آموزش نویسندگی و ادبیاتآکادمی هنر

آموزش فیلمنامه نویسی کاربردی آنلاین

در تمام این سال ها هر وقت دنبال یک آموزش آنلاین فیلم و فیلمنامه نویسی کاربردی گشته ام، نا موفق بودم.

اکثر کلاس ها یک سری مقدمات را به صورت تئوری بیان می کردند. مثال ها و کاربردهای عملی کمتر دیده می شد.

در آموزش فیلمسازی و فیلمنامه نویسی باید دقت کرد چون مباحث بسیار دقیق و گسترده هستند.

به نظر می رسد بهترین دوره آموزشی، دوره ای باشد که بتواند پوشش خوبی از مباحث عملی و علمی را داشته باشد.

برای خرید دوره آموزشی آنلاین فیلمنامه نویسی اینجا کلیک کنید.

در نوشته های دیگر هم درباره آموزش فیلمسازی و فیلم نامه نویسی صحبت کرده ایم.

انواع فیلم نامه ( سناریو )

فیلمنامه ها به دو دسته کلی تقسیم بندی  می شوند:   فیلمنامه های  داستانی 

 فیلم نامه های مستند

فیلمنامه های داستانی نیز به به سه دسته تقسم بندی می شوند :

فیلمنامه های کوتاه

فیلمنامه های بلند

فیلمنامه های سریالی  

انواع ساختار فیلمنامه فیلم نامه ها از نظر ساختاری به چند دسته تقسیم بندی می شوند :

1- فیلنامه با ساختار خطي :

در اين نوع ساختار، داستان فیلم  از یک نقطه  شروع شده  ، روال طبيعي زماني خود را طي کرده  وبه انتها مي رسد.

2- فیلمنامه با ساختار مدور:

در اين نوع ساختار، داستان فیلم ازیک  نقطه  شروع شده  و مانند بومرنگ، پس از طي چند مرحله دوباره به همان نقطه آغازین که در ابتدا نشان داده شده بود، باز مي گردد.

3- فیلمنامه با ساختار منقطع :

دراين نوع ساختار، هر بخش از فیلمنامه در زمان خاص و به صورت مجزا اتفاق می افتد  و هر بخش نکته به خصوصي از داستان را ارائه مي دهد.

4- فیلمنامه با ساختار مارپيچ :

دراين  نوع ساختار بیننده  شاهد حرکت مارپيچي زمان است .

داستان از میانه آن شروع مي شود وبه طرف گذشته  حرکت مي کند وسپس دوباره به سمت زمان حال  به پيش مي رود و بیننده  دوباره قسمت های مياني داستان که يک بار در ابتداي فيلم دیده  را با اطلاعات بیشتر خواهد دید  و سپس جریان فيلم تا انتها به پيش مي رود.

5- فیلم نامه با ساختار دو وجهي يا چند وجهي :

دراين نوع ساختار، حادثه هاي واقعي يا وقايعي که مي توانستند جايگزين آنها بشوند، درهم مي آميزند.

بطور مثال ديدگاههاي چند فرد درمورد يک واقعيت و يا نقطه نظر يک فرد که در حال خواب ديدن( واقعيت خيالي) است ، به موازات حادثه هاي اتفاق افتاده واقعي تصوير مي شوند.

6- فیلمنامه با ساختار شکسته :

اين ساختار مانند يک «کولاژ» از قسمتهاي مختلف تشکيل شده است .

در این مدل وقایع و حوادث جداگانه به تصویر کشیده می شوند .   عناصر فیلم نامه ( سناریو ) همه فیلمنامه ها از عناصر مشترکی تشکیل شده اند .

حضور تمام این عناصر در یک فیلم نامه ضروری است و عدم توجه به هریک ازاین عناصر منجر به ایجاد ناهماهنگی و اختلال در روند تولید فیلم خواهد شد .

با توجه به اهمیت عناصر تشکیل دهنده فیلمنامه در ادامه به ارائه توضیحات اجمالی  در مورد این خواهیم پرداخت  :

•           توصيف  (Action) 

این عنصر شامل توضیح در مورد صحنه های فیلم می باشد . در این مرحله نویسنده به جزئیات موجود در صحنه و چگونی آنها اشاره می کند .

این بخش یکی از خلاقانه ترین بخش های نوشت فیلمنامه محسوب می شود .

•           عنوان صحنه (Scene Headings)   

منظور از عنوان صحنه مکان (location ) مورد نظر نویسنده می باشد . در این قسمت نویسنده با اشاره مستقیم به مکان دقیق مورد نظر برای ضبظ فیلم اشاره می کند .

•           نام شخصیت های فیلم نامه (Character Name) 

 این عنصر شامل نامگذاری شخصیت های داستان و استفاده از این اسامی در طول داستان به منظور تعیین گویندگان دیالوگ ها می باشد .

•           توضيح (Extension)

یک مشخصه توضیحی درباره گفتار شخصیت است که در سمت چپ نام شخصیت قرار داده شده و نشان می دهد این صحبت در صحنه دیده می شود یا اینکه تنها قابل شنیدن می باشد.که با توصیف صحنه و یا حالت شخص همرا است  .

•           گفتار (Dialogue)

 بیان کلیه مکالمات درونی و بیرونی یک داستان . این عنصر با حفظ  کامل ویژگی های کلامی شخصیت های داستان نه تنها به محتوای مورد نظر اشاره می کند بلکه با استفاده از ترفند های خاص به نشان دادن ویژگی های شخصیتی گوینده نیز می پردازد.

•           حالت شخص (Parenthetical)

 این توضیحات درواقع برای کمک به هنر پیشه ها هستند که متوجه شوند  جمله را چطور  و با چه لحنی ادا نمایند

•           انتقال (Transition)

 این مورد برای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد  که شخصیت داستان  در حال انتقال به صحنه یا نمای دیگراست

. •           نما (Shot)  

نما در فیلمنامه در واقع اشاره ای است تا در صحنه بر روی یک شخص یا شی  خاص تمرکز نماییم.

تنها باید به این نکته بسیار توجه داشت که “صحنه را کارگردانی نکنیم”. به عبارت دیگر تنها زمانی از  این عنصراستفاده  نماییم که واقعاً ضروری بنظر بیاید.

  •           گفتارموازي (Dual Dialogue)

 این مورد زمانی که بخواهیم نشان دهیم دو کارکتر همزمان در حال صحبت هستند، استفاده می شود.

منبع

برای خرید دوره آموزش آنلاین فیلم نامه نویسی اینجا کلیک کنید.


جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×