فراخوان جشنواره خارجی

ژانرهای جدید سینمایی و اصطلاحات کاربردی

ژانرهای سینمایی جدید در صده دوم بوجود آمدن صنعت سینما رایج شده اند.
اخیرا بر اساس آثار برخی از کارگردان‌های مطرح سینمای جهان در فرهنگ لغت آکسفورد صفاتی تعریف شده.
«فرهنگ انگلیسی آکسفورد» (OED) بیش از ۱۰۰ واژه سینمایی جدید به مجموعه خود اضافه کرد.
این اصطلاحات جدید شامل زیرژانرهایی مانند «جالو» (Giallo) که گونه‌ای از آثار ترسناک ادبیات و سینمای ایتالیا در قرن بیستم است.
گونه یا ژانر فیلم برای دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس شباهت‌های موضوعی و داستانی که فیلم بر آن‌ها بنا شده‌است، به کار می‌رود.
«مامبل‌کور» (Mumblecore) از زیرشاخه‌های ژانر فیلم‌ های سینمایی مستقل و «نالی‌وود» که به صنعت فیلمسازی در نیجریه اشاره دارد، می‌شود.

اضافه شدن ۱۰۰ واژه سینمایی به آکسفورد

برای نمونه یکی از اصطلاحات اضافه شده، واژه «لینچی» (Lynchian) است که فرهنگ آکسفورد آن را به آثار سینمایی و تلویزیونی اطلاق می‌کند که «خصوصیات آثار دیوید لینچ را دارند، یادآور آثار او و یا تقلیدی از کارهای او هستند.»

فرهنگ آکسفور درباره ژانرهای سینمایی جدید توضیح می‌دهد: «لیچ به خاطر پیوند زدن المان‌های سورئال و زننده با مسائل دنیوی و روزمره، و نیز به سبب استفاده از تصاویر فریبنده برای تأکید بر کیفیت رؤیاگونه رمز و راز یا تهدید شناخته می‌شود.»

دیگر کارگردانانی که برای توصیف آثارشان براساس کیفیت هنری آنان صاحب یک صفت شده‌اند شامل «استنلی کوبریک» («کوبریکی» (Kubrickian))، «استیون اسپیلبرگ» («اسپیلبرگی» (Spielbergian))، «فرانک کاپرا» («کاپرایی» (Capraesque))، «کوئنتین تارانتینو» («تارانتینویی» (Tarantinoesque))، و «رابرت آلتمن» («آلتمنی» (Altmanesque)) می‌شوند.

نوشته های مشابه

این فرهنگ لغت، فیلم‌های تارانتینویی را «دارای خصیصه خشونت دلخراش و منطبق با اسلوبی خاص، روایت غیر-خطی، ارجاعات سینمایی، مضامین طنز، و دیالوگ‌های گزنده،» توصیف کرده.

همچنین اثر کوبریکی را فیلمی با مشخصه «کمال‌گرایی باریک‌بینانه، مهارت استادانه در جنبه‌های فنی فیلم‌سازی، و سبک بصری اتموسفریک در مجموعه‌ای از ژانرها» تعریف می‌کند.

در نوشته های قبلی درباره ژانر و انواع آن‌ها صحبت کردیم که آن را می توانید با کلیک در اینجا مطالعه کنید.

در مقالات بعدی سعی به معرفی این اصطلاحات جدید می پردازیم.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×