نقد فیلم کوتاه

نقد انیمیشن کوتاه Genius Loci

نقد انیمیشن کوتاه Genius Loci برنده جشنواره فیلم برلین و نامزد اسکار 2021

سال ساخت : 2020 مدت پخش : 16 دقیقه ساخت کشور فرانسه

لوسی نابغه

رین یک دختر تنها و منزوی است . یک شب ، شلوغی های شهر برای او به شکل یک یگانگی اسطوره ای در می آید ، چیزی همچون یک راهنما.

نوشته های مشابه

کارگردان :Adrien Merigeauبازیگران :Georgia Cusack, Jina Djemba, Nadia Moussa

گم شده در خود

نام انگلیسی: Genius Loci
نام فارسی: روح محافظ
محصول: ۲۰۲۰ – فرانسه
امتیاز: ۳.۵ از ۴ – ◐⬤⬤⬤

به قلم سارا

دختری با خود زمزمه می‌کند. کلماتی گلچین شده را به زبان می‌آورد بدون اینکه دقیقاً این کلمات به هم ربط داشته باشند. انگار در حال نوشتن است و در حال خارج کردن هر چیزی که در مغزش وجود دارد. او درحال تخلیه‌ی افکارش است.

تصویر دستی که سیگاری روشن را در میان انگشتان خود گرفته است در کادری کوچک دیده می‌شود. اطراف کادر تماماً سیاه است، چنان چون دنیای دختر. اما همین که چشمان دختر باز می‌شود و خود را در موقعیتی که هست باز می‌شناسد، تمام آن کارد سفید می‌شود. موقعیتی که حالا دیگر همه چیز در آن بی‌رنگ است و اجسام مختلف بدون رنگ و بی‌روح در اطراف او به صورت شلخته‌واری قرار گرفته‌اند.

«رین» منتظر نشانه‌ای است. پس به دنبال نشانه‌ها از خانه خارج می‌شود.

نقد انیمیشن کوتاه Genius Loci

.


انیمیشن جادوئی «روح محافظ» داستان دختری است که گم شده است.

دختری که دیگر هیچ چیز اطراف‌اش آن گونه نیست که در واقعیت وجود دارد. زمانی که رین چشمان‌اش را می‌بندد دنیای‌اش سیاه رنگ است و تنها از خطوطی تشکیل شده است که بی‌حرکت و ثابت درکنار هم قرار گرفته‌اند، بدون اینکه حتی شکلی خاص را به خود داشته باشند.

پاره‌خط‌هایی صاف، نیم‌خط‌هایی مورب یا خطوط شکسته‌ای که همگی با هم در ذهن رین به جلو و عقب می‌روند. اما رین همینکه چشمان‌اش را باز می‌کند دنیا برای‌اش آنقدر سفید می‌شود و آنقدر بی‌روح می‌شود که این بار هم تنها خطوطی خاص را می‌تواند ببیند.

اما حالا خطوط رنگی‌اند و اشکال متفاوت این بار با رنگ‌هایی متفاوت در دنیای رین دیده می‌شوند اما رین نمی‌داند این خطوط چه هستند. او مدام خود را در میان دنیایی می‌بیند که نمی‌داند چیست و نمی‌داند قرار است او را به کجا ببرد.

رین دختری است که آنقدر گم شده است که دیگر خودش نیز نمی‌داند در چه دنیایی قرار گرفته است، از این رو است که دنیای پیرامون‌اش هر لحظه به شکلی و هر دقیقه به گونه‌ای دیده می‌شود. ما نیز که درحال دیدن دنیای رین هستیم درست به مانند خوِد او گیج و منگ خواهیم شد و ما نیز نمی‌دانیم این دنیا قرار است ما را به کجا ببرد.

نتیجه


این انیمیشن اما گاه از دید عادی نیز به دنیا نگاه می‌کند. زمانی که رین با کسی خارج از دنیای خودش حرف می‌زند دنیا عادی می‌شود و همه چیز دوباره شکل واقعی‌ای را بر خود می‌گیرد. همه چیز در جای خود است و آدم‌ها هر یک در دنیای خود به سر می‌برند. یکی غذا می‌پزد، دیگری در خیابان‌ها پرسه می‌زند و کسی دیگر نیز موسیقی می‌نوازد. انگار همه‌چیز در اینجا واقعی است.

اما رین نمی‌تواند این واقعیت را تحمل کند پس دیری نمی‌گذرد که دوباره گرفتار افکار و خطوط ذهن‌اش می‌شود و سعی می‌کند به سرعت فرار کند و این بار به خانه بازگردد. رین درواقع به دنبال یافتن خود از خانه خارج شده بود و حالا دوباره سمت آن می‌دود.


کارگردان این انیمیشن کوتاه شانزده دقیقه‌ای؛ «آدرین مریگو» به زیبایی توانسته ما را در دنیای خودش غرق کند و اشکال متفاوتی را در دنیایی عجیب نشانمان دهد و البته با موسیقی و صداهایی که بر روی تصاویر قرار گرفته‌اند بر حجم غریب بودن این دنیا بیفزاید.

صدای رین که تنها گاه‌گداری شنیده می‌شود نیز از عمق این دنیا حرف می‌زند. حرف‌هایی بریده بریده و جدا جدا که خود نشان از ذهنی خسته و گم‌شده دارد.

برای مطالعه نقدهای مشابه نقد انیمیشن کوتاه Genius Loci از کانال یک فیلم یک زندگی بازدید کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×