آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

زاویه دوربین و فیلمبرداری : بررسی کامل زاویه دوربین، حرکات و مکانیزم آن (بخش دوم)

زاویه دوربین به اندازه نما اهمیت دارد. در یادداشت قبلی به بررسی نما و اندازه نما و قاب‌بندی پرداختیم. در انتها یادداشت چند نمونه فوکوس را هم با یکدیگر بررسی کردیم. اما فراموش نکنید دانستن اندازه شات و درک آن کافی نیست.  زاویه دوربین و درجه‌های مختلف آن هنگام فیلمبرداری می‌تواند به کلی معنی نما یک فیلم را تغییر دهد.

در ادامه به بررسی زاویه دوربین، حرکات و مکانیزم آن می‌پردازیم.

 

تعریف زاویه دوربین

زاویه دوربین برای مشخص کردن مکانی که دوربین برای گرفتن نما در آن قرار دارد استفاده می‌شود. موقعیت دوربین در رابطه با سوژه‌ها می‌تواند بر نحوه درک بیننده از صحنه تاثیر بگذارد.

ممکن است یک صحنه به طور همزمان از چند زاویه مختلف فیلمبرداری شود تا اثر عاطفی و سینمایی فیلم تقویت شود.

زاویه دوربین بسیاری در اختیار فیلمساز قرار دارد و حتی می‌توان جلوه‌های ویژه هم به آن اضافه کند.

در ادامه به بررسی زاویه دوربین مختلف را معرفی و به بررسی آن‌ها در چند فیلم مختلف می‌پردازیم.

 

زاویه هم سطح

ابتدا بهتر است به سراغ شایع‌ترین ارتفاع برویم. نمای هم سطح، یکی از معمول‌ترین نماهای سینما است. زمانی رخ می‌دهد که سوژه شما دقیقا هم سطح قرار دارد. در واقع خنثی محسوب می‌شوند.

زاویه دوربین هم‌سطح فیلمبرداری
فارست گامپ

 

زاویه دوربین سر بالا (نمای کم زاویه)

این زاویه سوژه را از یک ارتفاع کم قاب می‌کند. این زاویه بیشتر برای تقویت پویایی قدرت بین شخصیت‌ها استفاده می‌شود.

یک شخصیت برتر با قدرت بالا اغلب از پایین قاب‌بندی می‌شود. این باعث می‌شود که نگاه تحقیرانه از بالا به پایین القا شود.

زاویه دوربین سر بالا (فیلمبرداری با زاویه کم)
امپراتوری ضربه می‌زند

 

زاویه دوربین قائم

در این زاویه دوربین دوربین به پایین سوژه شما می‌رود. این مساله معمولا احساس فرومایگی یا نگاه کردن از پایین را در سوژه شما القا می‌کند.

در اینجا نمونه‌ای از آن را در این عکس می‌توانید بررسی کنید:

زاویه دوربین قائم و فیلمبرداری
عروس شاهزاده

زاویه هم سطح لگن

این زاویه دوربین زمانی رخ می‌دهد که سطح دوربین شما تقریبا روی کمر است.

زاویه دوربین هم سطح لگن و فیلمبرداری
سگ‌های انباری

نمونه دیگر از این زاویه دوربین را در عکس زیر مشاهده می‌کنید:

مشروب - مستی عشق
مشروب – مستی عشق

 

زاویه هم سطح زانو

این زاویه دوربین زمانی رخ می‌دهد که ارتفاع دوربین شما به اندازه زانو سوژه پایین باشد. تنها با یک زاویه پایین می‌توانید برتری سوژه را تقویت و القا کنید.

زاویه دوربین هم‌سطح با زانو و فیلمبرداری
تنها در خانه

در اینجا می‌توانید نمونه‌ای دیگر از آن را بررسی کنید:

جنگ ستارگان قسمت سوم: انتقام سیت
جنگ ستارگان قسمت سوم: انتقام سیت

زاویه دوربین هم سطح زمین

یک زاویه دوربین هم سطح زمین زمانی است که ارتفاع دوربین شما در سطح زمین قرار داشته باشد. نیاز به گفتن نیست که این زاویه همانقدر از سوژه شما را ضبط می‌کند که روی زمین باشد.

زاویه دوربین هم‌سطح زمین و فیلمبرداری
جنگ ستارگان: آخرین جدای

در ادامه دو نمونه از این زاویه دوربین را در دو فیلم مختلف مشاهده می‌کنید:

غلاف تمام‌فلزی
غلاف تمام‌فلزی
قوی سیاه
قوی سیاه

زاویه دوربین هم سطح شانه

این زاویه دوربین زمانی رخ می‌دهد که دوربین شما تقریبا به اندازه شانه سوژه بالا باشد. این زاویه دوربین به مراتب از زاویه دوربین هم سطح استانداردتر است. زاویه هم سطح می‌تواند سوژه شما را کوتاه‌تر از آنچه که در واقعیت هست نشان دهد.

زاویه هم سطح شانه و فیلمبرداری
پلنگ سیاه

این زاویه دوربین می‌تواند با ترکیب شدن با نمای کم زاویه برتری سوژه را به حداکثر خود برساند:

جایی برای پیرمردها نیست
جایی برای پیرمردها نیست

زاویه تیلت

با کمک زاویه تیلت شما می‌توانید دوربین را به یک طرف خم کنید. در واقع این شیب و انحراف به وجود آمده با خط افق می‌تواند حس گم‌گشتگی را ایجاد کنید.

 

زاویه دوربین بالاسری

یک نما بالا سری از بالای سر سوژه به او نگاه می‌کند. مقداری خوبی از محیط پیرامون سوژه را هم پوشش می‌دهد. این می‌تواند یک حس مقیاس و جابجایی را القا کند.

زاویه دوربین بالاسری و فیلمبرداری
درخشش ابدی یک ذهن پاک

زاویه دوربین هوایی

فرقی نمی‌کند که این نما را به وسیله هلی‌کوپتر یا پهپاد گرفته باشید این زاویه زاویه هوایی محسوب می‌شود. توسط این زاویه می‌توانید فضای گسترده‌ای را پوشش دهید. در اغلب فیلم‌ها برای مناظر شهری استفاده می‌شود.

زاویه دوربین هوایی و فیلمبرداری
بلید رانر

هواپیماهای بدون سرنشین مقرون به صرفه، عکاسی هوایی را برای فیلمسازان آسان‌تر کرده‌اند. به لطف ظهور هواپیماهای بدون سرنشین عکاسی هوایی تقریبا به هر تولیدی وارد شده است.

لنز واید انگل (زاویه باز) چیست؟ چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟ (راهنمای کامل)

 

حرکت دوربین

نحوه حرکت دوربین هنگام فیلمبرداری می‌تواند به شما معنای هر آنچه که روی صحنه اتفاق می‌افتد را ببخشد. شما می‌توانید با هر حرکتی به کشف کامل صحنه بپردازید.

تعریف حرکت دوربین

حرکت دوربین یکی از قدرتمندترین ابزاری است که برای تغییر رابطه بین سوژه و قاب دوربین با هدف تغییر دیدگاه مخاطب از فضا و زمان برای تاثیرگذاری بیشتر داستان در اختیار فیلمساز قرار دارد.

حرکت دوربین به کارگردان اجازه می‌دهد که خارج از قواعد و مرزهای تعریف شده به سراغ ایده‌پردازی خود برود. اما چگونه می‌توانید تمام این حرکات دوربین را به شکلی برنامه‌ریزی کنید که داستان شما صحنه به صحنه ثابت بماند؟

 

فیلمبرداری ایستا

زمانی که هیچ حرکتی وجود نداشته باشد به آن اصطلاحا فیلمبرداری ایستا گفته می‌شود. این نوع فیلمبرداری ظاهر و جابجایی سوژه شما را علیه محیط اطرافش برجسته می‌کند. با قرار دادن دوربین روی سه پایه یا دالی عمدتا ثابت باقی می‌ماند.

فیلمبرداری ایستا برای هر ژانری می‌تواند مناسب باشد اما برای کمدی از همه بهتر است. زیرا با استفاده از این فیلمبرداری می‌توانید حرکات شخصیت را کامل پوشش دهید.

 

فیلمبرداری دالی

فیلمبرداری دالی جایی است که مکانیزمی به نام دالی وجود دارد. در واقع این مکانیزم یک چرخ دستی مخصوصی برای کنترل دوربین‌های سنگین است. این دالی اغلب صندلی برای نشستن فیلمبردار و دستیار او برای کشیدن فوکوس و کنترل دوربین هم دارد.

یک دالی معمولا روی مسیرها قرار می‌گیرد. اکثریت دالی‌های حرفه‌ای سر هیدرولیکی دارند که به راحتی طی فیلمبرداری بالا و پایین شوند.

 

فیلمبرداری زوم

فیلمبرداری زوم از طریق تغییر فاصله کانونی لنز در هنگام فیلمبرداری ایجاد می‌شود. این عمل می‌تواند زوم داخل یا زوم خارج باشد. اما این با دالی فرق دارد زیرا به ندرت موقعیت در آن‌ها تغییر می‌کند اما به سادگی با تغییر فاصله کانونی بزرگنمایی را ایجاد می‌کند

 

زوم دالی

یک فیلمبرداری زوم دالی وقتی رخ می‌دهد که هم موقعیت و هم فاصله کانونی همزمان تغییر کند تا جلوه‌ای درخشان ایجاد شود.

 

فیلمبرداری افق‌گرد (پن)

دوربین در این حالت روی یک محور افقی از یک طرف به طرف دیگر منتقل می‌شود. این به بیننده اجازه می‌دهد که چیزی را که می‌بیند دنبال کند.

 

فیلمبرداری عمودگرد (تیلت)

وقتی رخ می‌دهد که دوربین روی محور عمودی بالا و پایین شود. این دقیقا همان پن است اما به صورت عمودی ایجاد می‌شود.

 

پن ناگهانی

این نوع فیلمبرداری وقتی ایجاد می‌شود که از شخصیت و سوژه‌ای به دیگری با یک حرکت محو جابجا شویم.

 

فیملبرداری تیلت ناگهانی

چیزی شبیه همان پن ناگهانی اما به صورت عمودی است.

 

دوربین متحرک

یک فیلمبرداری متحرک به وسیله جابجایی دوربین و حرکت با سوژه شکل می‌گیرد. شما می‌توانید با یک دالی یا استدی کم پشت سر یا در کنار سوژه حرکت کنید.

 

فیلمبرداری عنکبوتی

فیلمبرداری عنکوبتی در واقع یک فیلمبرداری دالی است که مانند یک خرچنگ به صورت افقی دوربین حرکت می‌کند.

فیلمبرداری کمانی

فیلمبرداری کمانی در واقع فیلمبرداری در جایی است که دوربین حول سوژه با یک الگوی کمانی در حرکت است. این امر به این دلیل انجام می‌شود که محیط اطراف را بیش از پیش نشان دهد.

 

مکانیزم دوربین

مکانیزم دوربین اصطلاحی باکلاس است که به جای تجهیزات دوربین استفاده می‌شود. آیا می‌خواهید روی اسلایدر سر بخورید؟ یا قرار است با بازوی متحرکت خسارت ایجاد کنید؟ یا به فکر معلق کردن گیمبال هستید؟ یا به فکر یک زوم دالی هستید؟

بر اساس آنچه که شما استفاده می‌کنید احساس یک نما می‌تواند به طور چشمگیری تغییر کند. این تنها دلیلی است که شما نیاز دارید یک لیست از تمام تجهیزاتی که احتیاج دارید را تهیه کنید. فقط به یاد داشته باشید که تنها بر نگاه و احساس مخاطب تاثیر نمی‌گذارند بلکه روی بودجه و زمان آماده شدن هم تاثیر می‌گذارند.

تکنسین‌ها را نمی‌توانید ارزان به کار بگیرید. اگر برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشید ممکن است برای آماده کردن فیلم به مشکل بخورید. پس توصیه می‌کنیم زمان نوشتن لیست وسایل مورد نیازتان بسیار دقت کنید.

 

سه پایه

با ساده‌ترین ابزار اما رایج‌ترین ابزار فیلمبرداری شروع می‌کنیم. سه‌پایه یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای فیلمبرداری ایستا، پن و تیلت است.

فیلمبرداری با اسلایدر

اسلایدر در واقع یک قطعه است که دوربین شما روی محور عمودی یا افقی جابجا می‌شود. این چیزی شبیه دالی است که بر روی یک سه پایه ثابت شده است که باعث ایجاد حرکت گسترده عمودی و افقی دوربین می‌شود.

همچنین می‌توانید از یک بازوی متحرک که یک سه پایه روی سر آن نصب شده است استفاده کنید. اما بهتر است که بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است وزن نامتعادلی ایجاد شود.

 

استدی کم

استدی کم یک دستگاه تثبیت‌کننده دوربین هنگام فیلمبرداری است که به اپراتور دوربین وصل می‌شود. از این وسیله برای حرکات صاف و پایدار بدون به هم خوردن تعادل دوربین استفاده می‌شود.

گیمبال

گیمبال یکی دیگر از دستگاه‌های تثبیت‌کننده دوربین است که از ژیروسکوپ‌ استفاده می‌کند. بسیار بسیار فشرده‌تر از استدی‌ کم است. این به شما اجازه می‌دهد که در فضاهای تنگ و باریک از آن به راحتی برای فیلمبرداری استفاده کنید.

 

فیلمبردای با کرین

فیلمبرداری با کرین و تصویری که توسط آن ضبط می‌شود، بالا و پایین یک صحنه را جارو می‌کند. یکی از بهترین تصاویری است که می‌توان در ابتدا و انتها فیلم استفاده کرد.

 

بازو متحرک

یک بازو متحرک یک دستگاه جرثقیل مناسب فیلمبرداری است که دوربین را بالا و پایین می‌کند. این بازو شبیه کرین اما با یک دامنه حرکتی محدودتر است. در ضمن نسبت به کرین بسیار فشرده‌تر و جمع وجورتر هم هست.

 

پهپاد

این دوربین‌ها به پهپاد متصل میشوند تا از روی سوژه‌های شما پرواز کنند. بیشتر برای فیلمبرداری هوایی استفاده می‌شود. پهپادها به مراتب از هلی‌کوپتر ارزان‌تر هستند و در عین حال همان فضا را در اختیار شما می‌گذارند.

 

Wire Camera

برای رسیدن به یک حرکت صاف و سنجیده دوربین روی کابل یا سیم حرکت می‌کند. مانند پهپاد در اینجا هم به سوژه و عمل بسیار نزدیک‌تر هستید نسبت به زمانی‌که در حال فیلمبرداری با هلیکوپترید. این تجهیزات برای فیلمبرداری در مراسم‌های زنده و کنسرت‌ها بسیار مناسب است.

 

منابع:

The Ultimate Guide to Camera Shots (50+ Types of Shots and Angles in Film)

این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت سلام ثبت نام تهیه و ترجمه شده است.

هرگونه کپی برداری از آن غیرقانونی است.

نظرات و سوالات خود را برای ما بنویسید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

رضا

یک مترجم علاقه‌مند به هنر به خصوص فیلم و موسیقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×