اوت لاین یا طرح کلی فیلمنامه را از کجا شروع کنیم؟
چند نکته کلیدی در نوشتن اوت لاین یا طرح کلی فیلمنامه و ایجاد برگه ضربه!
نوشته توماس بلیکلی
دارید به نوشتن فیلمنامه دیگری فکر می کنید؟
واقعاً یک ایده عالی دارید ، اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟
تو تنها نیستی!
اگر بدون درنگ به ساختار داستان یا سفری که شخصیت های شما در آن جریان دارند ،
دقیقاً وارد فیلمنامه شوید ، چه چیزی مانع از این می شود که فیلمنامه شما از ریل خارج شود؟
ابتدا سعی کنید طرح کلی را بنویسید.
نوشتن رئوس مطالب ابزاری عالی برای تعیین اهداف قصه گویی و همچنین کمک به تمرکز انگیزه ها و اقدامات شخصیت های شما است.
مراحل نوشتن اوت لاین
در اینجا چند مرحله آورده شده است که به شما کمک می کند تا نوشتن اوت لاین یا طرح کلی یا رئوس مطالب را شروع کنید:
1) با کارتهای شاخص شروع کنید (ایندکس)
این پایه ای ترین روش نوشتن طرح اصلی است.
در واقع چیزی شبیه پخش کردن یکسری کارتهای شاخص در طبقه اتاق نشیمن ، نوشتن هر ضرب داستان و سنجاق کردن آنها روی تخته چوب با رشته ای مانند این که انگار تحقیقات FBI را انجام می دهید وجود ندارد!
آنچه در استفاده از کارتهای شاخص در توسعه فیلمنامه بسیار خود را نشان می دهد این است که نوعی روان بودن در نوشتن وجود دارد که اگر بخواهید یک طرح کلی بنویسید ، آن وجود ندارد.
در این قسمت از مراحل ، می توانید نقاط طرح را مرتب کنید ،
شخصیت ها را بیرون بریزید –
مهمترین چیز این است که در پایان روند ، شما قوس فیلمنامه خود را از ابتدا تا انتها بسازید.
چه چیزهایی باید روی کارت های یادداشت خود بنویسید؟
هر کارت باید نشان دهنده یک نکته اصلی باشد ،
اما آن را به اندازه کافی کوتاه و عمومی نگه دارید تا کارت ها بعدا به راحتی مرتب شوند.
در اکثر فیلمها این قسمت در کمتر از 50 کارت انجام می شود.
2) یک Beat Sheet بنویسید
کمی بیشتر از کارت های شاخص در یک برگه ضرب Beat به صورت گام به گام از هر نکته اصلی فیلمنامه جزییات بیشتری است.
ضربات خاصی وجود دارد که به طور معمول در یک ساختار سه پرده ای قرار می گیرند.
در یک برگه ضرب ، هر یک از این نقاط داستان به صورت خطی با توضیح یک جمله درباره آنچه در فیلمنامه می گذرد ، نوشته شده است.
در اینجا چند مورد از مهمترین طرحها آورده شده است که یک برگه ضرب باید پوشش دهد:
• تصویر افتتاحیه:
تصویری که نشان دهنده لحن یا مضمون فیلم است
• راه اندازی Set up:
به عنوان واقعه تحریک کننده شناخته می شود ، این رویداد است که داستان را به حرکت در می آورد
• تم :
وقتی هسته عاطفی فیلم تثبیت شود
• کاتالیزور:
نقطه بازگشت ، یا وقتی که قهرمان داستان به هدف خود می رسد / یا می خواهد برسد.
• مناظره:
لحظه ای خطر / تردید برای افزایش خطر
• Break Too Two:
یک نقطه عطف بزرگ که نشانگر آغاز سفر قهرمان داستان است
• B-Story:
خرده داستان موازی اما متضاد که بر مضمون تأکید دارد
• نقطه میانی:
لحظه ای که خواسته شخصیت با یک مانع اضافی روبرو می شود ، که نشان دهنده سفر به انتهای آن است
دیگر موارد
• شخصیت بد از نزدیک:
ترس و تردید به عنوان عامل های اصلی برای شکست دادن آنتاگونیست درگیر می شوند.
• All is Lost:
لحظه ای که قهرمان داستان همه چیز را از دست می دهد
• Dark Night of Soul:
چیزی برای شخصیت اصلی ، چه از نظر احساسی و چه به معنای واقعی کلمه ، می میرد و آنها مجبورند راه خود را دوباره انتخاب کنند
• شکستن در سه:
قهرمان اصلی مسیر خود را دوباره کشف می کند
• پایانی:
قهرمان داستان موضوع را کشف می کند و آن را به عنوان خواسته های خود قرار می دهد و اجازه می دهد بر تعارض خود غلبه کنند
• Closing Image:
در مقابل تصویر افتتاحیه ، نشان دهنده تغییر شخصیت اصلی است.
حالا که برای هر ضرب اصلی خود یک جمله در نظر گرفته اید ، وقت آن است که برگه ضرب خود را به یک طرح کلی گسترش دهید!
3) طرح کلی سه پرده ای
در اینجا جایی است که برگه ضرب خود را به خوبی استفاده می کنید!
اکنون که به هر نکته اصلی که فیلمنامه شما قرار است اشاره کند ، رسیدید ، وقت آن است که فضای اطراف آن را با چیزهای بسیار آبدار که یک فیلمنامه از آن ساخته شده پر کنید.
آن توضیحات یک جمله ای را در مورد هر نقطه از طرح بگیرید و آن را با توضیح یک پاراگرافی درباره هر صحنه گسترش دهید.
برای این کار ، می توانید اطلاعاتی از جمله جزئیات طرح ، انگیزه شخصیت و غیره را اضافه کنید.
تمرکز اصلی باید بر روی چگونگی ایجاد شخصیت های شما برای ایجاد توالی های کنش و واکنش های پیش رو باشد.
در فیلمنامه نویسی ، اکثر فیلمهای بلند سینمایی از یک ساختار سه پرده پیروی می کنند:
پرده اول (نمایش) ، پرده دوم (درگیری) و پرده سوم (نتیجه گیری).
در اصل ، ساختار سه پرده را می توان شکلی از آغاز ، میانه و پایان دانست.
پس مواردی که در برگه های ضربه نوشتید در پرده ها پراکنده کنید.
4) طرح کلی خود را دوباره بنویسید
من می دانم که ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد ، اما – مگر اینکه بخواهید رنج بکشید – نباید بلافاصله پس از نوشتن اولین پیش نویس طرح کلی ، متن خود را شروع کنید.
وقت خود را صرف سوال کردن درباره طرح کلی خود کنید .
از خود بپرسید چه عواملی موثر است و چه عواملی موثر نیست ، و آن را اصلاح کنید تا زمانی که احساس کنید کاری برای نوشتن فیلمنامه باقی نمانده است.
برای نوشتن اوت لاین یا طرح کلی فیلمنامه می توانید اینجا کلیک کنید.