نقاشی های دیوید لینچ David Lynch همیشه برای هنرمندان مورد توجه بوده است.
دیوید کیث لینچ کارگردان معاصر آمریکایی و برنده نخل طلا کن است. اگرچه فیلمهای لینچ موفقیت بزرگی در گیشه کسب نکردهاند ولی همیشه محبوب منتقدان و فیلمدوستان بودهاند. در سال ۲۰۰۳ در یک نظرسنجی که از منتقدان فیلم در سراسر دنیا توسط روزنامه گاردین انجام گرفت، دیوید لینچ به عنوان بزرگترین فیلمساز زندهٔ دنیا برگزیده شد
دیوید لینچِ نقاش
«وقتی نقاشی نمیکشم، دلم برای نقاشی کشیدن تنگ میشود.» این جمله را دیوید لینچ در خودزندگینامهاش، «جایی برای رؤیا»، میگوید. او در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا، آموزش نقاشی دیده است. یکی از اولین آثارش در سال ۱۹۷۶ «شش مرد بیمار میشوند» نام دارد. این اثر چندرسانهای، درواقع یک پیشگویی از زندگی حرفهای خود او بود؛ لینچ، نقاشی، مجسمهسازی، صدا، فیلم و هنر چیدمان را در این اثر با یکدیگر ادغام کرده بود.
برخلاف فیلمهای او که نور، نقش مهمی در آنها ایفا میکند، نقاشیهای او همواره به رگههایی از تاریکی و سکوت برای یافتن سوژه همیشگیاش -منطق رؤیاها و کابوسها- پیوند خوردهاند. در سال ۲۰۱۹، لینچ نمایشگاهی در هلند، به نام «کسی در خانه من است» برگزار کرد. آثار این نمایشگاه که بهگفته خود او با الهام از فرانسیس بیکن، نقاش ایرلندی، به تصویر درآمده بود، اشکالی مخدوش، درهمپیچیده، تاریک و بهطرز خارقالعادهای، زیبا را به نمایش میگذاشتند. لینچ در توصیف این آثار گفته است: «میدانیم که اتفاقاتی درحال رخ دادن است.
نه در هر خانهای، اما به اندازه کافی رخ میدهد. اتفاقاتی که حتی نمیتوانیم رخ دادنشان را تصور کنیم… آسمان آبی و گلها، نشانی از سرشت نیک دارند، اما نیروی دیگری -دردی وحشتناک و تباهی- نیز ما را همراهی میکند.» توصیف این نقاشیها، آشکارا درونمایه «مخمل آبی»، «توئین پیکس» و «جاده مالهلند» را برملا میکرد؛ درونمایهای که نشان میداد چیزی زیر این سطح، در عمقی پوسیده است، ولی ما قادر به درک آن نیستیم.
امروزه آثار او در مجموعههای موزه هنرهای مدرن نیویورک و آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا در فیلادلفیا نگهداری میشوند.