مناسبت هنری

29 آوریل روز جهانی رقص، ایجاد ارتباط خلاقانه

رقص یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های سرگرمی و فعالیت‌های اجتماعی است که بشر به شکل‌های گوناگون از این هنر استفاده کرده است. این هنر روزانه توسط میلیون‌ها نفر در جهان تمرین می‌شود و در 29 آوریل به مناسبت گرامیداشت روزجهانی رقص، همه در این سرگرمی بسیار لذت بخش شرکت می‌کنند.

هنر رقص یکی از فعالیت‌های بسیار مؤثر برای کاهش استرس، ایجاد سرگرمی، لذت بخشی و افزایش سلامت جسمانی است. مردم در سراسر جهان در روز جهانی رقص، از آماتور تا حرفه ای کنار هم جمع می شوند که این روز را جشن بگیرند.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مناسبت روز جهانی رقص بپردازیم و از تاریخ این هنر لذت بخش بگوییم.

رقص
روز جهانی رقص

در باره روز جهانی رقص

کمیته رقص مؤسسه بین المللی تئاتر ITI در سال 1982 به مناسبت روز تولد ژان جورج نوور در 29 آوریل، خالق باله مدرن جهانی، رقص را تأسیس کرد. از آن سال رقصندگان حرفه‌ای و همه کسانی که به این هنر علاقه‌مند هستند این روز را جشن می‌گیرند.

نوشته های مشابه

هدف از روز جهانی رقص این است که رقص هنری باشد بین‌المللی برای تولید سرگرمی و لذت، از همه موانع سیاسی، فرهنگی و قومی عبور کند و مردم را با یک زبان مشترک که رقص است، گرد هم آورد.

در واقع فارغ از ملیت و سیاست می‌توان با رقص پیامی را به جهان انتقال داد که پر از عشق، مهر، صلح و دوستی است. در سراسر جهان میلیاردها نفر از این هنر لذت می‌برند و میلیون‌ها نفر کنار هم جمع می‌شوند که این تاریخ بسیار جذاب را در تقویم جشن بگیرند. هنر رقص به سرعت بسیار زیادی محبوبیت یافته است و همچنان به محبوبیت آن اضافه می‌شود.

تاریخ روز جهانی رقص

هنر رقص از نقاشی‌های باستانی هند در 9000 سال پیش سرچشمه می‌گیرد. در زمان باستان مردم برای ارتباط ایجاد کردن از زبان بدن استفاده می‌کردند. همچنین آن‌ها از بدن‌های خود استفاده می‌کردند که منظور خود را از این طریق به طرف مقابل برسانند و کم کم این شبیه به نوعی از رقص شد. سپس برای اینکه در خاطرشان بماند، آن‌ها را روی دیوار غارها نقاشی می‌کشیدند.

با این حال می‌توان گفت رقص اولین نوع بیان قبل از به وجود آمدن زبان برای ارتباط گرفتن، بوده است. از این شکل ارتباطی در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی استفاده می‌شده است. در واقع این یک عنصر اصلی در زندگی بشر بوده است و همه افراد قبیله از آن برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کردند. در نهایت به تدریج با گذشت سالیان دراز این شکل ارتباطی تبدیل به هنر رقصی که ما امروزه می‌شناسیم شده است.

بنابراین به خاطر قدمت بسیار زیاد این هنر، تمام هنرمندان این حرفه برای گرامیداشت این هنر، روز جهانی رقص را تأسیس کردند.

رقص
روز جهانی رقص مبارک باد

در مراسم روز رقص از هر رقصی با آغوش باز استقبال می‌شود و هنرمندان مختلف از آماتور تا حرفه‌ای در این روز می‌رقصدند.

همان طور که می‌دانید در سراسر جهان رقص‌های متنوعی وجود دارد. هرکشور و قومیتی رقص‌های مخصوص به خود را دارند. پس می‌توان با انواع مختلف رقص در روز جهانی رقص آشنا شد. فلامنکو، سامبا، بنگ را، سالسا، رقص عربی و رقص برِیک از رقص‌های معروف در جهان هستند که طرفداران زیادی دارد. بنابراین بسیار طبیعی است که در روز رقص با رقص‌های متنوع و متفاوتی روبرو شویم و لذت بی نهایت از این هنر ببریم.

تأثیر رقص بر هنرهای دیگر

رقص به خاطر اینکه جزء هنرهای باستانی است پس بسیار طبیعی است که بر هنرهای دیگر تأثیر بگذارد. مثلاً  آواز خواندن و رقص دو هنر جدایی‌ناپذیر هستند و بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان همیشه در کنار هم از آن دو استفاده می‌کنند. از این دو هنر به شکل‌های مختلف بسته به اینکه برای چه کشور و فرهنگی هستند، استفاده می‌شود.

همچنین در تئاتر از رقصندگان حرفه‌ای برای ارسال پیامی خاص استفاده می‌کنند. به خصوص در تئاترهای مدرن از هنر رقص بسیار تأثیر گرفته‌اند. حتی بسیاری از پژوهشگران ریشه شکل گیری هنر تئاتر را از رقص‌های باستانی می‌دانند.

در سینما، نقاشی و هنرهای دیگر هم می‌توان ردپای رقص را دید و دنبال کرد پس به‌راستی که چه هنر گرانقدر و موثری بر زندگی بشر است.

بخوانید:

انتها ندارد

روز جهانی رقص انتها ندارد تا ابد می‌توان این روز را به شکل‌های مختلف جشن گرفت و از آن لذت برد. در این مطلب تلاش کردیم که شما را به‌صورت مختصر با این هنر جذاب آشنا کنیم. شما هم از لذت این هنر برایمان بگویید.

منبع

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

حسنیه زاهدی

حسنیه زاهدی هستم، کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری، دارای پنج سال سابقه کاری در حوزه تولید محتوا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×