تهیهکننده: چگونه یک تهیهکننده موفق باشیم؟ (نکاتی که باید حتما بدانید)
تهیهکننده بودن به خودجوشی و شفافیت، اشتیاق و خلاقیت، تفکر استراتژیک و هوش هیجانی نیاز دارد.
و به همین دلیل است که من این شغل را دوست دارم.
شاید شما هم از خودتا بپرسید که چگونه میتوانم یک تهیهکننده موفق باشم؟
قبل از هر چیزی یک نفس عمیق بکشید.
در مرحله دوم آستینها را تا کنید و حالا شما آماده هستید!
اگر فردی مثل من اشتیاق و میل زیادی دارد باید خودش را یک تهیهکننده بداند.
شاید باورتان نشود اما من خواندن یک فیلمنامه خوب را همان اندازه دوست دارم که خواندن پروپوزال بودجهبندی را دوست دارم.
من رویاهای زیادی در مورد تمام افراد جامعه از نانوا گرفته تا دکتر در ذهن دارم که برای عملی کردن آنها آماده هستم.
تهیهکننده بودن یعنی همه چیز را برای تحقق یک ایده فدا کردن که این امر بسیار بسیار راضیکننده است که یادگیری چیزهای زیادی را هم در بر خواهد گرفت.
وصف شاعرانه تهیهکننده بودن کافی است.
بدون شک با بررسی پاراگراف قبل شما هم به این نتیجه خواهید رسید که خیلی واضح نیست.
البته مهم نیست!
در ادامه ما به بررسی چگونه تهیهکننده بودن خواهیم پرداخت که در انتها چیزی از پاراگراف اول در ذهن شما باقی نمیماند.
نکته اول: بازیگران!
بهتر است که تهیهکننده قبل از هر چیزی یک بازیگر یا گروهی از بازیگران را پیدا کند که به آنها ایمان داشته باشد.
نکته دوم تهیهکننده شدن: از ایده خود دفاع کنید!
یک تهیهکننده باید به مدافع ایده خود تبدیل شود و از آن حمایت کند.
شما باید قبل از هر چیزی بتوانید گوش دهید و از همه مهمتر از احتمال ایجاد یک چیز جدید هیجانزده شوید.
اگر چه شما باید منطقی برخورد کنید!
در حالی که یک هنرمند یا یک تیم خلاق در مورد ایده مردد هستند شما باید به این فکر باشید که:
- چه کسی را میتوانم برای انجام ایده به خدمت بگیرم؟
- در کجا اتفاق خواهد افتاد؟
- چقدر طول میکشد؟
- چقدر هزینه خواهد برد؟
- آیا به مجوز خاصی نیاز داریم؟
- چه کسی بودجه را تامین میکند؟
- چه کسی به این موضوع علاقه دارد؟
- چگونه میتوانم این پروژه را به یک معلم یا یک سرمایهگذار توضیح دهم؟
قبل از شروع هر کاری جواب تمام سوالهای خود را پیدا کنید و سپس به دنبال اجرایی کردن ایده خود بروید.
شما باید یاد بگیرید چگونه مذاکره کنید، چگونه سوال زیرکانه بپرسید، چگونه ذینفعان خود را راضی کنید و از همه مهمتر چگونه ایده خود را زنده و تازه نگه دارید.
نکته سوم: منظم باشید
همانطور که همه ما میدانیم در یک فرآیند خلاقانه لحظاتی از شک و ترس وجود دارد.
برای مقابله با این مساله نیاز است که یک تهیهکننده از خود صداقت، ثبات و اطمینان نشان دهد.
شاید از خودتان بپرسید چگونه درست است؟
بهتر است که سازمانیافته عمل کنید.
تاریخ نمایش را میدانید؟
شریک شما چه کسی هست؟
بودجه لباسها چقدر است؟
من نمیگویم شما باید همه چیز را حفظ کنید اما مطمئن شوید که همه چیز را منظم و به ترتیب انجام دهید.
شما باید در صورت نیاز به تمام خواستهها و سوالهای تیم خود پاسخ دهید.
این به این معنی است که شما باید از دراپباکس، گوگل درایو، فیسبوک و هر چیزی شبیه آن استفاده کنید.
فقط مطمئن شوید که اطلاعات منظم و قابل دسترس باشند.
هر آنچه باید درباره شرکت در جشنواره های سینمایی و برنده شدن در آنها بدانید (بخش دوم)
نکته چهارم تهیهکننده شدن: تطابق جاهطلبیها
بدیهی است که مرزبندی اغلب آزاردهنده است اما زمانی که در حال کار کردن با یک هنرمند هستید باید به او اجازه دهید
و از همه مهمتر او را ترغیب کنید که در داخل ایده فکر کند.
این وظیفه هنرمند است که ایده تهیهکننده را تکمیل کند و آن را از جای خود تکان دهد.
بدیهی است که آنها به شما مشاوره میدهند اما مطمئن باشید که در زمان مناسب از خلاقیت خود استفاده کنید و آن را وارد بازی کنید.
در ضمن در حالی که ایده با چیزهای خارقالعاده از داخل جلا داده میشود بهتر است که مراقب ساختار ظاهری و حفظ آن باشید.
بعد از اینکه مطمئن شدید که این مساله را پیاده کردید وقت رویاپردازی است.
تا کجا میتواند پیش برود؟ چقدر بزرگ است؟ چند نفر میتوانند این نمایش را ببینید؟
این به چه چیزی قرار است تبدیل شود؟
اما واضح است که همیشه باید این مسائل را با هنرمندهای خود در میان بگذارید.
فراموش نکنید جاهطلبیهای شما باید همیشه با هم مطابقت داشته باشند.
نکته آخر
در این قسمت از یادداشت میخواهم نکاتی که در بالا در رابطه چگونگی تبدیل به یک تهیهکننده موفق شدن به آن اشاره شد را با مواردی که پیش از این با آنها آشنا هستید تکمیل کنم.
- بودجه
- قرارداد
- ارزیابیها
- جلسات (نوشتن برنامه روزانه، وقت گذاشتن برای تهیه چای و خرید میان وعده مخصوصا در روزهای بررسی فنی)
- پیشنهادات سرمایهگذاری
- شبکهسازی (نه تنها برای برقراری ارتباط با طیف گستردهای از مردم زیرا شما هرگز نمیدانید چه کسی یا چه چیزهایی ممکن است یک پروژه نیاز داشته باشد بلکه برای مطمئن شدن در مورد این مساله که شما بدانید چگونه با طیف مناسبی از مردم صحبت کنید)
- زبان حرفهای مرتبط با هر بخش (تیمهای فنی، تیمهای بازاریابی، امور مالی و غیره)
- در مورد مدت زمانی که میتوانید متعهد شوید بسیار واضح و روشن عمل کنید. فراموش نکنید چیزی ارزشمندتر از زمان نیست.
و فراموش نکنید که مشورت کنید!
با افرادی که در این صنعت هستند صحبت کنید.
اگر توانستید از تجربیات آنها در کار خود استفاده کنید. کلام آخر: حرفهای باشید!
منابع:
این مطلب اختصاصا برای سایت سلام ثبت نام تهیه شده است.
هر گونه کپی برداری از آن غیرمجاز است.
نظرات و سوالات خود را همین جا بپرسید.