دراماتورژی Dramaturgie نمایش پردازی تئاتر
در این نوشته درباره دراماتورژی Dramaturgie به فرانسوی و آلمانی و Dramaturgy به انگلیسی ، نمایش پردازی تئاتر صحبت خواهیم کرد.
دراماتورژی چیست؟
کار دراماتورژ در تئاتر چیست؟
نمایشپردازی یکی از تخصصهای مربوط به نمایشهای تئاتری است. صرف نظر از تاریخچه این واژه، امروزه نمایشپرداز به مشاور ادبی و تئاتری گفته میشود که با یک گروه تئاتری کار میکند و با کارگردان همکاری نزدیکی دارد.
دارماتورژ
وظایف دراماتورژ در مرحله ی پیش تولید با ارتباط با نویسنده شروع می شود و سپس با پرورش ایده ادامه پیدا می کند. و در نهایت به کارگردان و گروه در ارائه ی تحلیلی نو از متن کمک می کند. همانطور که از بعد از برشت رسم شد دراماتورژ در مرحله ی تولید نیز همراه گروه است و وظایف مشاوره و نظارت و میانجیگری و…. خود را انجام می دهد.
در واقع در مرحله ی تولید وظایف عملی دراماتورژ بیشتر می شود و همچون ناظری (یا تماشاگری که در درون گروه اجرایی قرار دارد) کار را دیده و به نقد آن می پردازد. امروزه دراماتورژ وظایف بسیار گسترده ای برعهده دارد که از پرورش ایده تا کمک به عملی کردن ایده ها و پرورش آن تا اجرای نهایی را شامل می شود.
حتّی در بعد از اجرا نیز همچنان دراماتورژ حضور دارد و بازخوردهای کار را به گروه انتقال می دهد. او از طرفی عضو گروه و در میان گروه اجرایی است و از طرفی نیز همچون یک تماشاگر از دور کار را دیده به نقد آن می پردازد. به طور کلی ، امروزه حضور دراماتورژ تأثیر قاطعی بر شکل گیری بهتر اجراهای تئاتر دارد و همچون دیگر افراد گروه ، به عنوان شخصی تأثیرگذار و اصلی در کمپانی های تئاتر پذیرفته شده است.
دراماتورگ فردی در تیم هنری است که وظیفه اصلی آن حمایت از توسعه و گسترش نمایش با پرسیدن سوالات کلیدی ، شروع بحث، تحقیق ، فراهم آوردن زمینه و کمک به هنرمندان در هنگام کار با هم برای بهتر روایت کردن داستان مورد نظر است. به کاری که دراماتورژ انجام می دهد، داراماتورژی یا نمایش پردازی می گویند.
به گفته”فرهنگ زبان وبستر” دراماتورژی از واژه یونانی «دراماتوروگییا» به معنای درامنویس آمدهاست.» نویسنده درام ـ کمدی یا تراژدی ـ را در آغاز و به معنی سنتی «دراماتورژ» میگفتند.
در دراماتورژی جدید ، نقش دراماتورژ این است که به یک نمایشنامه نویس یا گروهی از سازندگان تئاتر کمک کند تا شکاف بین آنچه که می خواهند نمایش آنها با مخاطب برقرار کند و آنچه در واقع نمایشنامه ایجاد می کند را شناسایی و برطرف کند.
«نمایشپرداز» در دیدگاه برخی نظریهپردازان، منتقد درون گروه است. فعالیت او در یک اجرای صحنهای قابل رویت است. حضور او در یک گروه و در کنار کارگردان ضروری است. کار او در کنار کارگردان قابل رویت و دریافت است. فعالیت او در همراهی با کارگردان است. دخالت او در فضای عمومی و محیط نمایشنامه است. او حتی میتواند به صورت پیشنهاد در کار بازیگر هم دخالت کند، ولی حفظ معنای کلی درام را هرگز فراموش نمیکند.
نقش دراماتورژ چیست؟
وقتی شخصی (یا گروهی از افراد) کار جدیدی خلق می کنند ، دو مانع عمده را تجربه می کنند. اولین مورد این است که آنها انبوهی از اطلاعات را در اختیار دارند. آنها بسیار بیشتر از هر خواننده یا مخاطب در مورد نمایشنامه خود ، دنیای آن ، شخصیت های آن و اهداف هنری آن اطلاعات دارند.
یک دراماتورژ کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که چنین اطلاعات مرتبط – که واقعیت های اساسی دنیای نمایش آن ها است – به جای اینکه فقط در ذهن سازندگان باقی بماند ، به مخاطب برسد.
یک دراماتورژ باید این سوالات را بپرسد:
چه اتفاقی در نمایش می افتد؟ چرا؟ از کجا می دانم؟ ب
رای اینکه بتوانم داستان را دنبال کنم ، باید از این دنیا و این شخصیت ها بدانم تا بتوانم از نظر احساسی روی نمایش سرمایه گذاری کنم؟
مشکل دوم سازندگان نمایش کمبود اطلاعات است. مانند اکثر ما ، آنها غالباً از انگیزه های ناخودآگاه خود در خلق هنر آگاهی ندارند.
در پی پیروی از لحظات احساسی نمایش ، یک دراماتورژ اغلب می تواند به سرنخ هایی در متن اشاره کند که اشاره به لایه های عمیق تری از نوشته نمایشنامه نویس دارد ، مانند سوال اخلاقی یا متافیزیکی که در قلب نوشته بر آن تاکید شده است.
در پیگیری هر دو خط پرسش ، یک دراماتورژ می تواند به یک نمایشنامه نویس کمک کند تا چشم انداز خود از بازی خود را درک کند.
برای شرکت و ارسال نمایش خود در جشنواره های بین المللی تئاتر توسط کارشناسان ما در قالب پخش بین المللی نمایش اینجا کلیک کنید یا با ما تماس بگیرید.