خبرهامقالات پژوهشی

آمار سینماهای کشورهای مختلف جهان ۲۰۲۰

آمار رسمی در مورد فروش و وضعیت سینماهای کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۰ بسیار متفاوت از سال های گذشته است.

وضعیت کلی سینماهای جهان

تا لحظه تهیه این گزارش وضعیت سالن های سینما در کشورهای مختلف متفاوت است.

شماری کشورها مانند آلبانی، بحرین، بوسنی و هرزگووین، چین، کرواسی، قبرس، مصر، استونی، فنلاند (در برخی مناطق)، ایسلند، عراق، کوزوو، لوگزامبورگ، مالت، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، نروژ (در برخی مناطق)، فلسطین، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، صربستان، سنگاپور، اسپانیا (در برخی مناطق)، کره جنوبی، امارات متحده عربی و آمریکا (در برخی مناطق) با رعایت پروتکل های بهداشتی باز بوده

اما در کشورهای الجزایر، اتریش، بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، هنگ کنگ، ایرلند، اسراییل، ایتالیا، اردن، کویت، لاتویا، لبنان، لیبی، لیتوانی، مراکش، هلند، عمان، قطر، اسلواکی، اسلوونی، سودان، سوئد، تونس، ترکیه، انگلستان و اوکراین سینماها بسته اند.

سینمای صربستان

سینمای صربستان از حدود ۴/۸ میلیون تماشاگر در سال ۲۰۱۹ به ۱/۵ میلیون تماشاگر در ۲۰۲۰ رسیده.

در گزارش آمار سینماهای جهان

و در فروش بلیت هم از ۱۶/۶ میلیون یورو در ۲۰۱۹ به ۵/۲ میلیون یورو در ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد.

سینماها در کشور صربستان به علت همه گیری ویروس کرونا از اسفند ماه تا شهریور بسته بودند و پس از آن هم محدودیت های ناشی از پروتکل های بهداشتی را تجربه کرده اند.

سینماهای ایتالیا

سینمای ایتالیا در سال ۲۰۲۰ با ۲۸ میلیون فروش بلیت با ۷۱/۳ درصد کاهش در تعداد تماشاگر و با ۱۸۲/۵ میلیون یورو فروش گیشه با ۷۱/۱۸ درصد کاهش فروش روبرو بوده است.

تعداد ۲۴۶ عنوان فیلم جدید در سال ۲۰۲۰ به اکران درآمدند که ۱۲۴ فیلم تولید یا تولید مشترک ایتالیا بودند.

سینمای آمریکا به مانند تمامی بازارهای دنیا با کاهش سهم بازار در ایتالیا مواجه شد و تنها ۲۸/۴۲ درصد بازار را در اختیار داشت در حالی که در سال ۲۰۱۹ ۶۵/۱۵ درصد بازار را از آن خود کرده بود.

سینماهای لاتیوا

کشور لاتویا هم با کاهش ۷۰ درصدی تماشاگران در سال ۲۰۲۰ روبرو بوده است

و تنها ۹۰۰ هزار بلیت فروخته شده که ۱۸۰ هزار بلیت مربوط به فیلم های تولید لاتویا بوده اند.

تولیدات داخلی ۲۰ درصد فروش را به خود اختصاص داده و تولیدات کشورهای اروپایی ۳۸ درصد بازار ۲۰۲۰ را از آن خود کردند.

اما تعداد بازدید از سامانه های پخش آن لاین این کشور از ۵۳۰ هزار در سال ۲۰۱۹ به ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

سینماهای لیتوانی

کشور لیتوانی در گزارش آمار سینماهای جهان هم یکی از بدترین سال های فروش فیلم و تعداد‌ تماشاگر سینما را تجربه کرد

و بنا بر گزارش مرکز فیلم لیتوانی شمار تماشاگران و فروش گیشه در سال ۲۰۲۰ به یک سوم کاهش یافت.

در این سال تنها یک میلیون و نیم بلیت سینما فروخته و ۸/۴ میلیون یورو درآمد کسب شد.

تعداد ۲۷۱ عنوان فیلم به نمایش عمومی درآمدند که ۱۳ فیلم از تولیدات لیتوانی بود.

سهم سینمای آمریکا از ۶۱ درصد بازار در ۲۰۱۹ به ۵۲ درصد بازار در ۲۰۲۰ کاهش یافت.

اما تولیدات اروپا از ۱۵/۸ درصد در ۲۰۱۹ به ۲۳/۷ درصد بازار در ۲۰۲۰ افزایش سهم داشتند.

دولت لیتوانی در ماه اکتبر گذشته جهت حمایت از سالن های سینما و پخش کننده ها، مبلغ ۲/۸ میلیون یورو کمک بلاعوض داشت که ۱۸ سینما ۲/۲۴ میلیون یورو دریافت داشته و ۵۶۰ هزار یورو هم به پخش کننده ها پرداخت شد.

سینماهای مقدونیه شمالی

سينماها در مقدونيه شمالى كه در سال ٢٠١٩ با پانصد هزار تماشاگر به حدنصاب جديدى رسيده بودند، در سال ٢٠٢٠ با ٧٧ درصد كاهش تماشاگر روبرو بودند.

سينه پلكس بزرگ ترين مجموعه سينمايى مقدونيه شمالى ، تعداد ٩٠٨٠١ تماشاگر در سال ٢٠٢٠ ثبت كرد كه ٧٧ درصد كاهش نسبت به سال پيش تر بوده است.

فيلم “سرزمين عسل” ساخته تامارا كوتوسكا و ليوبومير استانوف بيش ترين تعداد تماشاگر را براى فيلم هاى توليد اين كشور با پنج هزار تماشاگر در ٢٠٢٠ داشته است كه مجموع تماشاگران آن را از شروع نمايش عمومى به ٤٢٥٠٠ نفر رساند.

سینماهای انگلیس

موسسه فيلم بريتانيا اعلام كرد در آمار سینماهای خود كه در سال ٢٠٢٠ مبلغ ٢/٨٤ ميليارد پوند (٣/٩ ميليارد دلار) صرف توليد فيلم هاى سينمايى و محصولات تلويزيونى در اين كشور شده كه ٢١ درصد نسبت به سال قبل كاهش نشان مى دهد.

در بخش توليد فيلم هاى سينمايى، ١/٣٦ ميليارد پوند با ٣١ كاهش نسبت به سال قبل و در بخش توليدات تلويزيونى نيز ١/٤٩ ميليارد پوند با ١١ درصد كاهش ، هزينه شده است.

بريتانيا همواره يكى از لوكيشن هاى مهم توليد فيلم هاى ديگر كشورها و به ويژه آمريكا بوده است

و در سال ٢٠٢٠ مبلغ ٢/٣٦ ميليارد پوند صرف توليد محصولات سينمايى و تلويزيونى كشورهاى مختلف در بريتانيا و نيز توليد مشترك شده كه ١/٢٤ ميليارد پوند آن براى فيلم هاى سينمايى است.

فيلم هايى مانند “بتمن”، “سيندرلا”، “دنياى ژوراسيك: سلطه”، “ماموريت غيرممكن ٧” ، “پرى دريايى كوچولو” و… در بريتانيا توليد شدند.

سينماها در بريتانيا در سه مقطع بسته شدند و تعداد تماشاگران با ٧٥ درصد كاهش به تنها ٤٤ ميليون نفر و در بخش فروش سينماها نيز با ٨١ درصد كاهش به ٣٠٧ ميليون پوند در سال ٢٠٢٠ رسيد.

سینماهای بلغارستان

ادامه گزارش آمار سینماهای جهان

تعداد تماشاگران سينما در بلغارستان در سال ٢٠٢٠ با ٧٢ درصد كاهش و فروش سينماها با ٧٣ درصد كاهش روبرو بوده است.

تعداد كل تماشاگران سينما به يك ميليون ٣٣٨ هزار نفر رسيد و فروش فيلم ها در سالن هاى سينما هم به شش ميليون ٤٨٥ هزار يورو بسنده كرد.

اين در حالى است كه در سال ٢٠١٩ چهار ميليون و ٨٠٠ هزار نفر به سينما رفته و فروش هم به حدود ٢٣ ميليون و ٩٠٠ هزار يورو رسيده بود.

تعداد ١٦٩ فيلم در سال ٢٠٢٠ در سينماها اكران شدند كه شامل ٦٣ فيلم آمريكايى، ٢ فيلم اروپايى و ٢٩ فيلم بلغارى و تنها ٥ فيلم از ديگر كشورهاى دنيا بوده است.

كليه سالن هاى سينما در بلغارستان از ١٢ فروردين تا ١١ خرداد و از ٧ آذر تا ١١ دى، پايان سال ميلادى، به علت همه گيرى كوويد-١٩ تعطيل بوده اند.

در زمان بازگشايى سينماها هم براساس دستور هاى دولت، تنها سى درصد ظرفيت سينماها ميزبان تماشاگران بوده اند.

سینماهای اسلوونی

فروش بلیت و تعداد تماشاگران در اسلوونی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

تعداد تماشاگران در سال ۲۰۲۰ به ۵۳۹۹۷۰ رسید در حالی که در سال گذشته تعداد ۲/۴۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به سینما رفتند و فروش سینماها هم در سال ۲۰۱۸، ۱۲/۸ میلیون یورو، در سال ۲۰۱۹ ۱۲/۶ میلیون یورو اما در سال ۲۰۲۰ به ۲/۸۸۷ میلیون یورو کاهش یافت.

سینماها در کشور اسلوونی حدود هفت ماه فعال بودند و پنج ماه سینماها تعطیل بودند.

تعداد تماشاگران فیلم های تولید شده در اسلوونی تنها ۲۴۴۷۰ نفر در سال ۲۰۲۰ و این آمار برای تولیدات داخلی در سال گذشته ۱۵۸۴۴۴ نفر بوده است.

سینماهای مجارستان

فروش فيلم هاى مجارى در مجارستان در سال ٢٠٢٠ به واسطه همه گيرى ويروس كرونا با ٦٢ درصد كاهش، از ٢/٣ ميليون يورو در سال ٢٠١٩ به ٨٨٨١٢٦ يورو در سال ٢٠٢٠ رسيد.

تعداد تماشاگران فيلم هاى داخلى هم از ٥٩٥٥٨٧ نفر به ٢٢٤٧٦٣ نفر تنزل داشت و تنها ١٦ فيلم مجارى رنگ پرده به خود ديدند در حالى در سال قبل ٢٦ فيلم جديد مجارى اكران شده بودند.

سينماها در مجارستان دو بار بسته شدند، بار اول در ١١ مارس و شروع گسترش بيمارى كه در نيمه ماه ژوئن بازگشايى شدند

و بار دوم از ١١ نوامبر سينماها به دنبال موج جديد همه گيرى بسته شدند كه تاكنون نيز ادامه داشته و بازگشايى مجدد سينماها همچنان مشخص نيست.

فروش كلى سينماها در مجارستان هم ٧٠/١ درصد كاهش داشت و از ٥٩/٢ ميليون يورو در ٢٠١٩ به ١٧/٧ ميليون يورو در ٢٠٢٠ رسيد.

سينماهاى مجارستان در سال ٢٠١٩ تعداد ٢٩٣ فيلم را اكران كردند كه اين تعداد در ٢٠٢٠ به ٨٩ عنوان فيلم رسيد.

سینماهای گرجستان

در گزارش آمار سینماهای جهان

فروش سينماى گرجستان در سال ٢٠٢٠ با ٨٦ درصد كاهش از ٤ ميليون و ١٤٥ هزار يورو به تنها ٥٦٤ هزار يورو كاهش يافت.

تعداد تكاشاگر هم با ٨٣ درصد كاهش از ١ ميليون ٣٦٠ هزار نفر به ٢٣٠ هزار نفر رسيد و سهم تماشاگران فيلم هاى گرجستانى تنها ٢٠٠٠ نفر بود!

تعداد ٦٧ عنوان فيلم در سال ٢٠٢٠ به نمايش عمومى در آمدند و اين تعداد در سال ١٦٣ فيلم در سال پيش تر بود.

سینمای فرانسه

صادرات و تعداد تماشاگران فيلم هاى فرانسوى در بازارهاى بين المللى با هفتاد درصد كاهش در سال ٢٠٢٠ روبرو بوده اند.

سينماى فرانسه با حدود ٧٠ درصد كاهش نسبت به سال قبل به ٨٦/٦ ميليون يورو (١٠٥/٤ ميليون دلار) فروش در كشورهاى خارجى دست پيدا كرد و دليل أن به روشنى بسته شدن سالن هاى سينما به علت همه گيرى ويروس كرونا در سراسر جهان بوده است.

تعداد فيلم هاى فرانسوى اكران شده در بازارهاى بين المللى هم با سى درصد كاهش به ٦١١ عنوان فيلم رسيد.

تعداد بليت هاى فروخته شده براى فيلم هاى فرانسوى در خارج از آن كشور هم با ٦٩/٨ درصد كاهش به ١٣/٧ ميليون بليت رسيد.

فروش فيلم هاى فرانسوى در بازار داخلى هم با ٦٠/٧ درصد كاهش در ٢٠٢٠ روبرو بوده است.

جالب آنكه چهار فيلم از ميان پنج فيلم پر فروش فرانسوى در بازارهاى بين المللى، در جشنواره فيلم كن به نمايش درآمده بودند كه نشانگر اهميت جشنواره كن براى توليدات سينمايى فرانسه است.

اما فيلم هاى فرانسوى جايگاه خوبى در هشت جشنواره بين المللى فيلم برتر دنيا داشته و ١٦٣ فيلم فرانسوى در اين رويدادها حضور داشته اند كه ١٩/٥ درصد از كل انتخاب هاى جشنواره ها را تشكيل مى دهند.

روسيه بزرگ ترين بازار فيلم هاى فرانسوى در خارج از آن كشور بوده و پس از آن اسپانيا و ايتاليا قرار داشتند كه هر يك از اين كشورها حدود يك ميليون تماشاگر براى فيلم هاى فرانسوى داشته اند.

سینماهای کره جنوبی

فروش کل سینماها در کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ به مانند تمامی کشورهای جهان با افت محسوسی روبرو بوده است.

این فروش با ۴۶۹ میلیون دلار نسبت به سال قبل با بیش از دو میلیارد دلار فروش، ۷۳ درصد کاهش نشان می دهد.

فیلم های کره ای با ۳۲۱ میلیون دلار فروش، ۶۹ درصد کل گیشه را به خود اختصاص دادند که ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند و فیلم های خارجی با ۸۴ درصد کاهش فروش تنها ۱۴۷ میلیون دلار بلیت فروخته اند.

چهار فیلم بالای جدول هم فیلم های کره ای بوده اند.

کره جنوبی چهارمین بازار بزرگ دنیا پس از آمریکای شمالی، چین و ژاپن است.

شورای فیلم کره جنوبی (KOFIC) اعلام کرد که صنعت سینمای آن کشور به علت همه گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، ۶۳/۶ درصد کوچک تر شده است.

این نهاد دولتی کاهش ۷۳/۷ درصدی فروش سینماها و تعداد تماشاگر را در سال جاری مسیحی اعلام کرد و تعداد تماشاگران به ۶۰ میلیون و فروش به ۴۶۷/۵ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

فروش آن لاین نیز در کل از ۴۶۶/۹ میلیون دلار در سال گذشته به ۳۳۳/۲۸ میلیون دلار در سال جاری رسیده اما بازار داخلی OTT از ۵۸۱/۹ میلیون دلار در سال گذشته به ۷۱۵/۴ میلیون دلار در سال جاری افزایش داشته است.

فروش خارجی فیلم های کره ای٫ لوکیشن و خدمات سینمایی به پروژه های بین المللی نیز از ۷۸/۸۵ میلیون دلار در سال گذشته به ۳۶/۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افت کرده است.

با گزارش روزانه ابتلا پنج هزار نفر به کرونا در کره جنوبی، تعداد تماشاگران همچنان رو به کاهش است و در ماه دسامبر هم افت ۹۲/۷ درصدی نسبت به دسامبر سال قبل پیش بینی می شود.

جالب آنکه با انصراف اکران عمومی فیلم های تجاری، فیلم های مستقل و هنری بیش تری در کره جنوبی به نمایش عمومی در آمدند

به گونه ای که تعداد ۳۵۳ عنوان فیلم ۴۱۵۶۹۹ سئانس نمایش در سال گذشته داشته و امسال ۳۲۰ عنوان فیلم هنری و مستقل به ۵۱۴۸۱۴ سئانس نمایش رسیده اند.

نمایش مجدد فیلم ها نیز از ۹۵ عنوان در سال ۲۰۱۹ به ۲۵۰ عنوان در ۲۰۲۰ رسیده است.

رشد نتفلیکس در کرونا

در گزارش آمار سینماهای جهان vod ها هم جالب توجه هستند.

شركت پخش محتواى آن لاين نتفليكس توانست در سال ٢٠٢٠ تعداد ٣٧ ميليون مشترك به تعداد كل مشتركان خود اضافه كند كه حد نصاب جديدى از بابت افزايش مشتركان در يك سال است.

هم اكنون تعداد مشتركان نتفليكس در كل دنيا به ٢٠٤ ميليون مشترك رسيده است.

اين شركت على رغم محدوديت هاى اعمال شده بابت همه گيرى ويروس كرونا، بيش از پانصد فيلم و محتوا را در مرحله پس از توليد دارد.

نتفليكس مدعى است كه اين افزايش تعداد مشتركان بر اساس برنامه ريزى هاى اين شركت بوده هر چند همگان مى دانند كه تعطيلى غالب مشاغل و خانه نشينى مردم در همه نقاط دنيا دليل اصلى اقبال از سامانه هاى پخش آن لاين بوده است.

محتواهاى توليد شده توسط نتفليكس در قياس با محتوا و فيلم هاى ديگر استوديوها و شركت هاى بزرگ، از موفقيت كمترى در نتفليكس داشته اند و حقوق پر بيننده ترين محتواى نتفليكس در جهان، The Office، هم اين ماه به پايان خواهد رسيد.

اينگونه به نظر مى آيد مشتركان نتفليكس به حداكثر ممكن رسيده و سال ٢٠٢١ را با كاهش تعداد مشتركان در بازار آمريكاى شمالى روبرو خواهد شد و البته در بازارهايى مانند هند همچنان اميد به افزايش تعداد مشتركان هست.

سامانه هاى ديگر پخش محتوا در حال افزايش تعداد مشتركان خود بوده و براى نمونه ديزنى پلاس تنها در چهارده ماه فعاليت خود به ٨٦ ميليون مشترك دست پيدا كرده

و انيميشن ها، فيلم هاى كودكان و مجموعه فيلم هاى جنگ ستارگان و مارول نقش اصلى در اين موفقيت داشته اند و هفت محتوا از ده محتواى پربيننده سال از طريق ديزنى پلاس بوده است.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×