آکادمی هنرحقوقی

چالش های حقوقی که مستندسازان باید بدانند / قوانین حقوقی فیلمسازی

 یکی از چالش های پیش روی مستند سازان در تولید یک اثر حرفه ای، قوانین حقوقی فیلمسازی است.

که در این زمان کمترین توجهی به این حوزه از سوی این قشر صورت می گیرد.

همین مسئله باعث شده تا پس از ساخت یک مستند، مشکلات بسیاری برای عوامل این چنین اثر هایی در بخش های مختلف همچون حق مالکیت و پخش به وجود بیاید. 

در این زمان بسیاری از فیلم سازان حاضر هستند تا به هر قیمتی که شده یک فیلم تاثیر گذار بسازند.

این فیلمسازان با وارد شدن به زندگی خصوصی افراد آن هم در شرایطی كه خیلی اوقات متوجه می شویم كه مستقیما به فیلم ساز این اجازه داده نشده، سعی بر تولید یک اثر فاخر دارند.

در چنین مواردی به صورت معمول در هنگام اکران و جذب پخش کننده مشکلات بسیاری به وجود می آید که تنها فیلمسازانی که با قوانین آشنا هستند توان ارائه اثر خود را بدون ایجاد حاشیه در اختیار دارند.

بهترین راه حل برای درگیر نشدن با قوانین و خطوط قرمز برای فیلمسازان در ایران کسب مجوز های لازم از سوی نهادهای مرتبط است بی شک اثر تولید شده ای که مجوزهای لازم را دریافت نکرده باشد در هنگام جذب پخش کننده نیز با مشکلات بسیاری مواجه می شود.

زیرا هیچ شرکت و یا مجموعه پخش کننده ای حاضر نیست چنین ریسکی را در هنگام انتشار فیلم به جان بخرد.

راه حل

 

یکی از موضوعاتی که این روزاها در بین اهالی سینما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه جدی گرفته نمی شود، بهره گیری از دانش یک کارشناس حقوقی است.

حضور فردی که در تمام مراحل فیلم برداری با دقت بسیار به قوانین موجود در کشور مشرف باشد و در مواردی هشدارهای لازم را به عوامل تولید ارائه دهد.

مستند سازی در ایران به صورت کلی یک شغل بادرآمد بالا محسوب نمی شود و گاهی حتی شغل نیز به حساب نمی آید همین مسئله باعث شده تا موضوعاتی همچون حقوق مالکیت و پخش و همچنین اعتبار حرفه‌ای فیلمسازان نادیده گرفته شود.

توجه به مسائل حقوقی در روند تولید یک مستند پدیده عجیب و زمان بری تلقی نمی شود اما در صورتی که ملزمات موجود در این حوزه رعایت شود بی شک اثر تولید شده  کیفیت بیشتری خواهد داشت.

آن دسته از مستندسازانی که درباره‌ی سوژه‌ای در قید حیات فیلم می‌سازند، باید دقت کنند که به اجازه‌ی کتبی و معتبر سوژه‌شان پیرامون حضورش در فیلم و پخش آن مستند توسط شخص شما نیاز است.

برای تولید یک اثر تاثیرگذار و بدون حاشیه فیلمساز باید انتظارات عوامل مجموعه خود و افرادی که بر اساس زندگی آنها سناریوی اثرش را نوشته و یا به صورت کلی انتظارات افرادی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ساخت اثر در ارتباط هستند را بداند.

و در صورت لزوم با ثبت مکتوب و قانونی برخی موضوعات از مشکلات احتمالی پس از تولید اثر جلوگیری کند. 

 

مجموعه قوانین حقوقی فیلمسازی  را از اینجا دانلود کنید.

 

برای کسب مشاوره حقوقی می توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×