر از جادوی بصری فیلم، پتانسیل داستان گویی بسیار خوبی را در اختیار فیلمسازان قرار می دهد. اما در حالی که جادوی فیلم قدرتمند است، اگر درک و کنترل نشود، می تواند بر خلاف داستان سرایی خوب عمل کند. هدف این کتاب ارائه تکنیک هایی است که به یک فیلمساز مشتاق کمک می کند تا قدرت داستان سرایی بصری فیلم را کنترل کند.

ترجمه هنر داستان‌سرایی سینمایی اختصاصی از گروه دریچه سینما

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×