در این نوشته درباره علت به وجود امدن بازار مجازی فیلم کن صحبت خواهیم کرد.
هر سال در ماه می همزمان با برگزاری جشنواره کن بازار جشنواره کن نیز برپا میشد.
با شیوع کرونا و لغو شدن مراسم جشنواره کن، تصمیم بر آن شد که بازار آن به صورت مجازی انجام شود.
اهمیت بازار مجازی کن
حضور هر کشور در این بازار در کنار بازار فیلم اروپایی (جشنواره برلین) و بازار فیلم آمریکا بسیار مهم است.
به این خاطر معمولا کشورها سعی می نمایند تا شرایط مطلوبی را برای حضور شرکت های صنعت سینما خود فراهم بیاورند.
این حضور فقط مختص توزیع کنندگان، نمایندگان فروش و واسطه های فروش نیست.
بلکه تهیه کنندگان، کارگردانان، نویسندگان، شرکت های صنعتی سینما در مراحل تولید، پس تولید و پیش تولید و … نیز شرکت می کنند.
بازار چگونه به فیلمسازان کمک می کند؟
مسلما فضایی که در آن تعداد زیادی از صنعت سینما حضور دارند فرصت های بسیاری وجود دارد.
فرقی ندارد که فیلم شما در چه مرحله ای باشد.
پیش تولید، تولید، پس از تولید و یا عرضه عمومی اثر.
می توانید فرد یا شرکت مناسب را برای توسعه و پیشبرد کار خود پیدا کنید.
ایرانیان چه می کنند؟
برآیندی که از حضور شرکت ها و سازمان های ایرانی در این سال ها به دست آمده غم انگیز است!
توجه بیشتر شرکت کنندگان ایرانی یافتن ارتباط جشنواره ای و به صورت محدود فروش آثار تولید شده بوده.
متاسفانه در سال های حضور ایران در این رویداد نکات منفی بسیاری دیده میشود.
یکی از این اشکالات عدم حمایت از بخش خصوصی و حتا تلاش برای حذف آن است.
اتفاق عجیبی که فقط در ایران رخ میدهد!
در ۱۲ سال گذشته گروه سینه پورت ( دریچه سینما ) به صورت مستقل در این بازارها شرکت داشته است.
و امسال نیز به صورت فعال جهت بازاریابی آثار، تولید مشترک و ارائه خدمات استارت آپی حضور دارد.
متاسفانه خبرگزاری های رسمی در شیطنت هایی غیر حرفه ای نام گروه دریچه سینما را از میان خبر خود درباره بازار مجازی پاک کرده اند.
ماجرا آنجا جالب می شود که اشخاصی که نه تبعه ایران هستند نه شرکتی در ایران دارند زیر چتر ایران هستند!
شیطنت مشابهی نیز در زمان بازار فیلم رخ داده بود که نام این گروه را جزو دریافت کنندگان تسهیلات دولتی و ارز دولتی اعلام کرده بود.
متاسفانه علت عقب ماندگی سینمای ما چنین رفتارهای دون شان است.
متن خبر از ایرنا
اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بینالمللی فیلم کن (Marche du Film) از فردا ۲ تیر ۱۳۹۹ (۲۲ ژوئن ۲۰۲۰) آغاز میشود و بهمدت پنج روز ادامه خواهد داشت.
این اولین دورهای است که بازار فیلم کن به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، به شکل مجازی و با حضور مجازی حدود بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار میشود.
سینمای ایران در این دوره حضور پررنگی را تجربه میکند.
در «چتر سینمای ایران» در کنار بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره جهانی فیلم فجر، هفت مؤسسه و شرکت پخش شامل هنر و تجربه، الی ایمیج، هنر هفتم، پرشیا فیلم، اِی آی فیلم پرو، خانه فیلم و ایری ایماژ در این دوره از بازار مجازی فیلم کن به فعالیت خواهند پرداخت.
هدف از حضور نهادها و شرکتهای ایرانی عرضه و پخش بینالمللی فیلمهای ایرانی به منظور تجاری و فرهنگی، برقراری ارتباط با جشنوارههای مهم فیلم جهت همکاریهای مشترک، اقدام برای تعریف پروژههای تولید مشترک، گسترش همکاریهای بینجشنوارهای و… است.
اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بینالمللی فیلم کن، ۶ تیر ۱۳۹۹ (۲٦ ژوئن ۲۰۲۰) به پایان خواهد رسید.
با توجه به اینکه این دست رسانه ها که اخبار خود را از منابع معلوم الحال دریافت میکنند این رفتار غیر حرفه ای خود را تکرار میکنند، دریچه سینما چاره ای جز واکنش نداشت.