بازار هنر در سال 2022 مجموعه ای از تکانهای نمایشگاه هنر، حراجهای تکی و زمستان NFT بود.
در این گزارش به بررسی بازار هنر در سال 2022 می پردازیم.
با وجود ارقام بالای فروش، آیا بازار دنیای هنر به پایان خود نزدیک می شود؟
نمایشگاه های هنری به مسیر خود بازگشتند
امسال شاهد تلاش بسیاری از دنیای هنر برای بازگشت به حالت عادی “پس از همه گیری” بودیم. با نمایشگاه های بزرگی مانند Art Basel و Frieze London در مکان های معمولی خود و بدون هیچ گونه اقدام فاصله گذاری اجتماعی.
آرت فر های دیگر مانند اکسپو شیکاگو و تفاف ماستریخت Expo Chicago and Tefaf Maastricht اولین دوره های خود را پس از همهگیری برگزار کردند. تفاف همچنین محل یک سرقت متهورانه بود که در آن چند مرد – که حداقل یکی از آنها مسلح به نظر می رسید. – یک پایه جواهرات را شکستند و با برخی از محتویات آن پاره کردند.
تغییرات در مدیریت این رویدادها نیز به وفور رخ داد، به طوری که ویکتوریا سیدال و مارک اسپیگلر امسال به ترتیب از مدیران جهانی Frieze و Art Basel کناره گیری کردند.
در حالی که هیچکدام به همهگیری بهعنوان دلایل ترک اشاره نکردند (هر دو برندهای خود را برای بیش از یک دهه مدیریت کردند). خروج آنها نشان میدهد که سنگ ها به آرامی در حال جابجایی هستند.
اسپیگلر که نوح هوروویتز Noah Horowitz، مدیر سابق هنر بازل آمریکا جانشین او شده است.
ادغام خانه های حراج
در واقع، روند رو به رشد به سمت مرزهای مبهم و ادغام صنعت تنها در سال جاری افزایش یافت و ساتبی Sotheby یک پلتفرم فروش اولیه استودیوهای هنرمند را راه اندازی کرد. در همین حال، Bonhams به افزایش حراج خانه های منطقه ای ادامه داد. و گالری های تجاری مانند David Zwirner و Perrotin بازوهای بازار ثانویه خود را تقویت کردند.
و در این زمینه جای تعجب نیست که شایعات بی اساس خرید گاگوسی LVMH بیش از آن که غیرقابل تصور باشد، اجتناب ناپذیر به نظر می رسید.
در همین حال، هفتههای هنری پرهیاهو در سئول و توکیو، گمانهزنیهای صنعتی بیشتری را در مورد اینکه کدام شهر آسیای شرقی موقعیت هنگکنگ را بهعنوان مرکز هنری منطقه خواهد گرفت، اضافه کرد. به نظر می رسد موقعیت هنگ کنگ به طور فزاینده ای تضعیف شده است، به ویژه با توجه به بازار حراج بی روحی که به دلیل اقدامات سختگیرانه قرنطینه، هم در هنگ کنگ و هم در سرزمین اصلی چین به خطر افتاده است.
حراج تک مالکی به پیش می رود
با این حال، خانههای حراج غربی سالهای سختی را در بازار هنر سال 2022 گزارش کردند – اگرچه برخی از آنها از طریق تعریف خلاقانهتر از هنر و کالاهای لوکس به موفقیت دست یافتند. این اعداد همچنین توسط مجموعههای تک مالکی که به شدت تضمین شده بودند، به ویژه بنیانگذار مایکروسافت، پل جی آلن، که رکوردشکنی ۱.۶ میلیارد دلاری را در کریستی برای اهداف بشردوستانه نامشخص به دست آورد، تقویت شد.
از دیگر مجموعههای برجستهای که امسال عرضه شد. میتوان به نیمه دوم ماکلوهاو مجموعههای دیوید سولینگر، رئیس سابق موزه ویتنی و جوزف هوتونگ، تاجر هنگکنگی اشاره کرد.
آثار شخصی نیز رکوردهایی را به ثبت رساندند، با فیلم وارهول شات سیج بلو مرلین Shot Sage Blue Marilyn (1964) که گرانترین اثر از قرن بیستم برای فروش در حراج شد، با فروش 195 میلیون دلاری در کریستیز نیویورک، اگرچه این رقم کمتر از 200 میلیون دلار برآورد شده بود.
آیا در زمستان NFT هستیم؟
میامی همچنین نماد ناقوس مرگ یکی از کلیدواژههای محبوب سال 2021 بود: NFT.
با کاهش حیرتانگیز 98 درصدی تجارت، بسیاری از مبشّران ارزهای دیجیتال از تجارت هنر مبتنی بر بلاک چین عقبنشینی میکنند. که به نوبه خود حقوق فروش مجدد هنرمندان را که به عنوان یکی از مزایای کلیدی قراردادهای هوشمند NFT معرفی میشد، تهدید میکند. البته، طرفداران سرسخت خواهند گفت که این سقوط قابل انتظار بود و سال 2023 دوباره شاهد صعود متوسط خواهد بود. و همانطور که این سال پرتلاطم می تواند تأیید کند، اتفاقات عجیب تری نیز رخ داده است.
بازار هنر سال 2022