آکادمی هنر

معرفی هفت دوربین برتر برای فیلم سازان / راهنمای خرید دوربین دیجیتال 2020

در این مقاله به معرفی هفت دوربین برتر برای فیلم سازان و راهنمای خرید دوربین دیجیتال در سال 2020 پرداخته ایم.

در عصر حاضر به دلیل تنوع بالای دوربین های فیلمبرداری در سطح جهان انتخاب این وسیله برای فیلم سازان و عکاسان بسیار سخت شده.

از سوی دیگر استفاده از دوربین های گران قیمتی همچون ARRI Alexa و Red Weapon Helium 8k در جشنواره های محتلف مانند ساندنس باعث شده تا بسیاری از فیلم سازان جوان و یا علاقمندان به این بخش به دلیل هزینه های موجود به سمت این حوزه نروند.

اما برای یک حضور موفق در جشنواره های بین المللی فیلم سازان باید بتوانند بدون استفاده از چنین دوربین های باکیفیت و گرانی یک اثر درخور و حرفه ای تولید کنند.

در همین راستا موسسه پخش بین الملل سینه پورت لیستی از بهترین دوربین های موجود به همین منظور را ارائه می کند.

بر همین اساس هر دوربین معرفی شده در این لیست از نظر بودجه مناسب برای تمام فیلم سازان مستقل است.

 

Blackmagic URSA Mini Pro

دوربین بلک مجیک Blackmagic URSA Mini Pro با این مشخصات برای استفاده فیلم سازان معرفی شده است:

  • سنسور 4.6K Super-35mm CMOS
  • ضبط ویدئو ( 4.6k ( 4608×2592
  • داینامیک رنج 15 استاپ
  • ضبط با فرمت های CinemaDNG و ProRes 444 & 422
  • ND فیلتر 2,4 و 6 استاپ
  • دارای دو شیار حافظه CFast 2.0 و دو شیار SD Memory
  • خروجی 12G-SDI
  • دو ورودی صدای آنالوگ XLR
  • قابلیت تغییر مانت لنز
  • جنس بدنه از آلیاژ منیزیم

 

از دیگر ویژگی های برجسته  دوربین بلک مجیک URSA Mini Pro میتوان به  قابلیت دینامیک رنج 15 استاپ و ضبط تصاویر 4.6K با فریم ریت 60fps  نام برد

همچنین ذخیره ویدئو بصورت Uncompressed و  Apple ProRes 444 XQ با عمق رنگ 12 بیتی در حالت RAW و 10-bit 4:4:4 با کمپرس Prores در اختیار کاربر قرار می دهد

 

کنترل های URSA Mini Pro

کنترل هاحالت کلیکی دارند. شما قادر خواهید بود تا تعداد زیادی از کنترل‌های ارگونومیک طراحی شده در کنار دوربین را در اختیار داشته باشید تا بتوانید اکثر تنظیمات را بدون نیاز به دیدن لمس کنید و تنظیم نمایید.

گزینه های ذخیره سازی در این دوربین بیشتر شده اند و در کنار وجود دو درگاه Cfast برای ضبط 4.6K RAW و ProRes  دو درگاه کارت حافظه SD UHS-II نیز اضافه شده است که برای ضبط HD و Ultra HD مناسب هستند.همچنین استفاده از آپشن هارد رکوردر شما میتوانید از یک هارد SSD برای ذخیره سازی استفاده کنید.

فیلترهای اپتیکال ND

این فیلترها در مدل های ۲-,۴- و ۶- استاپ ارائه شده و به شما اجازه می دهند تا میزان نور رسیده به سنسور را کنترل کنید

مکانیزم فیلتر اپتیکال نه تنها باعث اضافه کردن یک فیلتر ND در صورت افزایش ناگهانی نور می شود، بلکه نیاز شما به فیلتر ND خارجی را از بین می برد و فضای بیشتری برای فیلترهای دیگر خالی می گذارد.

این فلیتر همرا با IR فیلتر آلودگی مادون قرمز را از بین می برند و فضای رنگی بهتری را ایجاد می کنند.

 

Canon EOS C200B

دوربین C200 نسل سوم دوربین‌های Cinema EOS کانن محسوب می‌شود و اگرچه در رده‌بندی کانن، بالاتر از C100 Mark II و پایین‌تر از C300 Mark II قرار می‌گیرد.

برخی ویژگی‌ها و امکانات آن فراتر از آن چیزی است که در دو مدل مذکور دیده شده بود.

این دوربین با حس‌گر سیماس 8.85 مگاپیکسلی جدید و همچنین پردازشگر تصویر جدید Dual DIGIC DV6 هم با فرمت 4K و هم 1080p فیلم‌ می‌گیرد.

یکی از نکات برجسته این دوربین، پشتیبانی از فرمت ویدیویی جدید و ویژه‌ای است که Cinema RAW Lite نام دارد و اجازه می‌دهد با نرخ 50 و 60 فریم در ثانیه (در مد 10 بیتی) یا 30/25/24 فریم در ثانیه در مد 12 بیتی، ویدیو را مستقیما روی کارت حافظه CFast ضبط کنید.

دامنه دینامیک 14 استاپی، محدوده ایزو 100 تا 102,400، و فوکوس خودکار با استفاده از حس‌گر Dual Pixel CMOS کانن از دیگر ویژگی‌های C200 است.

گفتنی است، این دوربین در دو گونه با نام C200 و C200B عرضه شد.

البته فناوری و امکانات داخلی هر دو دوربین مانند هم است و تفاوت آن‌ها فقط در برخی لوازمی است که همراه دوربین به فروش می‌رسند.

بر این اساس در صورت خرید C200، لوازم جانبی دیگری نیز دریافت می‌کنید که عبارتند از:

منظره‌یاب، مانیتور ال‌سی‌دی LM-V1، گریپ GR-V1، دستگیره HDU-2 و اتصال‌گر LA-V1 برای نصب نمایشگر ال‌سی‌دی.

درنتیجه، C200B بیشتر مناسب افرادی است که بخشی از این ابزارها را قبلا با مدل‌های پیشین خریداری کرده‌اند و نمی‌خواهند دوباره برای آن هزینه کنند؛ و یا قصد دارند این ابزارها را بعدها به‌صورت جداگانه و گزینشی تهیه کنند.

Canon EOS C100 Mark II

بعد از دوربین کانن EOS C300 که محبوبیت زیادی بین کاربران کانن پیدا کرده بود ، دوربین C100 معرفی شد که همان سنسور بزرگ را دارد.

حال کانن دوربین EOS C100 Mark II را با توانایی ضبط ویدئو 50 مگاپیکسل بر ثانیه  را معرفی کرده است.

دوربین کانن EOS C100 Mark II برای افزایش دقت و کنترل در تصویربرداری طراحی شده است.

این دوربین پردازش تصویر را با وضوح بالا رنگ انجام می دهد.دارای منظره یاب الکترونیکی است، انواع فریم را برای فیلمبرداری از جمله کیفیت فیلمبرداری 1080 با 60 فریم در ثانیه و دیگر فایل های MP4 را ارائه می دهد.

canon c100 mark ii 6

یکی از مهمترین تغییرات علاوه بر ضبط با کیفیت بالاتر MP4 همراه با ارائه قبلی AVCHD می باشد.

این دوربین دارای دو ورودی صدا می باشد که روی دستگیره جداشونده آن قرار دارد ، همچنین دارای یک میکروفن داخلی برای ضبط صدا می باشد.دارای صفحه نمایش 3.5 اینچی که وضوح بالاتری نسبت به مدل قبلی دارد،دارای GPS و WiFi می باشد.

دوربین کانن C100 Mark II از سنسور CMOS همانند مدل قبلی برخوردار است به علاوه پردازنده آن Digic DV 4 که پیشرفت خوبی نسبت به مدل قبلی C100 می باشد.با دارا بودن مانت EF به کاربر اجازه نصب هر گونه لنزی را داده است .

canon c100 mark ii 3

تکنولوژی Dual Pixel باعث فوکوس خودکار روی سوژه های متحرک می شود..از دیگر تغییرات آن نسبت به مدل های قبلی افزایش حساسیت ISO از 80000 به 102400 است.

از دیگر قابلیت های آن ویژگی ND که به کاربر امکان ضبط تصویری در محیط هایی با نور شدید را می دهد.

 

Blackmagic Pocket CC

نقاط قوت

  • ذخیره تصاویر با فرمت RAW و ProRes
  • صفحه نمایش ۵ اینچی فول اچ‌دی و بسیار زیبا
  • ضبط ویدیو UHD و DCI با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه
  • رابط کاربری بسیار ساده اما کارآمد
  • مجهز به محل قرار دادن مموری کارت SD، CFast 2.0 و SSD

نقاط ضعف

  • فوکوس خودکار بی‌تأثیر
  • دوام باتری نه چندان مناسب

هر کدام از دوربین‌های MiniDV، Final Cut Pro و Canon EOS 5D Mark II توانستند روش فیلمبرداری دیجیتالی را تغییر دهند و به طور کلی این صنعت را با دگرگونی‌های زیادی همراه کردند.

اما حالا با گذشت زمان، تولید فیلم‌های حرفه‌ای دیگر یک رؤیا نیست.

دانشجویان رشته عکاسی امروزه از دستگاه‌ها و ابزارهایی استفاده می‌کنند که عکاسان قدیمی فقط خواب آنها را می‌دیدند. البته پیشرفت به همین جا ختم نمی‌شود.

وقتی همه شاهد موفقیت Canon با مدل ۵D Mark II بودند و این دستگاه توانست به فیلمبرداران حرفه‌ای کمک زیادی کند، حالا کمپانی دیگری به نام Blackmagic Design پا به این میدان گذاشته است.

از زمان معرفی اولین دوربین سینمایی خود در سال ۲۰۱۲، این شرکت استرالیایی سعی کرده قیمت‌ها را کاهش دهد و فاصله میان مشتریان معمولی و عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای را کم کند.

جدیدترین محصول این کمپانی به نام Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K که با نام BMPCC 4K هم شناخته می‌شود، بهترین نمونه‌ای است که می‌توانید ویدیوهایی با کیفیت خارق‌العاده بگیرید در حالی که برای خرید آن ۱۳۰۰ دلار می‌پردازید.

به خاطر سایز، قیمت و کارایی به خصوص خود، این دوربین بیشتر به درد کارهای سینمایی می‌خورد.

این دستگاه که از پایه Micro Four Thirds استفاده می‌کند، به راحتی می‌تواند رقابتی میان خود و دوربین‌های بدون آینه نظیر Panasonic GH5S به وجود بیاورد هرچند نمی‌توانیم این دستگاه‌ها را رقیب چندان جدی برای محصول Blackmagic Design به حساب بیاوریم.

بر خلاف این موضوع که می‌توانیم Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را به راحتی در بازار پیدا کنیم، ولی بهتر است کسانی سراغ این دوربین بروند که واقعاً قصد دارند به صورت حرفه‌ای فیلمبرداری کنند وگرنه این دستگاه امکاناتی دارد که برای یک فرد معمولی و آماتور کارایی زیادی ندارند.

کمپانی Blackmagic Design با استفاده از سخت‌افزار حرفه‌ای، رابط کاربری جذاب و ذخیره تصاویر با فرمت‌های مختلف، دوربینی را معرفی کرده که دانشجویان رشته فیلمبرداری و یا افراد باتجربه در این زمینه نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند.

کارایی بیش از یک دوربین

واقعیت آن است که Blackmagic Design فقط یک شرکت تولیدکننده دوربین نیست.

این کمپانی تا شش سال قبل اصلاً دوربینی نساخته بود بلکه با نرم‌افزار درجه بندی رنگ DaVinci Resolve نام خود را روی زبان‌ها انداخت که با رابط کاربری اختصاصی به قیمت ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسید.

حالا نسخه کامل این برنامه با قیمت ۲۹۹ دلار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که کاربران می‌توانند از ابزارهای ویرایش تصاویر نیز بهره ببرند. امروز اما، نرم‌افزار نامبرده بدون هزینه‌ای اضافه با دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K به فروش می‌رسد.

نکته‌ای که باید در مورد سیستم‌های شرکت Blackmagic Design بدانید این است که این کمپانی نرم‌افزار و سخت‌افزار محصولاتش را به‌گونه‌ای تولید می‌کند که افراد نمی‌توانند بدون یکی از آنها کار کنند.

یعنی هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار مکمل دیگری است. در واقع یکی از دلایلی که این شرکت وارد صنعت دوربین‌های دیجیتال شد، ارائه فرصتی به تولیدکنندگان ویدیو برای بهره‌مندی از ابزار DaVinci Resolve بوده است.

Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K با فرمت‌های ذخیره عکس CinemaDNG RAW و ProRes 10 بیتی، به شما اجازه می‌دهد وقت درجه بندی رنگ‌ها طول تصاویر را به بیشترین مقدار خود برسانید.

به علاوه، برعکس این قضیه نیز امکان‌پذیر است زیرا شرکت مذکور نرم‌افزار را به‌گونه‌ای طراحی کرده که تصاویر RAW با کم‌ترین طول هم کیفیت بالایی داشته باشند.

لازم به ذکر است که فرمت‌های ProRes (فرمت ذخیره‌سازی حرفه‌ای که برای نخستین بار توسط اپل تولید شد) و CinemaDNG (فرمت ذخیره‌سازی ویدیوها که توسط کمپانی Adobe تولید شد)، استانداردهای حوزه فیلمبرداری به حساب می‌آیند که در دستگاه مورد بحث ما وجود دارند.

عکس‌های گرفته شده با فرمت ProRes را به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزار Final Cut Pro اپل و ویدیوهای ضبط شده با فرمت CinemaDNG را می‌توانید با استفاده از Premiere Pro کمپانی Adobe ویرایش نمایید

بنابراین اصلاً مجبور نیستید سراغ نرم‌افزار خودِ Blackmagic Design بروید. نکته جالب‌تر اینکه، فرمت RAW شرکت Blackmagic دارای استاندارد باز است و خودِ شرکت فرمت SDK را در اختیار توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا در محصولاتشان به کار ببرند.

از آن جایی که هیچ چیزی بدون نقص نیست، نمی‌توانیم Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را دستگاه کاملی بدانیم .

مطمئناً اشکالاتی نیز در آن پیدا می‌شود ولی این مشکلات به اندازه‌ای نیستند که بتوانیم محصولات سایر شرکت‌ها را با آن مقایسه کنیم.

اگر شما علاقه‌مند به فیلمبرداری با کیفیت بالا هستید، حتماً این دستگاه را جزو گزینه‌های مدنظرتان قرار دهید زیرا نمی‌توانید دوربین دیگری با این همه امکانات و قیمت پایین پیدا کنید.

یکی از ویژگی‌های به خصوص Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K این است که ویدیوهای ذخیره شده توسط آن حداقل ۱۰ بیتی با نسبت رنگ ۴:۲:۲ هستند تا بتوانند از رقم معمول ۸ بیتی و نسبت رنگ ۴:۲:۰ رمزگشاهای مشابه در دوربین‌های دارای این قیمت پیشی بگیرد.

این یعنی رنگ‌های گرادیان جذاب‌تر، رزولوشن بیشتر در تصاویر و حق انتخاب بیشتر برای ترکیب و درجه بندی ویدیوها.

فرمت‌های ذخیره‌سازی پیشرفته تصاویر

دستگاه‌هایی نظیر سری GH5 کمپانی پاناسونیک و X-T3 فوجی‌فیلم دارای رمزگشاهای بیت‌ریت بالا و قابل‌مقایسه با فرمت ProRes هستند ولی سرعت باز شدن و ویرایش آنها در کامپیوترها بسیار پایین است مگر اینکه همان ابتدا رمزگشایی شوند.

در حالی که کیفیت ProRes، به راحتی و در کم‌ترین زمان قابل ویرایش هستند و در نهایت به کاربر این امکان را می‌دهند تا با فرمت دلخواه خروجی را ذخیره نمایند.

کیفیت ویدیو و کیفیت صدا

دوربین مورد بحث ما از سنسور تمام اندازه Four Thirds استفاده می‌کند که نسبت به حسگر موجود در Ursa Mini Pro، Canon Cinema EOS و دیگر دوربین‌های سینمایی پیشرفته سایز کوچک‌تری دارد.

ولی واقعیت آن است که بیش از حد انتظار کار می‌کند. این سنسور می‌تواند ویدیوهای اولترا اچ‌دی با رزولوشن ۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل و DCI با رزولوشن ۲۱۶۰*۴۰۹۶ پیکسل با ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ذخیره نماید.

 

Panasonic HC-X1

به وسیله دوربین فیلمبرداری Panasonic HC-X1 به جهان ۴K وارد شوید. دارای یک سنسور بزرگ ۱ “۴K، HC-X1 قادر به ضبط ویدئو در DCI (4096×2160) و رزولوشن UHD (3840×2160) 4K است.

این‌ که آیا تولید فیلم یا فیلم سبک ENG یا حتی یک فیلم کوتاه قدرت ۲۰ برابر زوم اپتیکال لنز از یک FOV معادل ۲۴ میلی‌متر برای تصویربرداری در لکه‌های تنگ و یا گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند و از طریق FOV معادل ۴۸۰ میلی‌متر برای تسریع در افراد دور، شروع می‌شود.
در طول کانال‌های طولانی، سنسور ۱ ” از نوع MOS کیفیت تصاویر را تا حد قابل توجهی بالا می برد و اجازه می‌دهد تا تاری تیره یادآور دوربین‌ های حرفه‌ای سینمایی بزرگ‌تر، اجازه می‌دهد ساخت‌های دراماتیک بدون به خطر افتادن همه‌کاره بودن در یک فاکتور فرم جمع‌ و جور، دستی.

درحالی‌ که فرمت‌ های ویدیویی ۴K ممکن است به نظر برسد، HC-X1 موفق به ضبط آن‌ها بر روی کارت‌ های SD مناسب می‌کند (کارت‌های امتیاز U3 یا سریع‌ تر برای نرخ‌ های بیتی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه) که هر دو کوچک و قوی هستند.

۲ اسلات کارت برای افزایش انعطاف‌ پذیری ارائه‌ شده است.

شما می‌ توانید به‌طور هم‌زمان هر دو کارت را ضبط کرده یا برای پشتیبان گیری یا ضبط فایل‌های با فرمت بالا و پایین و یا ضبط رله را فعال کنید تا یک فایل واحد را ضبط کند که برای چندین بار ضبط‌ شده است.

خروجی HDMI این دستگاه به کاربر اجازه می دهد تا تصاویر را بر روی یک صفحه نمایش بزرگ تر مانند مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون های خانگی تماشا کند. همچنین از طریق این پورت امکان نمایش تصاویر بر روی ویدئو پروژکتور ها نیز میسر می باشد.

دوربین فیلمبرداری «HC-X1» یکی از دوربین‎‌های قدرتمند شرکت «پاناسونیک» است که برای فیلمبرداری حرفه‌ای کاربرد دارد. طراحی ارگونومیک این محصول باعث شده در طولانی‌مدت میزان خستگی کاربر به حداقل برسد.

این دوربین دارای دو شیار کارت حافظه است و از کارت‌های SD پشتیبانی می‌کند. اندازه‌ی صفحه‌نمایش این مدل به 3.5 اینچ می‌رسد و از نوع LCD است. گفتنی است دقت این صفحه به 1152000 می‌رسد.

این دستگاه از ورودی میکروفون بهره می‌برد و در عین حال مجهز به میکروفون داخلی است. خروجی‌های HDMI و USB هم برای آن در نظر گرفته شده است. پاناسونیک از بزرگنمایی اپتیکال 20 برابر در این دستگاه استفاده کرده است.

به علاوه زوم دیجیتال آن به 2، 5 و 10 برابر می‌رسد. برای حفظ کیفیت تصویر، از لرزشگیر الکترونیکی در این محصول استفاده شده است. سایز فیلتر 67 میلی‌متر است.

حداقل نور برای این دوربین 0.2 لوکس است. گفتنی است زوم هوشمند این دستگاه تا 30 برابر است. فوکوس خودکار هوشمند و ورودی صوتی XLR از دیگر قابلیت‌های دوربین حرفه‌ای پاناسونیک است.

به علاوه از تثبیت‌کننده‌ی تصویر اپتیکال پیشرفته در این دوربین فیلمبرداری استفاده شده است.

Sony PXW-FS5

دوربین فیلمبرداری سونی Sony PXW-FS5 Super 35 Camera System PXW-FS5 Super 35mm کامپکت با قابلیت تعویض لنز از نوع سری E-MOUNT است و توانایی ضبط فیلم با فرمت  XAVC 4K می باشد.

این دوربین کامپکت ویژگی های خوب بسیاری دارد که کاربران حرفه ای و خانگی می توانند فراخور نیازشان از آن استفاده نماییند. بدنه ارگونومیک و جمع و جور، کنترل های راحت و آسان، بدنه محکم و مقاوم، قیمت مناسب در برار خصوصیت های خوبی که دارد.

بهره مندی از حسگر و پردازنده قدرتمند تنها بخشی از ویژگی هایی هستند که در ادامه بررسی می شوند.
استفاده از این دوربین فوق العاده راحت است و می توان تقریبا در تمام موقعیت ها استفاده کرد.

حتی می توان این دوربین را بر روی استبلایزر گیم بالهایی مانند رونین ویا یک هلی کم های مخصوص نصب کرد.

FS5 مجهز به یک سنسور تصویر Super 35mm Exmor CMOS میباشد که در حدود 11.6 میلیون پیکسل ( ۸.۳ مگا پیکسل موثر ) پیکسل را بر روی خود جا داده است.

این کیفیت برای ثبت تصاویر با وضوح و جزئیات بالا بسیار مناسب است. از اینکه حساسیت به نور این سنسور بالا است و این سنسور نسبت به مدل های قبلی بزرگتر است این امکان را فراهم کرده است که پس زمینه تصویر را فوکوس جدا شود به علاوه برای تصویربرداری در نور کم بسیار مناسب بوده و حداقل نویز را شامل می شود.

گفته می شود دوربین PXW-FS5 اولین هندی ریکوردر سوپر سی وپنج میباشد که دارای فیلترهای متغیر داخلی الکترونیکی میباشد که این خود عمق میدان بیشتری را فراهم می کند.

دوربین فیلمبرداری سونی Sony PXW-FS5 XDCAM Super 35 Camera System

فرمت های فیلمبرداری دوربین متنوع بوده و دست کاربران در این مورد باز است

به طوریکه سونی FS5 دارای قابلیت های ضبط فیلم های فول HD غیر فشرده 4:2:2 10 بیتی با فریم ریت بالا حداکثر تا 240فریم در ثانیه، و قابلیت فیلمبرداری UHD ( با سرعت بسیار بالا ) به مدت 8 ثانیه اشاره کرد که بدون از بین بردن عمق بیت و یا افت کیفیت تصویر امکان گرفتن فیلم های Super Slow Motion با سرعت 1در10 برابر را فراهم می سازد.

 از خصوصیت های خوبی که هر دوربین دارد بهره مندی از یک لنز مناسب است.

دوربین های بدون لنز با قابلیت تعویض لنز این مزیت را داند که با لنز های مختلف همراه شوند و بهترین نتایج را برای کاربران به ارمغان بیاورند. امکان تعویض  لنز یا مانت E در دوربین PXW-FS5 که مثل یک دوربین عکاسی DSLR از طریق یک آداپتور لنز با تمام لنز های سری E و A شرکت سونی سازگار می باشد.

همچنین به کمک مبدلهای مختلفی که برای دوربینهای سری E-MOUNT در بازار موجود می باشد می توان از لنزهای عکاسی فول فرم ویا از لنز های سینمایی PLمانت برای این دوربین استفاده نمود.
بعد از اینکه عکس ها و تصاویر با کیفیت خود را ثبت کردید مطمئنا نیاز به انتقال و اشتراک و یا بازبینی آن ها خواهید داشت.

سونی در این دوربین خوجی های مناسبی برای فیلم ها و تصاویر شما تعبیه کرده است،  دوربین سونی PXW-FS5 دارای پورت های خروجی  4G-SDI، خروجی HDMI، دو شکاف کارت حافظه SD، کفشک MI، سیستم Wi-Fi و ترمینال سیمی LAN را ارائه کرده و قادر به ارسال زنده تصویر است.

قابلیت و ویژگی Clear Image Zoom این دوربین این امکان را برای کاربران فراهم می کند قدرت زوم دوربین را، حتی همراه با لنزهای دارای فاصله کانونی ثابت، به صورت الکترونیکی بدون افت کیفیت تصویر به میزان ۲x ( دو برابر ) افزایش یابد.
و اما لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS Lens دارای حداکثر دیافراگم F/4 و در شرایط کم نور با فاصله کانونی طولانی تر کار میکند فاصله کانونی این لنز 27-158mm میباشد که معادل 35mm است.

با بهره مندی از قابلیت تعویض لنز با دهانه  لنز E-Mount در کنار سنسور سوپر۳۵، می توان از دیگر لنز های E-Mount  نیز استفاده کرد و با مبدل های موجود برای این دهانه لنز، می تون از لنز هی 35 عکاسی و سینمایی EF کانن، PL، نیکون لایکا و دیگر موارد هم بهره برد.

مجهز بودن به سیستم لرزشگیر مزیت دیگر این لنز است که برای ثبت تصاویر با نویز کمتر ، پایدار تر، بئن تارشدن و با وضوح و کیفیت بالا به علاوه دارای قابلیت تصویر برداری در نور کم را دارد و بزرگ نمایی این لنز تا 11 برابر میباشد.

باید گفت که لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS به علت زوم آرام بسیار مناسب برای ضبط فیلم میباشد.

اهرم زوم اجازه میدهد تا کنترل بیشتری بر سرعت زوم داشته باشید.

دوربین فیلمبرداری سونی Sony PXW-FS5 XDCAM Super 35 Camera System

گفتنی است که PXW-FS5 کوچک‌ترین دوربین دارای سنسور سوپر۳۵سونی است که توانایی تصویربرداری با ابعاد UHD هم دارا می باشد.

مجموعه‌ی گسترده‌ی قابلیت‌های این دوربین، برای یک دوربین سونی چیز جدیدی نیست، اما اندازه‌ی بسیار کوچک آن که در حد یک DSLR و حتی یک دوربین بدون آینه است، آن را به دوربینی خاص در بین محصولات این کمپانی تبدیل کرده است.

دوربینی با اندازه و قیمت کاملاً مناسب برای کارهای تلویزیونی، مستندسازی و حتی فیلم‌های مستقل سینمایی؛ در کل این دوربین به خوبی طراحی شده است

که انتظارات بسیاری از کاربران امروزی را براورده می سازد به عنوان مثال در کنار کیفیت بالی تصویربرداری از خصوصیت های خوب برای ذخیره سازی هم بهره می برد و داای ویژگی های خوب ورودی و خروجی می باشد.

Panasonic Lumix GH5s

 

مهندسان پاناسونیک، لومیکس GH5S را تنها با یک هدف توسعه داده‌اند؛ تسخیر بازار فیلمبرداران حرفه‌ای و سینمایی.

اگر تجربه‌ی ضبط کلیپ‌های ویدئویی حرفه‌ای را داشته باشید، قطعا تاکنون با سری GH‌ دوربین‌های پاناسونیک آشنا بوده‌اید.

محصولاتی که درکنار قیمتی رقابتی با قابلیت‌های متعدد فیلم‌برداری، برای رقابت با بزرگان این عرصه تا دندان مسلح شده‌اند.

همین موضوع به افزایش درخورتوجه محبوبیت دوربین‌های بدون‌آینه و میکرو چهارسوم سری لومیکس GH‌ پاناسونیک منجر شد.

پاناسونیک با معرفی GH5 در سال ۲۰۱۷، جان تازه‌ای به سری دوربین‌های عکاسی میکرو چهارسوم خود بخشید.

این دوربین با امکانات بسیار در بخش فیلم‌برداری، به‌سرعت به گزینه‌ی محبوبی بین کاربران تبدیل شد. پس از یک سال از عرضه‌ی GH5، پاناسونیک در اقدامی دور از انتظار، نسخه‌ی توانمند‌تر این دوربین را خاص کاربران حرفه‌ای و به‌خصوص سینمایی رونمایی کرد.

لومیکس GH5S بسیاری از قابلیت‌های برادر خود را در بدنه‌ای مشابه به ارث برده است.

با این حال پاناسونیک با کاهش رزولوشن حسگر و افزایش توان پردازشی، عملکرد بهتر در شرایط نوری اندک در کنار قابلیت ضبط رزولوشن‌ و نرخ‌فریم بیشتر را به ارمغان آورده است.

پاناسونیک حتی الگوریتم پردازش تصاویر و تولید رنگ را در این دوربین تغییر داده و آن را به نمونه‌ی موجود در دوربین‌‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای خود نزدیک کرده است تا کاربران قادر به استفاده از آن به‌عنوان B Cam در پروژه‌های حرفه‌ای باشند.

پاناسونیک تلاش زیادی برای سلطه بر بازار دوربین‌های مخصوص فیلم‌برداری انجام داده و GH5S یکی از جدی‌ترین اقدامات غول ژاپنی دنیای فناوری است که در ادامه به بررسی عمیق آن پرداخته‌ایم.

در نظر داشته باشید، با توجه به مشخصات فنی (به‌خصوص رزولوشن حسگر) و کاربری GH5S، در این مقاله تنها به بررسی عملکرد دوربین در زمینه‌ی فیلم‌برداری پرداخته شده است.

پس از در دست‌ گرفتن GH5S، اولین نکته‌ای که به کاربر القا می‌شود، گریپ بسیار مناسب آن است

جایی که دوربین به‌خوبی در دست کاربر قرار می‌گیرد. چینش عالی کلید‌های کنترلی نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به افزایش لذت کاربری با GH5S منجر می‌شود.

کلید‌های کنترلی همگی در محدوده‌ی مناسبی قرار گرفته‌اند و الگوهای مختلف ساخت هر یک باعث شده تا کاربران بدون نیاز به توقف عملیات عکاسی و تنها به‌واسطه‌ی لمس، بتوانند کلید مناسب را بیابند و تنظیمات مدنظرشان را اعمال کنند.

لومیکس GH5، به‌خودی خود محصولی بسیار توانمند در بخش فیلم‌برداری است و همچنان در برخی جوانب در نوع خود منحصر‌به‌فرد به شمار می‌رود.

اما شاید بتوان پاشنه‌ی آشیل این دوربین‌ را عملکرد آن در شرایط نوری تاریک و ایزو‌های بالا دانست.

با وجود پیشرفت قابل‌توجه GH5 نسبت به GH4، باز هم سنسورهای میکرو چهارسوم به دلیل ابعاد کوچک‌تر نسبت به فول‌فریم‌ها، از عملکرد ضعیف‌تر در بخش ایزو‌های بالا و گسترده‌ی دینامیکی کمتر رنج می‌برند.

در همین راستا، پاناسونیک هدف اصلی از توسعه‌ی GH5S را بهبود عملکرد آن در شرایط نوری اندک عنوان کرد.

این موضوع منجر به استفاده از حسگر ۱۰/۲ مگاپیکسلی با ابعاد میکرو چهارسوم در این دوربین شد. با استفاده از تعداد پیکسل‌های کمتر، اکنون هر یک از پیکسل‌ها در GH5S ابعاد بسیار بزرگ‌تری داشته تا با جذب نور بیشتر، کاهش نویز در تصاویر را به ارمغان بیاورند. رزولوشن حسگر این دوربین به نحوی تعیین شده است که نیازی به Oversampling‌ (مانند GH5) یا دیگر تکنیک‌های استفاده از رزولوشن بالاتر برای تولید ویدئو‌های 4K نیست و هر پیکسل سطح حسگر، یک پیکسل در ویدئو را تشکیل می‌دهد.

پاناسونیک لومیکس ج ای ۵ اس / Panasonic Lumix GH5S

افزایش ابعاد پیکسل‌ها تمام حربه‌ی پاناسونیک برای افزایش توانایی دوربین خود نیست. پاناسونیک در GH5S از فناوری Dual Native ISO بهره برده است که استفاده از آن پیش‌تر در دنیای دوربین‌های حرفه‌ای و سینمایی چند ده هزار دلاری، امری رایج بود.

اما دیگر تغییر مهم در GH5S‌ نسبت به GH5 و بسیاری از دوربین‌های دیگر، حسگر چندوجهی و ایده‌آل آن فیلم‌برداری است.

این حسگر که ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سایر میکرو چهارسوم‌ها دارد، به نحوی طراحی شده‌ است تا با تغییر نسبت و رزولوشن فیلم‌برداری، همواره بیشترین مساحت از حسگر به‌کار گرفته شود تا در کنار جذب نور بیشتر، قاب وسیع‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد.

در سایر دوربین‌ها، در صورت تغییر رزولوشن، بخشی از قاب تصویر برش می‌خورد.

برای کنترل بهتر وضعیت نوری قاب، قابلیت تغییر میزان نوردهی بخش‌های Highlight و Shadow نیز ازطریق خود دوربین دردسترس است.

همچنین، کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند بازه‌ی میزان ثبت نوری را در عمق ۸ و ۱۰ بیت تغییر دهند تا به‌عنوان مثال، با کاهش بازه‌ی حداکثری، از نوردهی بیش‌ از‌حد بخش‌های روشن تصویر جلوگیری کنند.

فیلم‌برداری آنامورفیک، دیگر قابلیت جذاب GH5‌S است.

بدین‌ترتیب، می‌توان با استفاده از لنز‌های آنامورفیک تصاویر عرضی با رزولوشن ۳۳۲۸ در ۲۴۹۶ (رزولوشن 4K) ضبط کرد؛ البته به دلیل رزولوشن کمتر حسگر، فیلم‌برداری آنامورفیک 6K از GH5S حذف شده است.

قابلیت پیش‌نمایش غیرفشرده‌شده‌ی موجود در دوربین نیز امکان نمایش صحیح ویدئو را به‌جای حالت فشرده‌شده‌ی افقی دردسترس قرار می‌دهد تا کاربران حین ضبط ویدئو، پیش‌نمایش مناسبی از قاب و شرایط موجود داشته باشند.

پاناسونیک امکان شخصی‌سازی رفتار سیستم فوکوس خودکار را نیز فراهم کرده است. مؤلفه‌های دردسترس برای بهبود عملکرد این سیستم باتوجه‌به کاربری مدنظر به‌شرح زیر هستند:

  • AF Sensitivity: این مؤلفه به‌معنای رفتار سیستم در تغییر عمق میدان فوکوس است. با افزایش آن، فوکوس سریع‌تر برای عمق قاب تغییر می‌کند و برای عکاسی از سوژه‌هایی مناسب است که به‌سرعت به دوربین نزدیک می‌شوند.
  • AF Area Switching Sensitivity: این مؤلفه رفتار سیستم را در تغییر سوژه‌ در قاب تعیین می‌کند. با افزایش آن، سیستم فوکوس خودکار با دریافت حرکت دیگری در قاب، فوکوس را روی سوژه‌ی دوم اعمال می‌کند.
  • Moving Subject Prediction: مؤلفه‌ی آخر نیز رفتار سیستم فوکوس را در پیش‌بینی حرکت سوژه و تغییر فوکوس در آن راستا را تعیین می‌کند.

 

کیفیت فیلم‌برداری

درکنار الگوریتم‌ بهینه‌تر، امکان ضبط کلیپ‌های ۱۰ بیت به‌صورت داخلی و بدون نیاز به رکوردر خارجی، یکی از قابلیت‌های جذاب‌ دوربین‌های میکرو چهارسوم پاناسونیک است.

بدین‌ترتیب، ثبت بیش از یک میلیارد رنگ در دسترس خواهد بود که ایجاد گرادیان‌های رنگی فوق‌العاده، به‌‌ویژه در فیلم‌برداری از ژانر طبیعت و آسمان را به‌همراه دارد.

البته، در نظر داشته باشید برای اصلاح رنگ این کلیپ‌ها، به نمایشگر‌هایی با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و ویرایش در نرم‌افزار داوینچی محتاج خواهید بود.

پاناسونیک تا چندی پیش در بخش فیلم‌برداری و به‌خصوص بازه‌ی قیمتی ۲۰۰۰ دلار، رقبای اندکی در برابر خود می‌دید.

اما طی سال‌های گذشته، سونی و فوجی‌فیلم محصولات جذاب و باارزشی با قابلیت‌های متنوع فیلم‌برداری عرضه کرده‌اند که می‌توان به فوجی‌فیلم X-T3 و سونی a7 III و a6500 اشاره کرد. در همین راستا و با توجه به حسگر بزرگ‌تر رقبا، پاناسونیک برای ارائه‌ی عملکردی بهتر GH5S‌ را روانه‌ی بازار کرد.

عدم استفاده از پیکسل‌های تشخیص فاز در سطح حسگر منجر به عملکرد بهتر GH5S در حذف پدیده‌های Moire و Aliasing شده است.

با بررسی ابتدایی خروجی رزولوشن 4K در GH5S، جزئیات عالی آن به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. پدیده‌ی Moire نیز در سطح بسیار خوب و شاید بهتر از تمام رقبای موجود در بازار، کنترل می‌شود

به‌همین‌ دلیل، نتیجه‌ی نهایی ثبت ویدئو از سوژه‌های با وجود الگو یکنواخت، مانند پارچه بسیار جذاب خواهد بود.

 

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هر دوربین به سایت زیر مراجعه کنید.

https://www.studiobinder.com/blog/best-video-cameras/

 

 

.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×