نقد فیلمنقد فیلم های ۲۰۲۰

نقد فیلم آرایشگر The stylist

نقد فیلم آرایشگر The stylist / فیلمی که بهتر بود کوتاه بماند

نام انگلیسی: The Stylist
نام فارسی: آرایشگر
محصول: ۲۰۲۱ – آمریکا

ژانر فیلم : درام، ترسناک
امتیاز  5.7/10

زبان فیلم : انگلیسی
زمان فیلم : 105 دقیقه
رده سنی : PG-17

کارگردان : Jill Gevargizian
بازیگران : Najarra Townsend, Jennifer Plas, Brea Grant, Davis DeRock

نوشته های مشابه

Storyline : A lonely hair stylist becomes obsessed with the lives of her clients and descends into murderous madness….


امتیاز: ۱ از ۴ – 〇〇〇⬤


نقد فیلم آرایشگر The stylist

سارا

دختر جوانی به نام «کِلِر» در آرایشگاهی منتظر مشتری خود است. با آمدن مشتری که زنی میانسال و غریبه است کلر او را به نوشیدنی‌ای مهمان می‌کند.

آن زن می‌پذیرد. سپس کلر با دقت شروع می‌کند به آرایش کردن موهای مشتری خود. اما زمانی نمی‌گذرد که آن زن بیهوش می‌شود و آنجاست که کلر با آوردن وسایلی مخصوص و با وسواس و آرامشی خاص پوست سر مشتری‌اش را می‌کند.


فیلم «آرایشگر» را یک اثر اسلشر نو می‌توان خواند که با یک پلاک کلی جدید و با نشان دادن دختری که دچار آسیب‌های روانی شدیدی است سعی کرده دنیای جدیدی را در برابر مخاطب خود قرار دهد.

نقد فیلم آرایشگر

اما واقعیت این است که اگرچه پلات کلی داستان نو می‌باشد اما فیلم نتوانسته است چنان که باید در جزئیات خود کاری انجام دهد و بیننده در مسیر داستانی خسته‌کننده و کاملاً قابل پیش‌بینی گرفتار شده است.

درواقع هر کسی که تا به حال چندین فیلم را در این سبک دیده باشد می‌تواند حتی کوچکترین اتفاقات داستان را هم از قبل پیش‌بینی کند. از این رو است که به راحتی جذابیت ابتدایی داستان می‌تواند از بین برود و همانطور که گفتیم فیلم خسته‌کننده نیز شود.


کلر دچار کمبودهای عاطفی است پس زمانی که «اولیویا» یکی از مشتریان ثابت او با او رابطه‌ی صمیمی‌ای برقرار می‌کند این رابطه برای‌اش بسیار بزرگ‌تر از حدمعمول دیده می‌شود. او رفته‌رفته به نوعی حتی می‌توان گفت عاشق اولیویا می‌گردد.

رابطه‌ی ایجاد شده بین کلر و اولیویا در فیلم به خوبی نشان داده شده است، حتی شاید بیش از اندازه فیلم به این رابطه توجه کرده است چنانکه از دیگر اتفاقات مهم فیلم غافل مانده است. یکی از ایراداتی که می‌توان به فیلم گرفت عدم نشان دادن دلیل رفتارهای کلر است.

کلر تنها در یک سکانس از گذشته‌ی خود حرف می‌زند و همین یک سکانس قرار است دلیل تمام اتفاقات فیلم باشد. شاید اگر فیلم به این وجه کلر بیشتر پرداخته بود و به گذشته او نقب بیشتری زده بود بهتر می‌شد او را درک کرد و حتی داستان را هم از این یکنواختی خارج می‌کرد.

از سوی دیگر رابطه اولیویا و نامزدش نیز دست کم گرفته شده است و این را هم می‌توان ایراد دیگری بر فیلم دانست. در فیلم حتی می‌توان خساستی را در نشان دادن قربانی‌های کلر دید. اینکه فیلم تنها با یک سکانس خشونت نهفته در درون کلر را نشان می‌دهد شاید به مذاق بیننده‌ی خواهان دیدن یک فیلم اسلشر خوش نیاید.

اگرچه فیلم در همان یک سکانس ابتدایی خود توانسته عمق فاجعه‌ی رفتارهای کلر را نشان دهد اما با پرش ناگهانی او از این شخصیت و وارد کردن‌اش به شخصیتی که خود را وابسته به اولیویا می‌بیند به نوعی وجه خشونت‌بار کلر را نادیده گرفته است.

شاید فیلم بهتر بود قربانی‌های بیشتری را در برابر کلر قرار می‌داد تا بیننده بتواند این وجه او را بهتر ببیند. حتی قتلی که او در ادامه انجام می‌دهد نیز مشخص است که با قتل‌های گذشته‌اش فرق می‌کند.

از این رو است که بیننده در نهایت شاید نتواند به خوبی با کلر همراه شود و اتفاقات بیش از آنکه او را متأثر و یا وحشت‌زده کند، او را خسته می‌کند.


«جیل گوارگیزین» کارگردان این اثر، فیلم کوتاهی را به همین نام در سال ۲۰۱۶ ساخته بود که جوایز متعددی را هم برای او به ارمغان آورده بود.

این فیلم بلند برگرفته از همان داستان کوتاه است و بیننده با دیدن این دو فیلم با خود فکر خواهد کرد که بهتر بود این فیلم هرگز به صورت فیلم بلند ساخته نمی‌شود چراکه کارگردان نتوانسته است از داستان اصلی خود بهره‌ی خوبی را ببرد.

نقد فیلم آرایشگر The stylist

| @OnefilmOnelife |

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×