نقد فیلم

نقد فیلم DNA 2020 دی‌ان‌ای

نقد فیلم DNA 2020 دی‌ان‌ای

دی‌ان‌ای یک فیلم درام فرانسوی آینده به کارگردانی مایوین است. بازیگران اصلی فیلم لویی گارل، مارین واکت، فنی اردان و دیلن رابرت می‌باشند. این فیلم قرار بود در ماه مه سال ۲۰۲۰ در جشنواره کن به نمایش برتر برسد اما این جشنواره به دلیل دنیاگیری کروناویروس لغو شد.

پس از دست دادن پدربزرگش ، مایوین به بررسی میراث و ریشه های الجزایری خود می پردازد و …

کارگردانی: Maïwenn

نوشته های مشابه

ستارگان: Fanny Ardant, Louis Garrel, Dylan Robert, Marine Vacth

ناگفته‌ها

نام انگلیسی: DNA
نام فارسی: دی‌ان‌ای
محصول: ۲۰۲۰
امتیاز: ۲ از ۴ – 〇〇⬤⬤
سارا

سکانس افتتاحیه‌ی فیلم با نشان دادن خانواده‌ای پرجمعیت که همگی در کنار یکدیگر در خانه‌ی سالمندان نشسته‌اند آغاز می‌شود. آنها هر از چندگاهی برای دیدار پدربزرگ‌شان که حال چندان خوشی ندارد به اینجا می‌آیند تا او را خوشحال و امیدوار به زندگی کنند.

اما زمانی که خبر مرگ پدربزرگ به آنها داده می‌شود همه‌چیز تغییر می‌کند و هر یک سعی می‌کنند غم مرگ پدربزرگ را که برای آنها به پدر شباهت زیادی دارد، بپذیرند. در این میان «نیجه» دچار تردید در هویت خود نیز می‌شود و تلاش می‌کند بار دیکر خود را بیابد.


فیلم «دی‌ان‌ای» در داستانی ساده سعی دارد از غم از دست دادن حرف بزند. فیلم در ابتدا یک خانواده را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد همه با هم خوب هستند و خوشحال. اما با مرگ بزرگ خانواده همه‌چیز تغییر می‌کند. این فیلم نیمه‌ی اول خود را به زیبایی و به آرامی صرف افراد این خانواده می‌کند که چگونه هر یک برای مراسم خاکسپاری پدربزرگ‌شان و البته قبول پذیرش مرگ آن تلاش می‌کنند.

این نیمه آنقدر واقعی و ملموس است که به راحتی می‌توان با تک‌تک افراد خانواده ارتباط برقرار کرد و هر یک را در درون همین روابط تا حدودی هم شناخت اما رویه در نیمه‌ی دوم تغییر می‌کند و این تغییر کل روایت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چرا که به ناگاه تمام شخصیت‌های دیگر خانواده غیب می‌شوند و فیلم تمرکز خود را بر روی نیجه می‌گذارد و اولین ضربه را به روایت خود می‌زند. ما که در نیمه اول مدهوش شخصیت‌های نیمه کاره‌ی این خانواده شده بودیم می‌خواستیم در نیمه‌ی دوم آنها را بهتر بشناسیم و دلیل روابط بد میان آنها را بفهمیم اما فیلم با تمرکز بر روی یک نفر به راحتی مابقی شخصیت‌ها را نادیده گرفته و داستان خود را خراب کرده است.

نتیجه گیری

شاید فیلم اگر در نیمه‌ی اول این‌چنین شخصیت‌های زیادی را وارد روایت خود نکرده بود یا به همان نیجه توجه بیشتری کرده بود ما نیز توقعی برای شناخت دیگران نداشتیم اما حالا فیلم ما را تشنه‌ی دیدن روابط شخصیت‌های مختلف کرده است اما در نهایت ما را تشنه هم باقی می‌گذارد و پرداخت بیشتری بر روی آنها ندارد.


نیمه‌ی دوم این فیلم اما در مسیر خودش نیمه‌ای جذاب می‌تواند باشد یعنی اگر دیگر شخصیت‌های فیلم را از همان ابتدا نادیده بگیریم می‌توانیم نیمه دوم را باز هم روایتی جذاب ببینیم. درواقع این فیلم می‌توانست خود دو فیلم جداگانه باشد که هر یک نیز جذابیت‌های خاص خود را حفظ کند و ما را با آن همراه کند. در نیمه دوم شخصیت نیجه برای یافتن ریشه‌ی خود تلاش می‌کند و با دادن آزمایش دی‌ان‌ای می‌خواهد بداند چقدر به سرزمین پدربزرگ‌ الجزایری‌اش نزدیک است.

همین جدا شدن روایت در دو نیمه باعث شده است علی‌رغم بازی خوب، روان و قابل باور بازیگران و به طور کلی میزانسن مناسب آن، این فیلم نتواند آن‌چنان که باید مسیر خود را حفظ کند و اثر بیشتری را بر روی مخاطب خود گذارد.

برای مطالعه نقدهای مشابه نقد فیلم DNA 2020 دی‌ان‌ای به کانال یک فیلم یک زندگی مراجعه کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×