فراخوان جشنواره خارجیفراخوان جشنواره فیلم

فراخوان ثبت‌نام جشنواره فیلم برلین 2023

فراخوان ثبت‌نام جشنواره فیلم برلین 2023 منتشر شد. جشنواره فیلم برلین (برلیناله) یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم جهان در کنار جشنواره‌هایی همچون کن، ونیز و لوکارنو است. برلیناله یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی صنعت سینمای جهان است که هر ساله به مدت دو هفته در ماه فوریه در شهر برلین برگزار می‌گردد. هر ساله بیش از 330،000 بلیط در این رویداد فروخته می‌شود، بیش از 20،000 نفر از سراسر دنیا در این بزرگترین رویداد فرهنگی آلمان شرکت می‌کنند و حدوداً 350 فیلم در انواع و ژانرهای مختلف از کشورهای سراسر جهان در بخش‌های مختلف جشنواره رقابت می‌کنند. فیلمسازان مختلف می‌توانند در بخش‌های متفاوت این رویداد شرکت نمایند.

شرایط کلی ثبت‌نام در  جشنواره فیلم برلین به صورت زیر است:
  • تمامی آثار باید در وب‌سایت رسمی برلیناله ثبت‌نام شوند.
  • تاریخ اتمام تولید تمامی فیلم‌های ثبت‌نامی باید نهایتاً 12 ماه قبل از برگزاری برلیناله یعنی پس از فوریه 2023 باشد.
  • به‌طور کلی محدودیت نمایش جهانی برای این رویداد در اولویت است، با این وجود محدودیت نمایش بین‌المللی نیز قابل قبول است. به این معنی که فیلم‌هایی که در کشور سازنده نمایش تئاتریکال یا جشنواره‌ای داشته باشند نیز می‌توانند در این رویداد ثبت‌نام کنند. محدودیت نمایش هربخش را در ادامه آورده‌ایم.
  • آثاری که در بخش فیلم بلند ثبت‌نام می‌شوند باید در مدت زمان حداقل ۶۰ دقیقه و آثار شرکت‌کننده در بخش فیلم کوتاه باید حداکثر ۳۰ دقیقه باشند. مدت زمان فیلم‌های کوتاه بخش نسل باید حداکثر 20 دقیقه باشد.
  • انواع فیلم‌های مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی می‌توانند در این رویداد ثبت‌نام کنند.
  • زیرنویس انگلیسی یا آلمانی برای فیلم‌های غیر‌انگلیسی زبان، ضروری است.
  • پیش از اتمام مهلت ثبت‌نام، نسخه نهایی فیلم باید همزمان با ثبت‌نام آنلاین ارسال شود.
  • خروجی نهایی فیلم برای انتخاب که در وبسایت جشنواره آپلود می شود باید دارای مشخصات زیر باشد:
Image
CodecProRes, ProRes 444, ProRes HQ
Frame DimensionsHD (1920 x 1080) or 2K (1998 x 1080)
Scanning Methodprogressive
Colour Sampling4:2:2 or 4:4:4
Frame rates23.98 fps, 24 fps, 25 fps, 29,97 fps
GammaApple ProRes codecs have a native gamma of 2.2
Sound
Audio Format2.0 Stereo* or 5.1 Linear PCM
Channel LayoutL-R or L-R-C-Sub-LS-RS

ما در مجموعه پخش فیلم دریچه سینما برای اطلاع‌رسانی به فیلمسازان گرامی در خصوص این جشنواره، در متن زیر خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات بخش‌های رقابتی جشنواره را آورده‌ایم؛

• بخش اصلی جشنواره فیلم برلیناله (Competition):

بخش اصلی، قلب برلیناله و کارت دعوت جشنواره است که با حدود ۲۰ عنوان در سال، بینش مفصلی از حال و آینده سینما ارائه می‌دهد. این بخش رقابتی بهترین فیلم‌هایی را انتخاب می‌کند که توسط یک گروه سینمایی انتخاب شده‌اند، صرف نظر از این که از کارگردانان شناخته شده یا استعدادهای آینده باشند.

این رقابت به عنوان مرکز ثقل جشنواره، انرژی برلیناله را به هم پیوند می‌دهد و به سراسر جهان پخش می‌کند. آثار این بخش بینندگان را قادر می‌سازند تا جایگاه خود را در جهان بهتر درک کرده و به دیدگاه دیگران احترام بگذارند و کارگردانان جدیدی را به بالاترین رتبه‌های فیلمسازی بین المللی می‌رساند.

نوشته های مشابه
  • فیلم‌های مستند و داستانی بلند با حداقل مدت زمان ۶۰ دقیقه می‌توانند در این بخش جشنواره شرکت کنند.
  • تمامی فیلم‌ها محدودیت نمایش جهانی یا بین‌المللی دارند.
  • جوایز خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره‌ای، جایزه حقوق بشر، جایزه فیلم صلح، جایزه بهترین فیلم مستند، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگری و نگاه نو بخشی از جوایز این بخش هستند.

• بخش ENCOUNTERS:

بخش Encounters بستری برای آثار جسورانه فیلمسازان مستقل و مبتکر را از لحاظ زیبایی‌شناسی و ساختار، ارائه می‌دهد. این بخش مختص فیلمسازان مستقل و چشم‌اندازهای سینمایی نوین است. هدف این است که دیدگاه‌های جدیدی در سینما ترویج داده شود و به تنوع فرم‌های روایی و مستند فضای بیشتری در انتخاب رسمی داده شود. Encounters یک بخش رقابتی است که در آن فضایی برای بینش‌های نوین سینمایی به عنوان نقطه مقابل و مکمل رقابت اختصاص داده شده است. آثار منتخب این بخش اشکال سنتی سینما را زیر سوال می‌برد و در عین‌حال مخاطب را به تأمل در دیدگاه‌های خود دعوت می‌کند. Encounters به عنوان آینه‌ای از انرژی زنده شیوه‌های مختلف تولید که در قرن 21 توسعه یافته‌اند، نقطه ملاقات فیلمسازان، تهیه کنندگان، برنامه‌نویسان و منتقدان فیلم و همچنین دوستداران سینما و جشنواره است.

صرف نظر از قراردادهای ژانری ، انتخاب برنامه Encounters به طور کلی شامل 15 نمایش جهانی و بین المللی از فیلم‌های مستند وداستانی، با مدت زمان حداقل 60 دقیقه است.

  • فیلم‌های مستند و داستانی بلند با حداقل مدت زمان ۶۰ دقیقه می‌توانند در این بخش شرکت کنند.
  • تمامی فیلم‌ها محدودیت نمایش جهانی یا بین المللی دارند.
  • فیلم‌ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.
  • بخشی از جوایز این بخش شامل؛ بهترین فیلم، بهترین کارگردان فیلم اولی، بهترین کارگردان، بهترین فیلم مستند، جایزه حقوق بشر، جایزه فیلم صلح، جایزه Teddy

• بخش فیلم کوتاه برلین (Berlinale Shorts):

فیلم‌های بخش کوتاه برلیناله درخواست های ناخواسته ای برای صحبت از سینما هستند. آثار این بخش طیف وسیعی از رنگ‌ها را منعکس می‌کنند، مرزها را گسترده می‌کنند و باریکه‌های جدیدی را در زمینه وسیع امکانات سینمایی معین می‌کنند. این فیلم‌ها به عنوان لرزه نگار زمانِ حال ما هستند. در بخش کوتاه برلیناله از همه ژانرها، سبک ها و محتواها استقبال می‌شود.

در این بخش برلیناله حداکثر ۳۰ نمایش جهانی و بین المللی به طیف وسیعی از مخاطبان ارائه می‌شود. انواع فیلم‌ها در ژانرها، سبک‌ها و نیز موضوعات متفاوت در این رویداد شرکت می‌کنند؛ فیلم‌هایی که در پی آنند تا دیالوگی بین سینما و جامعه و همچنین هنر و واقعیت برقرار کنند.

  • فیلم های کوتاه با حداکثر مدت زمان ۳۰ دقیقه می‌توانند در این بخش شرکت کنند.
  • تمامی فیلم‌ها محدودیت نمایش جهانی یا بین‌المللی دارند.
  • فیلم‌ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.

فیلم های برگزیده این بخش به آکادمی اسکار معرفی می شوند. در این بخش علاوه بر جوایز خرس طلایی و خرس نقره ای، جوایز دیگری از جمله جایزه TEDDY( برای فیلم های LGBT) و معرفی برای جایزه EFA(بهترین فیلم کوتاه اروپایی) نیز برای این بخش در نظر گرفته شده است.

• پانوراما (Panorama):

پاناروما، سینمای خارق‌العاده را به نمایش می‌گذارد و به صورت سنتی، بخش مورد علاقه‌ی تماشاگران است و با جایزه تماشاگران خود، بزرگترین هیئت داوران جشنواره را دارد. این بخش فیلم هایی را نشان می دهد که قصد دارند عادات مشاهده و تفکر تماشاچیان را برانگیخته و متزلزل کرده و آنها را به چالش بکشند. این بخش مختص فیلم‌هایی است که نگاهی صریح و جدید را به مسائل مختلف سیاسی، تنوع و گوناگونی های جنسی و فمینیسم داشته باشند و همزمان به دنبال آن است که بیشتر و بیشتر به این مسائل اندیشیده شود. پانوراما همیشه به دنبال چیزی است که در سینمای امروز جدید، جسورانه، نامتعارف و وحشی است. پانوراما حالات و تحولات سینمای بین‌المللی معاصر را ردیابی می‌کند و انگشت خود را بر نبض زمانه –از لحاظ زیبایی‌شناسی، رسمی و سیاسی– اشاره می‌رود. این بخش برلیناله فراخوانی برای دیدن سینما از منظری دیگر است.

  • فیلم های بلند با حداقل مدت زمان ۶۰ دقیقه می‌توانند در این بخش شرکت کنند.
  • در این بخش محدودیت نمایش اروپا آورده شده است که البته محدودیت نمایش جهانی ترجیح داده می‌شود.
  • فیلم‌ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.
  • بخشی از جوایز این بخش شامل؛ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین کارگردان فیلم اولی، بهترین فیلم هنری، بهترین فیلم مستند، جایزه حقوق بشر، جایزه فیلم صلح، جایزه Teddy

• انجمن (FORUM):

Forum و Forum Expanded برنامه های مستقلی هستند که به عنوان بخشی از برلیناله تنظیم و سازماندهی می شوند. این بخش با هدف گسترش درک چیستی فیلم، آزمودن مرزهای قراردادی و گشودن چشم اندازهای تازه برای کمک به درک سینما و نحوه ارتباط آن با جهان به روش‌های جدید است. Forum و Forum Expanded ایستگاهی برای تأمل در باب مدیوم سینما، گفتمان‌های هنری_اجتماعی و زیبایی‌شناختی است.

هدف این بخش این است که درک و شناخت از سینما را گسترش داده، از مرزهای آن فراتر روند و چشم‌اندازهایی را باز کنند که با آن می‌توان سینما را به شیوه‌ای جدید و مرتبط با جهان درک کرد. هر نوع اثری که بتواند در خدمت این اهداف باشد و به این امر کمک کند می‌تواند شامل موارد زیر باشد: فیلم معاصر و تاریخی، فیلم آنالوگ و دیجیتال، هنر چیدمان، پرفورمنس و موسیقی.

  • فیلم های داستانی و مستند با حداقل مدت زمان ۶۰ دقیقه می توانند در این بخش شرکت کنند.
  • در این بخش نیز همانند بخش پانوراما محدودیت نمایش اروپا آورده شده است که البته محدودیت نمایش جهانی ترجیح داده می‌شود.
  • فیلم‌ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.
  • جوایز نقدی و غیرنقدی متفاوتی برای این بخش تعریف شده است از جمله جایزه TEDDY( برای فیلم های LGBT)، جایزه صلح، جایزه حقوق بشر، جایزه بهترین فیلم مستند و جایزه بهترین فیلم اول کارگردان

• بخش نسل (GENERATION):

Generation Kplus و Generation 14plus دو بخش رقابتی برلیناله هستند که سینمای بین‌الملل را در سطح پیشرفته‌ای برای مخاطبین نوجوان نمایش می‌دهند. بخش نسل برلیناله به عنوان محرک سینمای جوانان از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است و شامل برنامه‌ی جامعی از فیلم‌های معاصری است که دنیای کودکان و نوجوانان را می‌کاوند. این بخش همزمان محلی برای نوجوانانی است که با صراحت عمل می‌کنند و بزرگسالانی که با ذهنی باز با قضایا برخورد دارند. نسل گونه‌ای از سینما را به نمایش می‌گذارد که همواره به دنبال به چالش کشیدن است و در عین‌حال فضای گفت‌و‌گویی باز را میان مخاطبان، هنرمندان، بازدیدکنندگان تجاری و منتقدان فیلم برقرار می‌کند.

تمرکز انتخاب این بخش بر فیلم‌هایی است که کودکان و جوانان را در روایت و زبان فیلم خود جدی می‌گیرند. داستان‌هایی که از دید قهرمانان جوان آنها روایت می‌شود و دنیای آنها را ملموس می‌کند. فیلم‌های مهمی که دری را به جهان‌های ناشناخته باز می‌کنند. فیلم هایی که شجاعت و دیدگاه‌های متقاطع را نشان می‌دهند و راه‌حل‌های مشترک را ترویج می‌دهند. فیلم‌هایی که آیینه‌ای روبروی جهان بزرگسالان نگه می‌دارند. فیلم‌های داستانی، آثار مستند، انیمیشن‌ها، فیلم‌های ژانر و فیلم‌هایی که زبان رسمی سینما را گسترش می‌دهند در دو بخش رقابتی این بخش به طور مساوی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

  • فیلم‌های کوتاه با مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه و فیلم‌های بلند بالای ۶۰ دقیقه می‌توانند در این بخش ثبت‌نام شوند.
  • در این بخش نیز همانند بخش پانوراما محدودیت نمایش اروپا آورده شده‌است که البته محدودیت نمایش جهانی ترجیح داده می‌شود.
  • خرس کریستال این دو بخش توسط هیئت داوران متشکل از نوجوانان 11 تا 14 سال در بخش Generation Kplus و نوجوانان 14 تا 18 سال در بخش Generation 14plus به برنده‌‌های این دو بخش اهدا می‌شود.
  • فیلم‌های این بخش همچنان می‌توانند کاندیدای دریافت جوایزی چون بهترین کارگردان فیلم اولی (50،000 یورو)، جایزه مستند برلین (40،000 یورو)، جایزه TEDDY، جایزه فیلم صلح (5،000 یورو)، جایزه حقوق بشر(5،000 یورو) نیز باشند.

• بخش سریال برلیناله (Berlinale Series):

سری برلیناله اولین نگاه انحصاری به تولیدات سریالی جدید برجسته از سراسر جهان را ارائه می‌دهد. این برنامه آثاری را ارائه می‌دهد که سازندگان آنها به طور مداوم از آزادی‌های داستان سرایی استفاده می‌کنند و انواع فرم‌ها را با روایت‌های مرتبط و معاصر گسترش می‌دهند. با معرفی سری برلیناله، برلیناله اولین جشنواره معتبر در سراسر جهان بود که نسبت به تغییر عادات بینایی و اهمیت روزافزون روایت سریال، عدالت را رعایت کرد. پیشرفت‌های مهم زیبایی‌شناختی، خلاقانه، نمایشی و رسمی در روایت سمعی و بصری در اینجا اتفاق می‌افتد.

  • اولین فصل‌های سریال با مدت زمان حداقل ۷۵ دقیقه باید تولید شده باشد.
  • این سریال باید شامل ۴ قسمت یا بیشتر باشد.
  • تمامی فیلم ها محدودیت نمایش جهانی یا بین المللی دارند.

• بخش برلیناله کلاسیک (Berlinale Classics):

برلیناله کلاسیک برنامه تاریخ فیلم برلیناله است. فیلم های کلاسیک بازسازی شده و کشف مجدد اولین نمایش خود را در آثار کلاسیک برلیناله جشن خواهند گرفت. با ادای احترام و خرس طلایی افتخاری، از شخصیت بزرگی در فیلم نیز برای کارهای زندگی او تقدیر خواهد شد. برلیناله کلاسیک آثاری از تاریخ بین‌المللی فیلم را به اکران بزرگ باز می‌گرداند. برنامه فیلم که بر اساس تحقیقات گسترده انتخاب شده است، با کشف مجدد فیلم و همچنین کپی فیلم‌های با کیفیت بالا و فرمت‌های نمایش دیجیتال جذاب است. موضوعات گذشته‌نگر به دوره‌های اصلی تاریخ فیلم و همچنین جنبه‌های زیباشناختی فیلم یا تکنیک فیلم و ژانرهای فردی اختصاص داده شده است.

  • فیلم های داستانی و مستند با حداقل مدت زمان ۶۰ دقیقه می توانند در این بخش شرکت کنند.
  • نسخه اصلی فیلم باید پیش از سال 2004 تولید شده و در سینماهای بین‌المللی نمایش داشته باشند.
  • نسخه بازسازی شده تمامی فیلم‌ها محدودیت نمایش جهانی و یا بین‌المللی دارند.

تقویم رویداد:

  • مهلت ثبت‌نام فیلم بلند: 2 نوامبر ۲۰۲۲ (11 آبان)
  • مهلت ثبت‌نام فیلم کوتاه: 16 نوامبر ۲۰۲۲ (25 آبان)
  • مهلت ثبت‌نام آثار سریالی: 23 نوامبر ۲۰۲۲ (2 آذر)
  • زمان برگزاری جشنواره: 16 تا 26 فوریه 2023
نکات مورد توجه در زمان ثبت نام:
  1. توضیحات ارائه شده بصورت اختصاصی و توسط گروه دریچه سینما از وبسایت اصلی جشنواره برلیناله (برلین) ترجمه شده است.
  2. فیلم هایی که واجد شرایط اعلام شده هستند می‌توانند در این رویداد مهم ثبت‌نام کنند.
  3. ثبت نام شما زمانی نهایی می شود که نسخه نهایی فیلم خود را در زمانی که به شما اعلام می‌شود، به ما تحویل دهید.
  4. چنانچه فیلمساز از انجام این مورد خودداری کند، گروه دریچه سینما هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال ثبت‌نام نخواهد داشت.
  5. هزینه ثبت نام فیلم های بلند ۱۷۵ یورو و هزینه ثبت نام فیلم های کوتاه ۷۵ یورو است.
  6. ثبت نام از طریق گروه دریچه سینما فقط تا تاریخ 4 آبان برای فیلم‌های بلند و 18 آبان برای فیلم‌های کوتاه قابل انجام است.
  7. لازم به ذکر است تمامی ثبت‌نام‌ها از طریق سایت خود جشنواره انجام می‌شوند و دریچه سینما وب‌سایت رسمی ثبت‌نام این جشنواره فیلم نیست. لذا ثبت‌نام‌ها از طریق مجموعه دریچه سینما به عنوان پخش‌کننده در سایت اصلی جشنواره فیلم برلین انجام خواهدشد.

⚫ برای مشاهده سایر فراخوان‌های فیلم اینجا کلیک کنید.

⚫ برای ثبت‌نام در جشنواره فیلم برلین 2023 با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۰۳۴۲۰۶۱۶

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×