موسیقی متن فیلم همشهری کین (برنارد هرمان)
موسیقی متن فیلم همشهری کین(برنارد هرمان)
💽Album: Citizen Kane (Music From The Motion Picture)
👥Artists:
👤Bernard Herrmann
🎧Total tracks: 40.
🗂Category: album
📆Published on: 1999-01-01
🎬 @Film_Music_Collection| دانلود کامل از کانال.
پرونده را با فیلم همشهری کین اثر اورسن ولز و آهنگسازی برنارد هرمان شروع می کنیم.
موسیقی این فیلم بدون تردید بهترین اثر برنارد هرمان است. او 12 هفته برای نوشتن آن وقت صرف کرد و موتیف های تکرار شونده اش را با الهام از شعر “Isle Of The Dead” اثر راشمانینوف نوشت.
موضوع این شعر در مورد “Dies Irae” (یا روز خشم) مراسم ادای احترام مسیحیان کاتولیک روم بود.
متن شعار درباره روز قیامت سخن می گوید که مسیحیان فداکار معتقدند گناهکاران به آسمان رفته و در آتش جهنم فرود می آیند. می توان آن را اشاره به تفسیر هرمان درباره ماهیت اخلاقی کین دانست.
نگاهی به موسیقی متن فیلم همشهری کین (برنارد هرمان)
نوشته مهدی قویدل
این اولین همکاری سینمایی بین اورسن ولز و برنارد هرمان می باشد.
آنها قبل از این در سریالی که برای شبکه CBS ساخته شوده بود با یکدیگر همکاری کرده بودند، و هرمان استعداد خود را به خوبی نشان داده بود.
فیلم نامزد 9 جایزه اسکار شد(و اولین نامزدی اسکار را برای هرمان به ارمغان آورد) اما در نهایت موفق به کسب فقط یک جایزه برای فیلمنامه هرمان منکیویچ و اورسن ولز شد.
نمی خواهم بیش از این نگاهی تاریخی به این اثر داشته باشم، بنابراین خیلی زود به بررسی ساختار و فرم موسیقی خواهم پرداخت.
ساختار و فرم موسیقی
هرمان دو لایت موتیف پنج نتی برای فیلم نوشته است که هر دو الهام گرفته از شعر راشمانینوف با عنوان “Isle Of The Dead” می باشند.
از تم های شاخص این موسیقی می توان به دو تم “قدرت” و تم “رزباد” اشاره کرد(تم های جانبی دیگری نیز وجود دارد که شکلی حاشیه ای دارند؛ مثلا تم جستجو که مربوط به خبرنگاران است).
این دو تم از لحاظ ساختاری بسیار شبیه هم هستند. تم رزباد با توجه به پایان بالارونده آن هاله ای درخشان و امیدوار کننده دارد.
زیرا تجسم خاطرات کودکی از دست رفته کین است. برنارد هرمان همواره از نوشتن لایت موتیف برای موسیقی فیلم هایش پرهیز می کند، اما در مورد موسیقی متن فیلم همشهری کین می گوید:
«گرچه من اعتقاد چندانی به تکنیک “لایت موتیف” برای موسیقی فیلم ندارم، اما ماهیت این فیلم به گونه ای بود که نیاز بود تقارن های زمانی مختلف به یکدیگر پیوند داده شوند.
مهمترین موتیف – که قدرت کین است – در همان قطعه اول ارائه می شود. موتیف دوم که راز “Rosebud” را نشان می دهد نیز در همان اوایل فیلم خود را نشان می دهد.»
هرمان درباره موسیقی متن فیلم همشهری کین
موسیقی در بسیاری از صحنه ها پر انرژی بوده و به همراه تکنوازی فلوت و اوبو به جلو هدایت می شود.
هرمان اغلب از ریتم کاباره ای برای پشتیبانی از موفقیت های کین و تمرکز منحصر به فرد او برای روزنامه اش استفاده می کند.
شاید یکی دیگر از مضامین و تم های مهم فیلم، تم “زمان” باشد که با صدای “تیک تاک” توسط چنگ و سازهای بادی چوبی، گذر زمان را نشان می دهد(قطعه Jigsaws).
هرمان هرگز موسیقی خود را به گروه ارکستری سنتی مقید و محدود نمی کند.
او برای تاکید بر این رویکرد خود می گوید:
“موسیقی فیلم را می توان با هر گستره سازی دلخواه تشکیل داد، همانطور که من در طول زندگی حرفه ای خود چنین رویکردی داشته ام.”
از این رو است که هرمان غالباً مخاطبان خود را در میان انبوهی از سازهای مختلف غوطه ور می کند.
ترکیب مضامین فیلم در موسیقی
موسیقی متن فیلم همشهری کین با ادغام دو مضمون قدرت و رزباد شروع می شود. ترکیب این دو مضمون یک دوگانگی در مخاطب بوجود می آورد که ناخوشایند است.
هرمان در همین پریلود با ترکیبی از چهار فلوت آلتو، چهار فلوت باس، کلارینت کنترباس، توبا، ترومبون و ضربات ضعیف و ویبرافون، طبیعت غارگونه و دلهره آور املاک کین را نشان می دهد.
به گفته خودِ هرمان او می خواست “سنگینی خرد کننده مرگ و بیهودگی” را نشان دهد.
قطعه “Mother’s Sacrifice”(ایثار مادر) از دید مادرِ کین است و حسرت او را با یک دولاروزوی کلارینت نشان می دهد.
قطعه “Bernstein’s Narration” در فیلم وجود ندارد.
مشخص نیست ولز چرا این قطعه را از فیلم حذف کرده است اما تلاقی زیبای روایت تصویر و موسیقی در آن مشهود است. چند قطعه دیگر نیز در فیلم وجود ندارند که به مرور به آنها اشاره خواهم کرد.
قطعه “Chronicle Scherzo” یکی از خلاقانه ترین قطعات فیلم است.
وقتی کین متعهد می شود در روزنامه خود اخبار را صادقانه منعکس کرده و به شکلی خستگی ناپذیر از حقوق خود به عنوان یک شهروند و یک انسان دفاع کند، این قطعه شنیده می شود. این قطعه نشان دهنده انرژی فوق العاده و اهداف روشن کین است.
موسیقی در اینجا لحنی امیدوار کننده و پر انرژی دارد. قطعه “Bernstein’s Presto” نیز در فیلم وجود ندارد.
قطعات درخشان دیگر
از دیگر قطعاتی که ایده پردازی و اجرای آن درخشان است می توان به قطعه “Theme And Variations” اشاره کرد. هرمان برای حمایت از مونتاژ از یک ماده غیر اصیل والزار کلاسیک استفاده می کند.
آنچه درخشان است این است که چگونه پیشرفت والس تغییر در شخصیت چارلز کین را منعکس می کند. در طول زمان به طور فزاینده ای ترش، خشن و متکبر می شود. تلاقی موسیقی و روایت فیلم در قطعه عالیست.
در یک صحنه ایده آل، یک زوج تازه ازدواج کرده را داریم که توسط یک والزار غیر عادی پشتیبانی می شود.
در دقیقه 0:55 امیلی از چارلز به دلیل تأخیرش انتقاد می کند.
سیالیت والس با یک ردیف استکاتو با سیمهای متحرک و شکلهای رشته ای جایگزین می شود. در دقیقه 1:12 شاهد یک اختلاف فزاینده هستیم.
امیلی با روزنامه برای جلب محبت کین رقابت می کند. دوگانگی موسیقی با انیماتوی سازهای بادی چوبی و رشته های پیزیکاتو به اوج می رسد.
در اینجاست که تم “قدرت” خود را نشان داده و متوجه می شویم کین قدرت را به عشق ترجیح می دهد.
موسیقی متن فیلم همشهری کین