نقد فیلم

پیچیدگی‌های متوسط هالیوودی/ نقد فیلم موارد جزئی

‍ پیچیدگی‌های متوسط هالیوودی / نقد فیلم موارد جزئی

نام انگلیسی: The Little Things
نام فارسی: موارد جزئی
محصول: ۲۰۲۱
امتیاز: ۱.۵ از ۴ – 〇〇◐⬤

به قلم مصطفی ملکی

«جان لی هنکاک» قبل از شروع فیلم‌سازی خود در چند اثر به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس با کلینت ایستوود همکاری داشته است؛ آثاری مانند «یک دنیای کامل» و «نیمه‌شب در باغ خیر و شر». اما در عرصه‌ی فیلم‌سازی نیز روی یک ژانر به‌خصوص تمرکز نداشته است.

نوشته های مشابه

او دو درام ورزشی با نام‌های «نقطه‌ی کور» و «بازیکن تازه‌کار» را در کارنامه‌اش دارد.

همچنین فیلم‌هایی همچون «مؤسس»، «نجات آقای بنکس» و «مردان بزرگراه» را نیز ساخته است که در ژانرهای تاریخی-زندگی‌نامه، درام-کمدی و جنایی قرار دارند.

آنچه که در آثار تولیدی او مشخص است، استفاده‌ی او از گروه بازیگران مشهور است که باعث می‌شود آثارش در بدو نمایش با استقبال مواجه شوند؛ تام هنکس، مایکل کیتون، ساندرا بولاک، کوین کاستنر و وودی هارلسون از جمله‌ی این بازیگران هستند.

حال او در تازه‌ترین اثر خود که در ژانر جنایی است از مثلث بازیگری دنزل واشنگتن، رامی مالک و جرد لتو استفاده کرده است. بی‌شک، مخاطب این ژانر با دیدن این اسامی که هر کدام حداقل یک اسکار بازیگری را در کارنامه‌ی خود دارند، بی‌درنگ به تماشای آن خواهد نشست.

هنکاک می‌داند که چگونه مخاطب خود را پای فیلم‌اش بنشاند و باعث شود تا انتها همراه او باشد.

نقد فیلم موارد جزئی


دیک بازس سابق پلیس در لس‌آنجلس است که حدود یک دهه خود را از هیاهوی شهری جدا کرده و در منطقه‌ای خلوت مشغول به انجام وظیفه است.

اما یک روز و بر حسب اتفاق توسط مافوق خود مأمور می‌شود تا به لس‌آنجلس برود و یک مدرک جرم را تحویل بگیرد. اما مواجهه‌ی او با بازرس جوانی با نام بکستر باعث می‌شودتا به‌سراغ پرونده‌ای قدیمی برود.

این فیلم شاید هم‌زمان ما را به‌یاد آثاری چون «بی‌خوابی» و «زودیاک» بیندازد. اما فیلم شبیه هیچ‌کدام نیست و البته زاویه‌دید جدیدی هم ندارد. شخصیت دیک که دنزل واشنگتن آن را بازی می‌کند، در پرده‌ی اول فیلم ما را ناخودآگاه به‌یاد شخصیت فیلم «اکوآلایزر» می‌اندازد؛ صبر، نوع نگریستن به اطراف و حتی چای خوردن‌اش.

هنکاک قرار است روایت خود را دچار پیچیدگی کند، اما هیچ‌کدام از کاراکترهای او از آنِ فیلم‌اش نیستند. شاید می‌توان اینگونه گفت که هر کدام عروسک‌هایی چهل‌تکه از پروتاگونیست‌ها و آنتاگونیست‌های آثار جنایی دیگر هستند. فیلم در هیچ‌جای خود روی زمینی قرار نمی‌گیرد تا مخاطب بتواند آن را اثری جنایی و مجزا بنامد.

به‌همین سبب است که احساس می‌کنیم شخصیت‌های بکستر و دیک نمی‌توانند شروع و پایان یکدیگر باشند. در فیلم قرار است بکستر وارد همان مسیری شود که دیک یک دهه‌ی پیش آن را پیموده است و در این مسیر سخت و طاقت‌فرسا، او لاجرم مجبور به فدا کردن بعضی چیزهاست، درست همان‌طور که دیک بسیاری چیزها را کنار گذاشته بود. فیلم در مورد «موارد جزئی» قرار است روایت‌گری داشته باشد و بگوید که همین موارد می‌توانند پرونده‌ای لاینحل را گره‌گشایی کنند.

اما چیزی که مخاطب نمی‌بیند، حضور این موارد در بطن فیلم برای گشایشی در این پرونده است.

جرد لتو نیز بعد از اسکار مکملی که در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرد، نتوانسته بازی قابل قبولی را در فیلم‌های چند سال اخیر خود به‌نمایش بگذارد.

نتیجه گیری

در نهایت این فیلم تبدیل می‌شود به یک شو‌آف گروه بازیگری که در بستری جنایی قرار است مقابل چشم‌های طرفداران خود قرار بگیرند.

فیلم «موارد جزئی» اثری متوسط در ژانر جنایی است که با پیچش‌های روایی خود قصد دارد مخاطب را چیزی حدود ۲ ساعت سرگرم پرونده‌ای حل‌نشده کند؛ آن هم بدون پرداخت به جزئی‌ترین موارد.

شاید اگر فیلم تمرکز خود را روی تقابل دو کاراکتر دیک و بکستر می‌گذاشت و این پرونده‌ی حل‌نشده را به پیرنگی فرعی تبدیل می‌کرد، می‌توانستیم شاهد اثری به‌مراتب زیباتر باشیم.

نقد فیلم موارد جزئی

نقدهای بیشتر در شبکه اجتماعی | @OnefilmOnelife |

نقد فیلم های ۲۰۲۱ را از اینجا مطالعه کنید

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×