ژانر شخصی فیلم شما : ۱۰ نکته که هر فیلمسازی باید بداند
در این نوشته درباره ژانر شخصی فیلم صحبت خواهیم کرد. سعی می کنیم ده نکته اساسی برای ایجاد ژانر سینمای شخصی را بیان کنیم.
صنعت فیلم سازی، فیلم ها را بر اساس ژانر به بازار عرضه می کند.
آیا می خواهید یک فیلم ترسناک، کمدی یا هیجان انگیز تماشا کنید ؟ یا اینکه می خواهید یک فیلم با ژانر مخلوط مانند ماجراجویی یا یک کمدی رمانتیک ببینید؟
برای ساخت چنین چیزی به عنوان یک فیلمنامه نویس، ابتدا نیاز دارید تا ژانر آن را مشخص کنید: مهارت یافتن در ترس و وحشت بهتر از این است که یک استاد درام باشید.
بهتر از آن این است که، فیلمنامه نویسان در ترکیب کردن ژانرها مهارت یابند.
برای مثال، ادگار رایت (Edgar Wright) در فیلم Shaun of the Dead، یک استاد کمدی و ترس است. ریچارد کورتیس (Richard Curtis) در فیلم های Notting Hill، Love Actually و Bean مثل یک استاد کمدی را با ژانر عاشقانه ترکیب کرده است.
آنچه که این نویسندگان انجام داده اند حاصل آگاهی ایجاده شده از مهارت های خاص آنهاست، که تولید کنندگان را به گفتن جمله “چه کسی می تواند مانند ما این rom-com-zom را بنویسد” قادر می سازد.
البته نام Edgar Wright همیشه ماندگار خواهد ماند، زیرا او در حال حاضر به عنوان یک استاد ژانر ترکیبی شناخته می شود.
همانطور که نویسندگان از ژانر استفاده می کنند، بسیاری از فیلم سازان هم نیاز به استفاده از ابزار ژانر شخصی دارند تا خود را از رقبایشان متمایز کنند.
همانطور که نویسندگان به ۱۰ ژانر اصلی به عنوان کمک یا ابزار برای به بدست آوردن توجه دارند، فیلم سازان چنین کمک یا ابزاری ندارند. این همانجایی است که ژانرهای شخصی برتری می یابند.
ژانرهای شخصی
ما در عصر ژانر شخصی زندگی می کنیم.
امروزه همه تلاش می کنند تا به پروژه ای دست پیدا کنند. اما قبل از اینکه بخواهید استخدام شوید، کارفرمایان میخواهند داستان شما را بدانند.
همانطور که فیلمنامه نویسان از ژانر جهت تمایز خود استفاده می کنند، ژانر شخصی شما همان چیزی است که شما را از دیگران متمایز می کند.
بسیاری از فیلم سازانی که من با آنها کار کردم بر این نکته پافشاری می کنند و نگران نیاز به توسعه ی ژانر شخصی خود هستند.
فکر کردن بر روی این نکته اساسی بسیار آسان است. واقعیت این است که شما ژانر شخصی یکتا و منحصر به فرد خود هستید، و به این دلیل که شما ژانر منحصر به فرد خود هستید، تا حد ممکن بی نظیر هستید.
نیازی نیست که درباره ترکیب ژانر ها یا استایل ها نگران باشید، زیرا شما قبلا این کار را کرده اید. این ترفندی است که نگاهی به هسته DNA خود بیاندازید و به عنوان یک فیلم ساز تصمیم بگیرید که شما واقعا چه کسی هستید.
10 قدم برای ساختن یک ژانر شخصی
-
رزونانس
رزونانس یک رضایت عمیق درونی است که وقتی شما یک تصمیم درست میگیرد به آن دست پیدا می کنید.
- ارزشهای اصلی ژانر
فیلمنامه نویسان می توانند یک ژانر خاص را در چند لغت خلاصه کنند.
برای مثال، کاراگاه (Detective): برای یافتن حقیقت. خیلی واضح دریابید که پیام اصلی شما چیست. آن چیزی که در شما بی نظیر است را بیابید. مشکلاتی را که واقعا آنها را به خوبی حل و برطرف می کنید را لیست کنید.
اگر می توانید یک برچسب ۳ تا ۵ کلمه ای بسازید که بخواهد کلید ژانر شخصی شما را خلاصه کند.
ایده پردازی کنید تا زمانی که چیزی پیدا کنید که عمیقا رضایت شما را جلب کند.
- مخاطب ایده آل خود را بشناسید
رسیدن به یک ایده واضح از اینکه چه کسی مخاطب ایده آل شماست، به خودی خود یک آگاهی کامل خواهد بود.
به عبارت ساده تر، هرچه ایده شما درباره اینکه چه کسی مخاطب شماست واضح تر باشد، شما شخص موفق تری خواهید بود.
اگر می خواهید در نهایت به عنوان یک طراح تولید یا طراح فیلم صحبت کنید، خواهید فهمید که مخاطبان شما همان افرادی هستند که طراحان فیلم، کارگردانان و تولید کنندگان را استخدام می کنند.
اگر هدف نهایی شما این است که به عنوان یک پادو کار کنید، مخاطبان شما کسانی هستند که به افراد پادو نیاز دارند.
اما اگر هدف نهایی شما این است که یک فیلمنامه نویس باشید، باید با تولیدکنندگان کارگردانان هم صحبت شوید.
همه اهداف قابل دستیابی هستند به شرطی که واقعا بدانید که چه می خواهید.
-
طرح ریزی ژانر شخصی
از همان لحظات اول که شخصی درباره شما مطلبی می خواند، عکسی می بیند، به وبسایت شما سری می زند، شرکت شما را می بیند و یا در فیلم شما شرکت می کند، کار فیلم یا فیلمنامه، باید کاملا واضح باشد اینکه شما که هستید و ژانر اصلی شما چیست.
اگر شخصی به صفحه وبسایت شما رفت و بعد از ۵ ثانیه نتوانست بفهمد که ژانر اصلی شما چیست، این فاجعه ای است که به یک اصلاح فوری نیاز دارد.
- ثبات
ما اکنون در یک دنیای چندسکویی و متقاطع (چند پلتفرمی) زندگی می کنیم: فیس بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، مای سپیس و غیره.
هدف این است که مطمئن شویم پروفایل، عکس و پیام های شما در هر پلتفرم شبیه به هم هستند.
چیزهای کوچک مثل عکس پروفایل فیس بوک نیز احتیاج به بررسی دارند.
برای مثال، اگر عکس پروفایل فیس بوک شما عکسی از سالها پیش باشد که رنج کشیدن شما را در زندگی شخصی تان نشان دهد، احتمال دارد آن عکس شما را در یک موقعیت با احساسات پایین نشان دهد که مناسب چهره جدید شما نیست.
بیخیال آن شوید، آن را پاک کنید و به سراغ عکسی بروید که نشان می دهد امروز شما کجا هستید و به وضوح نشان دهد که به کجا میخواهید بروید.
سپس عکس پروفایل سایر پلتفرم هایی که از آن استفاده می کنید را نیز بروزرسانی کنید.
ثبات کلیدی است که افراد هنگامی که استعداد شما را اندازه گیری می کنند، از آن استفاده می کنند.
توصیه های دیگر
-
وبلاگ نویسی
آیا میخواهید دیگران شما را به عنوان یک فیلم ساز بشناسند ؟ پس بهتر است هرچه سریعتر بلاگ نویسی را آغاز کنید.
بلاگ جایی است شما داستان های شخصی خود را می نویسید و جایی است که افراد یک درک واقعی از شما به دست می آورند. بلاگ جایی است که شما آن روی انسانی خود را می فروشید. یک بلاگ داستان شما را بیان می کند. افراد توسط داستانها مجذوب می شوند و داستان ها فروخته می شوند. مردم از طریق داستان شما با شما ارتباط برقرار می کنند.
- داستان شما چیست ؟
همه ما داستانی داریم. داستان شما چیست؟ چگونه به اینجایی که هستید، رسیده اید؟
بیشترین دستاوردهای قابل توجه شما چه بوده اند؟ شکست های شرافتمندانه و قهرمانانه شما چه بوده اند و چه چیزهایی از آنها آموخته اید؟
همه این اطلاعات شخصی را نزد خود نگه دارید و سپس به ما بگویید که چه دانش یا مهارتی دارید که شما را به یک مسئله حل کن خاص تبدیل کرده است که دیگران ممکن است به دنبالتان بگردند.
- به عنوان اول شخص بنویسید
همه ما می دانیم که چه کسی بیوگرافی شما را می نویسد؛ شما !
اگر نوشته خود را به صورت اول شخص بنویسید خیلی سریعتر با مخاطب خود ارتباط برقرار می کنید.
-
شما نمیتوانید از همه درخواست کنید
برند های “Marks” و “Spencer” جزء برترین برندهای خرده فروشی بریتانیایی هستند.
آنها سالها بر روی یک مخاطب خود تمرکز می کردند و درنهایت بسیار موفق شدند.
اما درنهایت پس از یک قرن تجارت موفق، تقریبا شکست خوردند.
- نمایش برخی از احساسات
می دانیم فیلم سازان کسانی هستند که از اینکه به دیگران بگویند که به چه چیزی فکر می کننند و همچین می دانیم فیلمنامه نویسان کسانی هستند که هرگز نوشته هایشان را به دیگران نشان نمی دهند.
این به ما فقدان عظیم اعتماد به نفس و ترس از انتقاد را نشان می دهد.
از نشان دادن اطلاعات خود به دیگران نترسید و به مردم بگویید که چه چیزهایی دوست دارید.
این مقاله ترجمه اختصاصی آقای مرتضی حیدری از سایت موسسه ریندس نوشته Elliot Grove است که برای گروه سینه پورت انجام شده.