آموزش تئاترآکادمی هنرمقالات پژوهشی

نامه بکت به دوستش درباره زبان

در اواخر سال 1936 و اوایل 1937 ، بکت مدتی را در آلمان گذراند و در آن مدت برداشت خود از موسیقی اینطور نوشت:

“من یک کنسرت دوست داشتنی را با فیلارمونیک برلین زیر نظر ساباتا (شاگرد توسکانینی) از میلان شنیدم: دان کیشوت اشتراوس ، که متعلق به همان دوره هلدنلبن است و بنابراین من انتظار داشتم وحشتناک باشد اما بسیار عالی بود. “

🎓‍ بازخوانی یک نامه

سموئل بکت، سال‌ها پیش از آنکه گودو را خلق کند، در ژوئیۀ ۱۹۳۷، در نامه‌ای به دوستش در برلین اَکسِل کان Axel Kaun مترجم و نویسنده می‌نویسد:

هرچه می‌گذرد زبان بیشتر در نظرم چون حجابی می‌نماید که باید پاره‌اش کرد تا بتوانیم به آن چیزهایی (یا هیچی) که پسِ پشت آن قرار دارد برسیم.

دستور زبان و سبک! اینها موضوعیت‌شان را نزد من از دست داده اند همانطور که مایوهای زنانۀ بیدرمایری یا خونسردی مرسوم میان آقایان نجبا. نقابی بیش نیست این.


باید امیدوار باشیم روزی برسد و خدا را شکر همین حالا در برخی محافل ادبی شاهدیم که وقتی از زبان به بهترین وجه استفاده می‌شود که به کاراترین وجه از آن سوء استفاده شود.

بکت در ادامه در همین نامه به کان می‌گوید:

«ناسازیِ ابزار و استفاده»ای که در اشتیاقش می‌سوزد «هیچ ربطی به برنامه»ای ندارد که «تازه ترین کار جیمز جویس» بنایش را گذاشته و باید آن را قسمی «تالیهِ کلام»، یعنی «تصعید کلمه به مقام خدایی»، تلقی کرد.

به گفتۀ بکت، «شاید لوگوگراف (=واژه-نگاشت)های گرترود استاین به آنچه در نظر دارم نزدیکتر باشد. دستکم می‌توان گفت اینجا بافت زبان متخلخل شده است.»

آیا درون وجه غیر طبیعیِ کلام چیزی دارای تقدس فلج کننده وجود دارد که به عناصر سایر هنرها تعلق ندارد؟

آیا دلیلی وجود دارد که سطح مادیِ کلام را که به طرز هراس انگیزی قراردادی است نباید از بین برد، به همان ترتیب که مثلا سطح صوتیِ سمفونی هفتم بتهوون در کام وقفه‌های سیاه عظیم فرو می‌رود، چندانکه صفحه‌های متمادی به نظرمان می‌آید چیزی جز گذرگاه سرگیجه آور اصواتی نیست که دره‌های بی‌اندازه عمیق سکوت را به هم وصل می‌کند؟

▫ترجمه

صالح نجفی

|رفرنس|

👁 مطالب مشابه نامه بکت را در کانال محترم آکادمی تئاتر مطالعه کنید. @TheatreAcademy

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×