فراخوان جشنواره تئاتر و نمایشفراخوان جشنواره داخلی

فراخوان جشنواره نمایش آیینی و سنتی

فراخوان جشنواره نمایش آیینی و سنتی منتشر شد.

ستاد جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی فراخوان بیستمین دوره این رویداد را به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برای برگزاری در ماه‌های مهر و آبان منتشر کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در بخش‌های نمایش‌های تخت حوضی(بخش ویژه استاد علی نصیریان)، مجالس شبیه خوانی (یادواره زنده یاد استاد هاشم فیاض) ، نمایش های عروسکی سنتی(یادواره زنده یاداستاد کاکا محمد شیرازی)، بخش نقالی وروایت های ملی (یادواره زنده یاد مرشد ولی الله ترابی)، معرکه ها،آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد استاد محمود استاد محمد)، جوانه های نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان) – (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)، هشتمین  سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار خواهد شد.

در مقدمه این فراخوان آمده است:

نوشته های مشابه

«کانونِ نمایش‌هایِ آیینی و سنتیِ انجمن هنرهایِ نمایشی ایران و اداره کل هنرهایِ نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترشِ زمینه‌های پژوهشی و اجرایی و ژرفکاوی در ریشه‌های نمایشِ ایرانی ، و نیز ثبت و حفاظت از کهن الگوهایِ نمایشیِ ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای ارتقای تئاترملی؛ بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را با اولویت نمایش‌های الهام گرفته از آثار «نظامی گنجوی» در مهر و آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌کنند.

بدیهی است این رویدادِ ملی با توجه به شرایط ویژه اجتماعیِ ناشی از همه‌گیریِ بیماریِ کرونا و اولویتِ صیانت از سلامت هنرمندان و تماشاگرانِ هنر نمایش با رعایت همه پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی برگزار خواهد شد.»

متقاضیان شرکت در این رویداد می‌توانند از ۱۱ اردیبهشت برای ثبت تقاضای خود جهت شرکت در بخش‌های مختلف به تارنمای ایران تئاتر مراجعه کنند.

علاقمندان می‌توانند فایل  PDF فراخوان را از بخش فایل‌های ضمیمه در انتهای این خبر دریافت کنند.

دانلود فایل

 

برای ثبت نام در این مسابقه با ما تماس بگیرید و یا اینجا کلیک کنید.

متن فراخوان

به نام آنکه جان را فکرت آموخت       به نور جان چراغ دل برافروخت


فراخوان بیستمین  جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی
مهر و آبان 1400

کانونِ نمایش­هایِ آیینی و سنتیِ انجمن هنرهایِ نمایشی ایران و اداره کل هنرهایِ نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترشِ زمینه‌های پژوهشی و اجرایی و ژرفکاوی در ریشه‌های نمایشِ ایرانی ، و نیز ثبت و حفاظت از کهن الگوهایِ نمایشیِ ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای ارتقای تئاترملی؛ بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را با اولویت نمایش‌های الهام گرفته از آثار «نظامی گنجوی» در مهر و آبان ماه 1400 برگزار می‌کنند.

بدیهی است این رویدادِ ملی با توجه به شرایط ویژه اجتماعیِ ناشی از همه‌گیریِ بیماریِ کرونا و اولویتِ صیانت از سلامت هنرمندان و تماشاگرانِ هنر نمایش با رعایت همه پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی برگزار خواهد شد.

بخش های جشنواره:

الف) نمایش­های تخت حوضی(بخش ویژه استاد علی نصیریان)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف حفظ و ترویج گونه‌های اصیل نمایش‌های تقلید و تخت حوضی، این بخش را با شرایط  زیر برگزار می نماید:

الف/1: بخش ویژه

صاحب نظران عرصه نمایش های ایرانی یکی از راه­های رسیدن به تئاتر ملی را استفاده از ادبیات ایران زمین می‌دانند، راهی که بیش از همه از سوی نمایشگران سنتی در شبیه­خوانی و تقلید تجربه شده است. ستاد برگزاری بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با عنایت به این تجربه و اولویت، بخش ویژه نمایش های تخت حوضی این دوره از جشنواره را به نمایش های ملهم از حکایات مندرج در متون کلاسیک و قصه‌های عامیانه ایرانی با اولویت نمایش‌های الهام گرفته از آثار «نظامی گنجوی» اختصاص داده است.

الف/2: بخش موضوعات آزاد

جهت ایجاد تنوع در تولیدات بخش تخت حوضی تعدادی از آثار از میان نمایش های مبتنی بر سایر متون انتخاب خواهد شد. موضوع آثار این بخش آزاد است. اما اولویت انتخاب با آثاری است که با رویکردی پژوهش محور و براساس گونه های متنوع نمایشی تخت حوضی نگاشته وتولید شده باشد.

  • متقاضیان حضور در این بخش می­توانند با مراجعه به بخش ویژه ثبت نام بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بر روی تارنمای ایران تئاتر نسبت به تکمیل فرم تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام نمایند .

شرایط و مقررات:

  • نمایش های شرکت کننده در بخش تخت حوضی ملزم به بهره گیری از چاچوب‌هایِ شناخته شده نمایش های تخت حوضی (سیاه بازی، بقال بازی، تقلید های اندرونی و…) هستند. بنابراین نمایشنامه‌ها پیش از ارائه به هیات انتخاب، توسط کارشناسان ستاد برگزاری جشنواره گونه شناسی می‌شود و تنها متونی  مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که این شرط را رعایت کرده باشند.
  • سقف پذیرش آثار در بخش نمایش های تخت حوضی حداکثر 20 اثر خواهد بود.

3- به گروه­های راه یافته به بخش ویژه جشنواره حداقل 150 میلیون ریال و حداکثر 400 میلیون ریال و برای آثاربخش موضوعات آزاد حداقل 150 میلیون ریال وحداکثر 300 میلیون ریال کمک هزینه تولید پرداخت خواهد شد.

4- نمایش های متقاضی با توجه به شرایط همه­گیری بیماری کرونا می توانند آثار خود را بر مبنای ارائه در فضاهای خارج از صحنه و با اولویت چیدمان تخت حوض ارائه نمایند .

5- نمایش هایی که پیش از این با همان کارگردان و ترکیب اجرایی دردوره‌های پیشین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور داشته اند مجاز به شرکت در جشنواره نخواهند بود.

تذکر مهم: کارگردانان متقاضی با پیشنهادِ یکی از نمایشنامه‌هایِ راه یافته به بخشِ نهاییِ چهارمین مسابقه بازی‌نامه نویسیِ نمایش‌های آیینی و سنتی در سال 1399می توانند بدون حضور در مرحله ارزیابی متون در مرحله ارزیابی اجرا شرکت نمایند. برای این امر ضروری است درخواستِ کارگردان به همراه مجوز امضا شده نویسنده در بخش مربوطه بر روی تارنمای ایران تئاتر بارگذاری گردد.

* مهلت ثبت تقاضاو بارگذاری نمایشنامه‌ها بر روی تارنمای ایران تئاتر تا 22 خرداد 1400  خواهد بود.

* نتایج ارزیابی نمایشنامه­ها نیمه اول تیر ماه 1400 اعلام خواهد شد.

*  ارزیابی اجرایی آثار از 15 شهریور ماه 1400 انجام خواهد شد.

 

 

الف/3: مرور نمایش‌های آیینی ـ سنتی اجرا شده در سال‌های 1398 تا 1400 (یادواره زنده یاد استادسعدی افشار)

ستاد برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی با هدف ارائه کارنامه دو ساله تئاتر کشور در حوزه نمایش‌های آیینی- سنتی، (آثار اجرا شده طی یک سال و نیم پس از برگزاری دوره پیشین)، بخش مرور نمایش‌های آیینی- سنتی اجرا شده در سال‌های 1398 تا 1400 را برگزار می‌کند.

* نمایش‌های این بخش (به استثنای نمایش­های شرکت کننده در جشنواره نوزدهم) باید در محدوده زمانی 26/5/1398 تا 26/5/1400 در یکی از تالارهای تئاتر کشور و یا در قالب شیوه تخت حوضی حداقل 10 اجرا داشته باشند.

*  نمایش‌های دانشجویی تولید شده در دانشکده‌های تئاتر کشور که با الهام از نمایش‌های آیینی ـ سنتی تولید شده و در تالارها یا اماکن دانشگاهی در ایام ذکر شده اجرا شده باشند با معرفی کتبی یک استاد راهنما (اساتید واحدهای آشنایی با تعزیه، شیوه‌های نمایش در ایران، اجرای کارگاهی نمایش‌های ایرانی، نمایش در ایران، خیمه شب بازی و سایر دروس مرتبط با نمایش ایرانی یا استاد راهنمای پایان‌نامه) می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

* سقف پذیرش آثار در این بخش 7 نمایش خواهد بود.

*  به گروه‌های راه یافته این بخش حداقل100 میلیون ریال و حداکثر150میلیون ریال به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

*متقاضیان این بخش می توانند با مراجعه به بخش مشخص شده در تارنمای ایران تئاتر نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام نمایند.

* مهلت ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک بر روی تارنمای ایران تئاتر تا تاریخ 30 مرداد ماه 1400 خواهد بود.

 

ب) مجالس شبیه خوانی (یادواره زنده یاد استاد هاشم فیاض)

ستاد برگزاری جشنواره باهدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه های اصیل شبیه خوانی این بخش را با مشخصات زیر برگزار می نماید:

 

ب/1: مجالس نو

این بخش به مجالسی که براساس متون ادبی یا وقایع تاریخی توسط تعزیه سرایان معاصر سروده شده باشند، اختصاص خواهد داشت.

ب/2: مجالس غریب

این بخش پذیرای آن گروه از مجالس غریب که تاکنون در دوره‌های پیشین جشنواره اجرا نشده‌اند خواهد بود.

* به گروه‌های راه یافته این بخش حداقل 100 میلیون ریال و حداکثر 150 میلیون ریال کمک هزینه  پرداخت خواهد شد.

* مجالسی که با همان شبیه گردان و گروه اجرایی در ادوار پیشین جشنواره حضور داشته اند مجاز به شرکت در این دوره نیستند.

* سقف پذیرش آثار در این بخش 10 مجلس خواهد بود.

* زمان، مکان و تعداد اجراهای مجالس پذیرفته شده نهایی توسط ستاد جشنواره تعیین می گردد.

* متقاضیان این بخش می­توانند براساس زمان­بندی تعیین شده با مراجعه به بخش مشخص شده در تارنمای ایران تئاتر نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام نمایند.

* مهلت دریافت نسخه‌ها تا پایان خرداد ماه 1400 خواهد بود.

* نتایج ارزیابی نسخ تا نیمه اول تیر ماه 140  اعلام خواهد شد.

*  ارزیابی اجرایی مجالس شبیه خوانی در نیمه اول شهریور ماه 1400 انجام می شود.

 

ج) نمایش های عروسکی سنتی(یادواره زنده یاداستاد کاکا محمد شیرازی)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف عرضه­ی منتخبی از  نمایش­های عروسکی سنتی(خیمه شب بازی ،جی جی وی جی، خم بازی، صندوق بازی و…) این بخش را با مشخصات زیر برگزار می کند:

ج/1: نگاه نو، الگوی کهن:

این بخش با هدف روزآمد کردن اجرای نمایش های عروسکی سنتی با حفظ بنیان­ها و اصول اجرایی کهن و نمایش قابلیت­های ارزنده این گونه نمایشی به آثاری اختصاص دارد که با طرح قصه­های جدید درقالب گونه های مختلف نمایش های عروسکی سنتی به معاصر سازی الگوهای کهن می پردازند. در این بخش موضوع آزاد است.

ج/2: بخش اجراهای اساتید:

این بخش جهت ثبت تجارب و حفاظت از اشکال سنتی نمایش عروسکی وبازسازی میراث کهن نمایشگران این عرصه به اجرای اساتید وهنرمندان پیش کسوت اختصاص خواهد داشت.

* سقف پذیرش آثار در این بخش 7 نمایش خواهد بود و به گروه‌های پذیرفته شده حداقل 60 میلیون ریال وحداکثر 100 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

*متقاضیان این بخش می توانند با مراجعه به بخش مشخص شده در تارنمای ایران تئاتر نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام نمایند.

* آثار این بخش از طریق بررسی نسخه تصویری نمایش­ها گزینش خواهند شد. ضروری است متقاضیان براساس اطلاعات آمده در فرم ثبت نامه در تارنمای ایران تئاتر نسخه تصویری آثار خود را ارسال و یا بارگذاری نمایند.

* مهلت ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک بر روی تارنمای ایران تئاتر  تا 20مردادماه 1400  خواهد بود.

* فهرست آثار برگزیده تا 15 شهریور ماه 1400 اعلام خواهد شد.

 

هـ) بخش نقالی وروایت های ملی (یادواره زنده یاد مرشد ولی الله ترابی)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف عرضه­ی منتخبی از آثار حوزه نقالی و روایتگری(انواع نقل های سنتی : موسیقایی، تصویری، نمایشی و…) این بخش را با مشخصات زیر برگزار می نماید:

هـ/1: بخش نگاه نو، الگوی کهن: این بخش که به صورت رقابتی برگزار می شود به نمایش هایی اختصاص دارد که با طرح قصه های غریب و جدید در قالب گونه های مختلف نقل سنتی به معاصر سازی الگوهای کهن می پردازند. در این بخش موضوع آزاد است.

* منظور از قصه های غریب قصصی است که کمتر اجرا شده است

* به برگزیدگان این بخش جوایزی به شرح زیر اهدا خواهد شد:

رتبه نخست: دیپلم افتخار ، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ 000/000/50 ریال

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 000/000/30 ریال

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 000/000/20 ریال

هـ/2: اجراهای اساتید: این بخش جهت ثبت تجارب وحفاظت از اشکال سنتی روایتگری وبازسازی میراث کهن فعالان این عرصه به اجرای اساتید وهنرمندان پیش کسوت اختصاص خواهد داشت.

* به آثار راه یافته بخش نقالی و روایت های ملی تا سقف 30 میلیون ریال  به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

* متقاضیان این بخش می توانند با مراجعه به تارنمای ایران تئاتر نسخه تصویری آثار خود را ارسال و یا بارگذاری نمایند.

* مهلت ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک بر روی تارنمای ایران تئاتر  تا 20مردادماه 1400  خواهد بود.

 

و) معرکه ها،آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد استاد محمود استاد محمد)

با هدف شناسایی، حفظ و احیای معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی که قابلیت اجرا در فضای باز و مکان‌های عمومی را دارند، پیشنهادات متقاضیان  در دو گروه: «آیین­ها،بازی ها، معرکه ها و نمایش‌های میدانی» و  « نمایش­های قهوه‌خانه‌ای»  پذیرفته خواهند شد.

*در این بخش ستاد جشنواره پذیرای نسخه تصویری آثار متقاضی خواهد بود. آیین‌های ناشناخته به ویژه گروهی از آیین‌ها،معرکه ها و بازی‌های نمایشی که در جشنواره‌های پیشین اجرا‌ نشده باشند در اولویت انتخاب هستند.

*در راستای حفظ گونه های ارزشمند نمایشی کهن ایران و خرده آیین های نمایشی اقوام مختلف و نیز آثار هنری میان رشته ای مناطق مختلف کشور، بخش ویژه قهوه خانه نمایش های ایرانی با توجه به شرایط ویژه ناشی از شیوع کرونا و با تصمیم ستاد جشنواره برگزار خواهد شد.

*متقاضیان این بخش لازم است تا تاریخ 18 مردادماه1400 با مراجعه به بخش ویژه بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بر روی تارنمای ایران تئاتر نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام نمایند.

*به گروه های میدانی تا سقف 100 میلیون ریال و نمایش­های قهوه خانه ای تا سقف 30 میلیون ریال کمک هزینه  پرداخت خواهد شد.

* آثار نمایشی که با همان کارگردان و ترکیب اجرایی در ادوار پیشین جشنواره حضور داشته اند مجاز به شرکت در این دوره نخواهند بود.

* در صورت برگزاری حضوری جشنواره سقف پذیرش نفرات برای حضور در جشنواره در بخش نمایش های میدانی 12 نفر خواهد بود.

* در این بخش اولویت با آیین ها، معرکه ها و بازی های نمایشی است که بر مبنای پژوهش و تحقیق در فرهنگ عامه اقوام و مناطق مختلف کشور تولید شده باشند.

*مهلت ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک بر روی تارنمای ایران تئاتر تا 18 مرداد ماه 1400 خواهد بود.

 

ز) جوانه های نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان) (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف حفظ و ترویج نمونه های اصیل نمایش های آیینی وسنتی و انتقال تجربه کهن به نسل جدید این بخش را با توجه ویژه به شرایط شیوع بیماری در کشور و با اولویت صیانت از سلامت کودکان و نوجوانان و هنرمندان  به شرح زیر برگزار می نماید:

ز/1: نقل وروایتگری کودکان و نوجوانان: دراین بخش نقالان وقصه گویان کودک ونوجوان با بهره گیری از اشکال گوناگون نقل سنتی اجراخواهند داشت.

ز/2: شبیه خوانی: دراین بخش  مجالس آشنا و غریب شبیه خوانی توسط گروه هایی متشکل از کودکان و نوجوانان علاقه­مند (تحت نظارت اساتید این عرصه ) اجرا خواهند داشت.

ز/3: قصه گویی و نقالی باموضوعات ملهم از فرهنگ وادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک: این بخش توسط روایتگران بزرگسال وبرای کودکان اجرا خواهدشد.

ز/4: نقاشی و عروسک­سازی با موضوعات ملهم از فرهنگ وادبیات عامیانه ایران: این بخش درایام جشنواره هرروز تحت نظر اساتید وبامشارکت کودکان ونوجوانان حاضر اجرا خواهد شد.

*به هنرمندان پذیرفته شده در بخش های مختلف جوانه های نمایش ایرانی هدایایی تقدیم خواهد شد.

* در بخش­های نمایشی، مدت زمان  آثار می بایست حداکثر 15 دقیقه باشند.

* ستاد جشنواره ثبت کننده تقاضا را مسئول اثر می داند. ضروری است والدین محترم با توجه به این موضوع درخصوص حضور فرزندان خود در این بخش اقدام نمایند.

* متقاضیان می توانند تا تاریخ 16 مرداد ماه 1400 با مراجعه به بخش مشخص شده در تارنمای ایران تئاتر نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک اقدام نمایند.

 

 

ح) هشتمین  سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

فراخوان تخصصی این سمینار با هدف  دعوت از تمامی پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه نمایش‌های آیینی- سنتی  متعاقبا” اعلام خواهد شد.

 

 

شرایط و ضوابط:

  • شیوه برگزاری جشنواره (حضوری – مجازی) پس از بررسی های نهایی از سوی ستاد جشنواره اعلام خواهد شد.
  • آثار صحنه­ای برگزیده جشنواره (به انتخاب ستاد برگزاری وبا نظر دبیر جشنواره) برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهند گرفت. فرایند توافق با مدیران تالارها برای زمان و مکان اجرای این آثار از سوی کارگردان نمایش انجام و حمایت از آثار مذکور پس از اخذ این توافق انجام خواهد گرفت.
  • در صورت اجرای حضوری آثار، ستاد برگزاری جشنواره صرفاً خود را متعهد به هماهنگی حضور هر بازیگر و نوازنده در دو اجرای متفاوت، می‌داند.
  • شرکت­کنندگان در بخش‌های مختلف جشنواره با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند. عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
  • ستاد جشنواره با رعایت حقوق معنوی آثار پذیرفته شده مجاز به ارائه نمایش ها در بسترهای مجازی دارای مجوزهای قانونی خواهد بود.
  • در حوزه نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی هر کارگردان می‌تواند صرفا”در یکی از بخش‌های جشنواره حضور داشته باشد. بخش مرور از این قاعده مستثناست.
  • ارائه و بارگذاری مدارک به شکل کامل الزامی است. در صورت وجود نقص، تقاضای حضور ثبت نخواهد شد.
  • ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ مواد تبلیغی نمایش‌ها نداشته و صرفاً خدمات معمول نصب دکور و آماده‌سازی صحنه را ارائه خواهد کرد.
  • ستاد برگزاری جشنواره به تشخیص کمیته انتخاب در هر بخش و بنا به موارد زیر کمک هزینه گروه را مشخص خواهد کرد:

الف) نیازهای ضروری صحنه شامل دکور، لباس، موسیقی و…

ب) تعداد عوامل اجرایی موثر دراجرای گروه.

ج) بعد مسافت برای گروه‌های شهرستانی به منظور تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب

د) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره

  • چنانچه موردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام علاقه‌مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری اعلام و اجرا خواهد شد.

نشانی پستی دبیرخانه: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار،خیابان هانری کوربین-پلاک18- طبقه اول

تلفن:66709802 -021

تلفن دبیرخانه دائمی جشنواره ها: 66710702-021

نشانی تارنمای ایران تئاتر  www.theater.ir

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×