آموزش عکاسیآموزش نرم افزار

تغییر DPI عکس برای شرکت در مسابقه ها

همیشه نحوه تغییر DPI عکس برای شرکت در مسابقه ها با استاندارد جهانی ، برای هنرمندان جای سوال بوده است.

برای شرکت و ارسال اثر به مسابقه های عکاسی معمولا باید طبق قوانین هر مسابقه کیفیت متفاوتی از عکس راتحویل بدهید. کافیست مقدار DPI را اشتباه در نظر بگیرید تا خروجی چاپ شما یک عکس مات یا بیش از حد براق با کیفیتی بسیار پایین باشد.

شما  باید درک درستی از مفهوم DPI داشته باشید و بدانید که در شرایط چاپی مختلف باید آن را چگونه تغییر داد. در مقاله پیش رو هر آنچه باید در مورد DPI بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم.

DPI چیست؟

DPI مخفف “dots-per-inch” است. یعنی تعداد نقطه‌هایی که در هر اینچ از یک تصویر وجود دارند. DPI یک مشخصه چاپ به شمار می‌آید و برای تنظیم رزولوشن یک عکس برای چاپ استفاده می‌شود.

بهترین DPI ممکن برای چاپ عکس چیست؟

استانداردترین حالت ممکن این است که DPI را 300 در نظر بگیرید.

چگونه DPI یک عکس را چک کنیم؟

مسیر Properties Details را دنبال کنید. اینجا می‌توانید مقدار DPI را در بخش Images مشاهده کنید. 

DPI چیست؟

DPI مخفف “dots-per-inch” است. یعنی تعداد نقطه‌هایی که در هر اینچ از یک تصویر وجود دارند. DPI یک مشخصه چاپ به شمار می‌آید و برای تنظیم رزولوشن یک عکس برای چاپ استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه
DPI چیست؟

هر تصویر چاپی از میلیون‌ها نقطه کوچک جوهری تشکیل شده. با تنظیم DPI شما در واقع برای پرینتر خود تعیین می‌کنید که در هر اینچ مربع از تصویر، چند نقطه جوهری بگذارد. درک درست DPI از آنجا اهمیت دارد که دو عامل بسیار مهم را در چاپ کنترل می‌کند:

  1. کیفیت چاپ. به عبارت ساده، هر چه DPI بالاتر باشد کیفیت چاپ هم بالاتر است. اکثر پرینترهای خوب خانگی می‌توانند تصاویری با حداکثر 300dpi تحویل‌تان بدهند. اما برای پرینترهای حرفه‌ای تر این مقدار بالاتر است.
  2. ابعاد چاپ. هر پیکسل در یک تصویر دیجیتالی معادل یک نقطه در تصویر چاپی است. بنابراین اگر شما تصویری به عرض 1800 پیکسل را با 300dpi چاپ کنید، تصویر چاپی شما عرضی معادل شش اینچ خواهد داشت. با چاپ همین عکس در 180dpi، عرض آن به ده اینچ می‌رسد.

بهترین DPI ممکن برای چاپ عکس چیست؟

استانداردترین حالت ممکن این است که DPI را 300 در نظر بگیرید. با این مقدار اکثر تصاویر کیفیت خوب و مطلوبی دارند و مقادیر بیشتر برای چشمان انسان قابل تمیز دادن نیستند. اما اگر تصویر شما کوچک‌تر از آن بود که بتوانید DPI را به 300 برسانید چطور؟ نگران نباشید. اینکه تصویر شما قرار است از چه فاصله‌ای به معرض چشمان بیننده گذاشته شود، نقش مهمی در رزولوشن مورد نیاز شما بازی می‌کند.

برای تصاویری که در دست دیده می‌شوند، مثل عکس‌های چاپی، روزنامه‌ها و مجلات، DPI مناسب 300 یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود. هر چند با 250 هم می‌توانید نتیجه مطلوبی بگیرید.

اما در مورد پوسترها و تصاویری که در قاب‌های دیواری قرار می‌گیرند، چنین DPI بالایی مورد نیاز نیست. به این خاطر که افراد معمولا با کمی فاصله به آن‌ها نگاه می‌کنند. در چنین مواقعی 200dpi بسیار مطلوب و مناسب است. حتی برای مواقعی که می‌خواهید تصویر را روی یک بوم نقاشی چاپ کنید.

در نهایت تصاویر بسیار بزرگ و عریض را داریم، مثل بیلبوردهایی که در اتوبان‌ها مشاهده می‌کنید. برای چنین تصاویر بزرگی 20dpi یا کمتر توصیه می‌شود.

راه‌های تغییر DPI عکس: معرفی سه روش ساده

پیش از انجام این کار، توجه داشته باشید که DPI تنها معیاری برای تعیین رزولوشن چاپ شماست. بنابراین تغییر دادن آن روی ابعاد فایل یا ابعاد تصویر دیجیتالی شما تأثیری نمی‌گذارد.

پیش از آنکه تصویری را برای چاپ بفرستید، ایده بدی نیست که رزولوشن هدف خود را پیش از تغییر ابعاد مشخص نمایید. در ادامه سه روش ساده برای انجام این کار را با هم مرور می‌کنیم:

تغییر کیفیت عکس در فوتوشاپ

کافیست در هر نسخه‌ای از این برنامه، مسیر Image > Image Size را دنبال کنید. تیک Resample Image را بردارید، چرا که تصویر شما را بزرگ‌تر می‌کند و این می‌تواند روی کیفیت نهایی اثر نامطلوب بگذارد.

حالا درست در کنار گزینه Resolution، مقدار دلخواهتان را بر حسب Pixels/inch وارد نمایید. توجه داشته باشید که با این کار ارتفاع و عرض تصویر شما هم تغییر می‌کند که نمایانگر ابعاد نهایی تصویر چاپی شماست.

توجه داشته باشید که در این قسمت، امکان تنظیم عرض و ارتفاع تصویر بر حسب اینچ یا سانتی‌متر هم وجود دارد. اما حواستان باشد که با تعیین ابعاد، DPI شما از میزان استاندارد خیلی پایین‌تر نرود.

تغییر کیفیت عکس به صورت آنلاین

اگر نمی‌خواهید از نرم‌افزارهای سنگین استفاده کنید، همیشه اپلیکیشن تحت وب Convert Town هست که این کار را به رایگان برایتان انجام بدهد. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که DPI مد نظرتان را وارد کنید، تصویر را بارگذاری کرده و سپس منتظر بنشینید.

پس از تکمیل پروسه Convert، تصویر خروجی به طور خودکار برای شما دانلود می‌شود.

روش تغییر dpi آنلاین

۱-مراجعه به این وب سایت– سپس کلیک روی گزینه  دکمه آپلود فایل و انتخاب عکستان.

۲- سپس وارد کردن dpi مدنظرتان در قسمت تغییر dpi

۳- دانلود عکس تان با dpi یی که انتخاب کردید با کلیک بر روی گزینه دانلود

تغییر سایز عکس با نرم افزار(Microsoft office)

۱-در صورتی که   نرم انفزارMicrosoft office را روی سیستم کامپیوتر  نصب کرده اید . بر روی عکس خود کلیک راست کرده  و گزینه Open With را انتخاب کرده ،  گزینه  Microsoft office picture manager را انخاب نمائید. 

۲-عکس  انتخاب شده  درمحیط Microsoft Office Picture Manager  نمایش  داده میشود.

۳-در قسمت بالا بر روی گزینه Edit Picture مطابق عکس زیر کلیک  کرده  و یا از منوی Picture گزینه Resize را انتخاب  کنید .

۴-منوی کنار صفحه نمایش  داده میشود، بر روی Resize کلیک  کنید .

تغییر DPI عکس

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×