نقد فیلمنقد فیلم های ۲۰۲۰

نقد فیلم ترسناک اخراج The Banishing

نقد فیلم ترسناک اخراج The Banishing / گرفتار شده در چندین طرح داستانی

نام انگلیسی: The Banishing
نام فارسی: تبعید
محصول: ۲۰۲۰ – بریتانیا

4.5 imdb

ترسناک – درام – هیجان انگیز

نوشته های مشابه


امتیاز: ۱ از ۴ – 〇〇〇⬤

The Banishing یک فیلم ترسناک بریتانیایی به کارگردانی کریستوفر اسمیت در سال 2020 است و جسیکا براون فیندلی ، جان هفرنان ، جان لینچ و شان هریس در آن بازی می کنند.

گرفتار شده در چندین طرح داستانی


نوشته: سارا

سکانس ابتدایی فیلم اخراج با کشیشی که درحال خواندن کتاب مقدس -بایبل- است، شروع می‌شود و بلافاصله با سکانس کشتن همسرش و خودکشی خودش تمام می‌شود.

در برش بعدی ما با کشیش جوان دیگری به نام «لاینس» روبه‌رو هستیم که بعد از چند سال به همان خانه‌ای که کشیش قبلی در آن خودکشی کرده است، آمده و سکنی گزیده است.

او به همراه همسرش؛ «ماریان» و دخترِ ماریان؛ «آدلاید»، در این خانه‌ی بزرگ و عجیب شروع به زندگی می‌کنند اما دیر زمانی نمی‌گذرد که حرف‌هایی از نفرین شدن این خانه به گوش می‌رسد.


فیلم «تبعید» که در ایران به اخراج معروف شده فیلمی ترسناک است با همان المان‌های تکراری‌ای که مدام در تمام فیلم‌های ترسناک می‌بینیم.

خانه و عمارتی قدیمی که دچار نفرینی ابدی شده است و قرار است این نفرین دامن هر کسی که در آن خانه زندگی می‌کند را بگیرد.

روال داستان نیز همان روال و روند مابقی داستان‌هاست و از شنیدن صداهایی عجیب در خانه شروع می‌شود.

ماریان مدام صداها و رفته رفته تصاویری را می‌بیند که درک‌شان نمی‌کند و درواقع واقعی نیستند.

سپس متوجه می‌شود که دخترش؛ آدلاید نیز دیگر شبیه دخترش نیست و انگار تبدیل به فرد دیگری شده است.

حتی لاینس نیز با تمام انکارهایی که درباره‌ی اتفاقات خانه می‌کند، تصاویر عجیبی را در خانه می‌بیند.

نقد فیلم ترسناک اخراج The Banishing


فیلم در اتفاقات نیمه‌ی اول خود جز چند سکانسی که منجر به هیجان ناگهانی و ترس بیننده می‌شود کار خاص دیگری نکرده است و کاراکترها با رفت‌وآمد و گشت‌‌وگذار در خانه برای‌شان اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.

حتی ورود مرد ناشناسی به داستان هم در این نیمه نمی‌تواند چندان هیجانی به فیلم دهد.

نیمه‌ی دوم اما شاید از لحاظ جنبه‌های ترسناک وجه بهتری را به خود گرفته باشد اما متاسفانه در این نیمه، فیلم در داستان‌ خود دچار دوگانگی شده است و از این رو این نیمه نیز چندان خوش‌آیند بیننده واقع نخواهد شد.

درواقع فیلم با دیالوگ‌هایی از گناه و شرم شروع می‌شود و در ادامه سعی می‌کند با استفاده از این موضوع نفرین خانه را به آن ربط دهد.

داستان ماریان و بچه‌دار شدن او اشاره‌ای به این موضوع دارد.

اما این موضوع قرار نیست تنها موضوع داستان باشد. در میانه‌های نیمه‌ی اول این موضوع و اهمیتی که این موضوع در داستان دارد تبدیل به مکالماتی درباره‌ی فاشیست و نظام دیکتاتوری‌ می‌شود و فیلم سعی کرده است جنگی که در حال رخ‌دادن است را به موضوع این خانه ربط دهد.

فیلم در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و مکالماتی کوتاه که بین ماریان و کشیش اعظم و در ادامه بین ماریان و لاینس رخ می‌دهد همگی نشان از این دارد که فیلم می‌خواهد توجه به خصوصی به این اتفاقات در داستان خود داشته باشد.

پایان

حتی پایان فیلم نیز به این جنبه از داستان برمی‌گردد اما روایت گناه و شرم قرار است کجای داستان جای بگیرد و فیلم با آن به کجا برسد؟

از این رو است که موضوع فیلم در مسیر خود مدام از موضوع گناه و شرم به موضوع جنگ و فاشیست جابه‌جا می‌شود و فیلم دچار دوگانگی شده است.

و در عین اینکه از هر دو موضوع کمی سخن می‌گوید اما هر دو موضوع را در درون داستان خود معلق نگاه می‌دارد و بیننده را در دانستن اصل موضوع خود گیج می‌کند.

فیلم حتی از آینه نیز به عنوان المانی برای ترساندن مخاطب خود استفاده کرده است و اگرچه این سکانس‌ها را کمی جذاب و ترسناک کرده است اما نمی‌تواند بارمعنایی خاصی را به پلات کلی خود دهد و همچنان بیننده را در داستان خود مبهوت نگاه خواهد داشت.


در این میان اما بازیگر نقش ماریان؛ «جسیکا برون» توانسته بار رمزآلوده بودن و مرموزبودن داستان را به تنهایی بر دوش بکشد و بتواند کمی فیلم را از آنچه در درون خود گرفتار شده است، بیرون بکشد.

برای خواندن مطالب مشابه نقد فیلم ترسناک اخراج The Banishing کانال یک فیلم یک زندگی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | @OnefilmOnelife |

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×