انتقام بی سوژه / نقد فیلم زیر صفر
انتقام بیسوژه / نقد فیلم زیر صفر
نام انگلیسی: Below Zero
نام فارسی: زیر صفر
محصول: ۲۰۲۱ اسپانیا
امتیاز: ۰.۵ از ۴ – 〇〇〇◐
کارگردان : Lluís Quílez
بازیگران : Javier Gutiérrez, Karra Elejalde, Luis Callejo
خلاصه داستان :
در یک جاده متروکه ، ماشین حمل و نقل زندان مورد حملهای وحشیانه قرار میگیرد. مارتین ، پلیسی که رانندگی میکرد ، زنده میماند و سعی میکند موقعیت خود را تقویت کند در حالی که حمله کنندگان به دنبال راهی برای کشتن او هستند
نوشته مصطفی ملکی
نقد فیلم زیر صفر
بعد از قوت گرفتن نتفلیکس، یکی از پرکارترین کشورهایی که در این شبکه خودنمایی میکند، اسپانیاست و طی مرورهایی که در سال ۲۰۲۰ داشتهایم، آثار زیادی در ژانرهای مختلف از این کشور را شاهد بودهایم.
حال با شروع سال ۲۰۲۱، یک اثر دیگر با همکاری نتفلیکس و کشور اسپانیا بهنمایش درآمده است. فیلم «زیر صفر» حکایت یک افسر پلیس است که تعدادی زندانی را از یک زندان به زندان دیگر منتقل میکند.
اما در بین راه، کامیون مخصوص انتقال زندانیان با حملهی یک فرد ناشناس متوقف میشود و فیلم روایت خود را آغاز میکند.
موضوع انتقام یکی از پرکاربردترین و محبوبترین سوژهها در دنیای سینماست.
بهخصوص سینمای اکشن و جنایی که ارتباط تنگانگی با این سوژه دارند.
فیلم «زیر صفر» از آن دست فیلمهای انتقامی است که بدون پیشینهای و از میان ماجرا وارد روایت اصلی خود میشود.
فیلمساز با این حربه سعی کرده تا مخاطب تا انتهای فیلم دچار قضاوتی نشود و در یک سوی ماجرا نایستد و منتظر موفقیت یکی از کاراکترها نشود.
کاراکتر مرکزی فیلم شخصیت پلیس یعنی «مارتین» است. فیلم حول او و درگیری بین زندانیها و شخصیت «میگل» که بهدنبال یکی از این زندانیها با نام «نانو» است میچرخد.
مشکلات فیلم زیر صفر
اما فیلم دچار اشکالات روایی اساسی است و نمیتواند خود را از زیر بار آنها خلاص کند.
به عنوان فیلم دقت کنید:
زیر صفر. Below Zero
این داستان قرار است در محیطی رخ دهد که دمای زیر صفر دارد و بهنوعی قبل از شروع آن مخاطب خود را آمادهی درگیریهایی در نقطهی انجماد میکند.
اما فیلم چنین بستهای را برای او فراهم نمیکند و در جایجای فیلم شاهد هستیم که شخصیتها گویا در حال تقلا در میانهی گرمای تابستان هستند.
همین اشکالات باعث میشوند تا فیلم از سطح پایینتر نرود و دائم مخاطب خود با پوزخندی تمسخرآمیز آن را ادامه دهد.
بیشتر فیلمسازها بر این عقیدهاند که یک فیلم در اتاق تدوین از نو ساخته میشودو یا ممکن است کاملاً از هم پاشیده شود یا اثری ماندگار را خلق کند.
این فیلم از آن دسته فیلمهایی است که حتی در اتاق تدوین نیز نتوانسته از اشکالات خود در روایت و شخصیتپردازی فرار کند.
زمانی که میگوییم یک اثر ابتر است و نتوانسته سوژهی موردنظر خود را با روایت همگام کند، دقیقاً منطورمان چنین فیلمی است.
هیجان تزریقی به یک اثر بهطور حتم باید از گذرگاه منطق روایی عبور کند تا برای مخاطب باورپذیر شود.
اما فیلم «زیر صفر» این گذرگاه را دور میزند و دائم سعی دارد تعلیق و هیجان کاذب را به مخاطب خود تزریق کند.
مطمئناً در این کار شکست خورده است و در نهایت با اثری مواجه هستیم که یک سوژهی پرطرفدار را در قالبی متوسطبهپایین ارائه داده است.
| @OnefilmOnelife | برای دنبال کردن نقدها و دسترسی به مطالب روزانه این آدرس را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.