آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

بهترین تنظیمات خروجی فیلم

بهترین Codec‌ و تنظیمات برای خروجی گرفتن از فایل‌های ویدیویی فیلم چیست؟

زمانی که فایل‌های ویدیویی خود را در یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو آماده می‌کنید،‌ باید هنگام خروجی گرفتن از پروژه به نکاتی دقت کنید تا نتیجه کار شما بهترین کیفیت را داشته باشد.

همپنین باید به درخواست دهنده فایل خروجی نیز توجه کنید اگر برای جشنواره خاصی می خواهید خروجی بگیرید حتما بخش راهنمای فایل آن را بخوانید.

گزینه‌ها و انتخاب‌های متعددی که در تنظیمات خروجی فایل‌های ویدیویی وجود دارد، ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. یکی از مهم‌ترین موارد در بین این گزینه‌ها که هم کیفیت ویدیو و هم حجم آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، Codec است.

در این راهنما، مروری بر بهترین کدک‌ها و بهترین تنظیماتی که می‌توانید هنگام خروجی گرفتن از فایل‌های ویدیویی در نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو انتخاب کنید خواهیم داشت. به این ترتیب، می‌توانید از کیفیت صدا و تصویر فایل‌های ویدیویی در هنگام پخش اطمینان حاصل کنید.

تنظیمات خروجی فایل‌های ویدیویی

بهترین تنظیمات خروجی فیلم را با توجه به نیاز خود می توانید در اینجا پیدا کنید.

توجه داشته باشید برای این‌که بهترین خروجی و کیفیت برای فایل‌های ویدیویی با کم‌ترین حجم را داشته باشید باید چهار فاکتور اصلی Compression Rate ،Resolution ،Bit Rate ،Frame Rate را به درستی تنظیم کنید:

  • Codec: کدک فرمت ویدیو شما است که Encode شده است. کدک‌های ویدیویی متعددی وجود دارد که پیشنهاد ما استفاده از کدک H.264 است.
  • H.264: این کدک بالانسی از کیفیت تصویر بالا و حجم بهینه فایل در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از کدک H.264 می‌توانید از کیفیت مطلوب ویدیو در Bitrateهای پایین اطمینان داشته باشید.
  • Frame Rate: برای این‌که خورجی مطلوبی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم در زمان فشرده‌سازی از یک Frame Rate ثابت برای ویدیوهای خود استفاده کنید. در لیست زیر لیست فریم‌ریت‌هایی که بیش‌ترین استفاده را دارند آورده شده است:
    • 23.98
    • 24
    • 25 (پیشنهاد ما)
    • 29.97
    • 30
    • 50
    • 59.94
    • 60
  • Bit Rate: بیت ریت هر ویدیو، نمایان‌گر کیفیت و حجم فایل ویدیو است بنابراین، اگر نرم‌افزار ویرایش ویدیو به شما اجازه انتخاب Bit Rate را می‌دهد، می‌توانید با توجه به حجم فایل و کیفیت موردنظرتان، آن را تغییر دهید.
Bit rate (Mbps)کیفیت
1 – 2SD
2 – 5720p   
5 – 101080p
10 – 202k
20 – 404k
بیت ریت فیلم

Resolution: رزولوشن ویدیوها می‌‎توانند ابعادی متفاوت داشته باشد ولی در اکثر مواقع از رزولوشن‌های استاندارد زیر برای خروجی فایل‌های ویدیویی استفاده می‌شود.

Resolution (Pixel)فرمت
640 x 480Standard Definition (SD)4:3 aspect ratio
640 x 360Standard Definition (SD)16:9 aspect ratio
1280 x 720 (پیشنهاد ما)720p HD16:9 aspect ratio
1920 x 1080 (پیشنهاد ما)1080p HD16:9 aspect ratio
رزولوشن تصویر

نکته: باتوجه به ابعاد تصویر فایل ویدیویی خود، می‌توانید رزولوشن متناسب و جزییات مربوط به آن را مطابق آن‌چه در این فایل آمده است انتخاب کنید.

  • Audio: برای داشتن صدایی با کیفیت برای ویدیوهای خود پیشنهاد می‌کنیم از صدای استریو دو کاناله (2-channel Stereo audio) استفاده کنید که تقریبن در تمامی پلتفرم‌ها (مثل موبایل، وب، شبکه‌های اجتماعی و OTT) از آن پشتیبانی می‌شود.
  • Audio Codec: هنگام خروجی گرفتن از فایل ویدیویی خود نیاز است تا برای صدای ویدیو یک کدک صوتی انتخاب کنید. پیشنهاد ما استفاده از کدک صوتی AAC-LC یا همان Advanced Audio Codec است.
  • Data Rate: بهترین مقدار برای Date rate مقدار  ۳۲۰Kbit/s است که برای Encode بخش Audio می‌توانید انتخاب کنید.
  • Sample rate: برای داشتن خروجی صدای مطلوب می‌توانید مقدار Sample Rate را روی ۴۸kHZ قرار دهید. توجه داشته باشید اگر تنظیمات پیش‌فرض شما کم‌تر یا مساوی ۴۸kHZ است می‌توانید‌ آن را تغییر ندهید و هم‌چنین نیازی نیست مقدار Sample Rate را بیش از این  انتخاب کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×