مناسبت هنری

تنها صداست که می‌ماند به مناسبت روز جهانی رادیو

روز جهانی رادیو یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های هنری دنیاست. در تمام جهان اهالی رادیو و دوستداران این هنر ارزشمند در روز 13 فوریه به مناسبت روز رادیو جشن می‌گیرند.  

روز رادیو برای اولین بار در سپتامبر 2010 توسط کشور اسپانیا پیشنهاد شد. همچنین در نوامبر 2011 توسط کشورهای عضو یونسکو به اتفاق آرا پذیرفته شد.

 نکته جالب در مورد رادیو این است که هنوز در زندگی روزمره ما مرتبط و مهم است. ما در سفرهای طولانی برای تعطیلات یا هر روز هنگام سر کار رفتن همچنان به رادیو گوش می‌دهیم.

رادیو یک رسانه قدرتمند برای بزرگداشت بشریت محسوب می‌شود و بستری را برای گفتمان دموکراتیک فراهم کرده است. همچنین در سطح جهانی، رادیو همچنان پرمصرف‌ترین رسانه به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

رادیو با این توانایی منحصر به فرد خود می‌تواند مخاطبان زیاد و متنوعی را جذب کند. ایستگاه‌های رادیویی باید به جوامع مختلف خدمت کنند، برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و محتواهای متنوعی را ارائه دهند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که از روز جهانی رادیو بیشتر برای شما بگوییم. همچنین به تاریخچه رادیو و مسائل مربوط به آن می‌پردازیم.

به مناسبت روز جهانی رادیو
به مناسبت روز جهانی رادیو

تاریخچه روز جهانی رادیو

رادیو رسانه‌ای است که از سال‌های دور همچنان مردم از آن استفاده می‌کنند. این پلت فرم برای ارائه اطلاعات، آموزش مردم، امکان بیان در میان فرهنگ‌ها و البته پخش موسیقی‌های مورد علاقه مردم ساخته شده است.

در دنیای امروزی تکنولوژی روز به روز پیشرفت می‌کند، اما رادیو همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یک رسانه غیرقابل جایگزین حفظ کرده است.

اگر بخواهیم به مناسبت روز جهانی رادیو با این رسانه بیشتر آشنا شویم باید بدانید که:

  1. در سال 1899 گوگلیلمو مارکونی رادیو را اختراع کرد. البته ابتدا جیمز کلرک ماکسول امکان رادیو را پیشنهاد کرد، اما مارکونی اولین دستگاه رادیویی عملی را اختراع کرد. گوگلیلمو مارکونی ایتالیایی در سال 1895 یک تلگراف از طریق اولین سیگنال رادیویی تاریخ از ایتالیا ارسال و دریافت کرد.
  2. اولین ایستگاه رادیویی در آمریکا در سال 1919 در پیتسبورگ تأسیس شد و رادیو FM در سال 1939 شروع به کار کرد.
  3. همچنین در سال 1994 پخش از طریق رادیو دیجیتالی شد. این اولین ایستگاه رادیویی 24 ساعته که فقط با اینترنت همراه بود.
  4. در 20 سپتامبر 2010 اسپانیا روز رادیو را پیشنهاد کرد. اما در نوامبر سال 2011، در سی و ششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو، 13 فوریه به‌عنوان روز جهانی رادیو اعلام شد. این تاریخ توسط مدیرکل یونسکو انتخاب شد؛ زیرا این تاریخ سالگرد سرویس پخش بین المللی سازمان ملل بود که در 13 فوریه 1946 ایجاد شد.
  5. اولین بزرگداشت روز پیدایش رادیو در 13 فوریه 2012 توسط دانشگاه پیزا در ایتالیا برگزار شد.

رادیو بدون استفاده از محتوای گران قیمت، امروزه توانسته تنها رسانه پخشی باشد که سرگرمی، اخبار محلی، ورزشی، بحث‌ها، موسیقی عالی را ارائه می‌دهد و راهی مؤثر برای بازاریابی است.

روز گویندگی
روز جهانی گویندگی

چرا روز جهانی رادیو را دوست داریم؟

روز جهانی رادیو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های هنری دنیا نام گذاری شده است. اما چرا این روز را دوست داریم و آن را جشن می‌گیریم. همچنان در کنار ما باشید که می‌خواهیم جواب این سؤال را بدهیم.

   رادیو در دسترس همه

رادیو بیش از هر نوع رسانه دیگری همراه ما بوده است، به این معنا که افراد بیشتری نسبت به سایر فناوری‌ها به آن دسترسی دارند. همه مردم حتی در نقاط دور افتاده هم به این رسانه دسترسی دارند و این یکی از ویژگی های مهم آن است.

    رادیو رایگان است

    برای دریافت اخبار، اطلاعات و سرگرمی راه‌های زیادی وجود دارد. اگر از تلویزیون یا اینترنت استفاده می‌کنید احتمالاً باید هزینه زیادی برای آن بپردازید. در مورد رادیو اینطور نیست. شما آن را رایگان در ماشین خود، در یک کافه و هرجا که دلتان می‌خواهد می‌توانید دریافت می‌کنید.

    روز جهانی رادیو از نظر اجتماعی آگاهانه است

    هر ساله صدها رویداد در سراسر جهان برگزار می‌شود. موضوعات سالانه متفاوتی وجود دارد که به آن می‌پردازند. اما در میان آنها رسانه رادیو بیش از رسانه‌های دیگر به‌طور جدی سعی بر این دارد که در آگاهی اجتماعی بکوشد.

روز رادیو
روز پیدایش رادیو

نکته آخر در مورد روز صدا

13  فوریه هرسال به‌عنوان روز جهانی رادیو جشن گرفته می‌شود. در تمام سال‌هایی که گذشت رادیو توانسته بخش مهمی از اخبار، سرگرمی و آگاهی سازی جامعه را بر عهده بگیرد. پس بی جهت نیست که این روز در تقویم جهان به یادگار مانده است.

منبع

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

حسنیه زاهدی

حسنیه زاهدی هستم، کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری، دارای پنج سال سابقه کاری در حوزه تولید محتوا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×