7 آپشن نیسان جوک
7 آپشن نیسان جوک
در سال 2009 شرکت نیسان از یک خودرو مفهومی به نام Qazana رونمایی کرد که سبک طراحی آن پیش از این در هیچیک از محصولات این شرکت مشاهده نشده بود. یک سال بعد این خودرو کانسپت، پایه و اساس ساخت کراساووری جذاب و منحصربهفرد را تشکیل داد که ما آن را با نام نیسان جوک میشناسیم.
نیسان جوک زمانی که برای اولین بار در نمایش عمومی ظاهر شد، انتقادات زیادی را به سوی خود جذب کرد. تا حدی که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که نیسان جوک این شرکت خودروسازی ژاپنی را به جایی نخواهد رساند. اما سازندگان نیسان تمامی انتقادها را به جان خریده و این خودروی نامتعارف را روانه بازارهای جهانی کردند. این ریسک شرکت نیسان بهخوبی جواب گرفت و محبوبیت این خودرو در میان خریداران به یک واقعه تاریخی تبدیل شد. نیسان جوک سه تیپ اسپرت، اسکایپک و پلاتینیوم به بازارهای ایران رسید. تیپ اسکایپک که به عنوان تیپ پایه هم شناخته میشود، فهرست امکانات رفاهی محدودی دارد. اما دو تیپ دیگر بر سر تکمیل نمودن این فهرست با هم به رقابت پرداخته و امکانات متنوعی را ارائه دادهاند. در متنی که میخوانید به بررسی چند مورد از مهمترین امکانات رفاهی نیسان جوک پرداختهایم.
سیستم تشخیص نقاط کور (BSW)
یکی از مهمترین نکاتی که در تمام مدت رانندگی باید به آن توجه داشته باشید، نقاط کور است. هرچند که سازندگان خودرو تلاش کردهاند تا با قرار دادن آینه در قسمتهای مختلف نقاط کور را به کمترین حد کاهش دهند. اما هنوز هم نقاط کور یکی از اساسیترین مشکلات رانندگان است. سازندگان نیسان جوک برای رفع این مشکل از یک سیستم تشخیص نقاط کور استفاده کرده است.
پیش از اینکه هر اقدامی برای گردش توسط راننده انجام شود، این سیستم وظیفه خود را به خوبی انجام میدهد. اگر خودرویی در این زمانها وارد نقاط کور شود، چراغهای روی آینه روشن شده و به راننده هشدار میدهند. همچنین زمانی که راننده با روشن کردن چراغ راهنما اعلام میکند که تصمیم به گردش یا تغییر خط گرفته است، سیستم هشداردهنده نقاط کور یک بررسی کلی در اطراف خودرو انجام داده و وجود خودروهای دیگر را در نقاط کور بررسی میکند.
سیستم تشخیص اشیای متحرک موجود در عقب خودرو یا MOD
اما امکاناتی که سیستم هشدار نقاط کور برای یک رانندگی ایمن به شما ارائه داده، تنها به اینجا ختم نمیشود. اگر شما هم از آن دسته رانندگانی هستید که رانندگی با دندهعقب برایتان دشوار است، نیسان جوک این موضوع را بسیار ساده کرده است. هنگامی که راننده تصمیم به رانندگی در جهت عقب میگیرد، سیستم تشخیص اشیای متحرک موجود در عقب خودرو که زیرمجموعه سیستم هشدار نقاط کور است، همانند یک چشم سوم ایمنی مسیر عقب را بررسی کرده و در صورت وجود عابر پیاده یا هر جسم متحرکی در مسیر موردنظر به راننده هشدار میدهد.
سیستم تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغهای جلو
رانندگانی هستند که تمایل دارند با ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق خودروی خود، ظاهر خودرو را اسپرت تر کنند. چنین کاری ممکن است ظاهر خودرو را باب طبع شما بسازد اما باید بدانید که برای خودروهایی با زاویه چراغهای ثابت انجام چنین کاری ممکن است شما را به دردسر اندازد. زاویه چراغها در چنین خودروهایی حتی ممکن است با سنگین شدن قسمت عقب هم تغییر کرده و راننده را دچار مشکل میسازد. اما وجود سیستم تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغهای جلو، زاویه و ارتفاع چراغها را متناسب با ارتفاع خودرو تنظیم کرده و شما را از تنظیم مجدد این موارد بینیاز میکند.
دوربین 360 درجه یا AVM
ارتفاع زیاد کراساوورهای امروزی هرچند که ظاهر زیباتری به این خودرو بخشیده اما تا حدی زاویه دید راننده را تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل سازندگان نیسان جوک این خودرو را به دوربین 360 درجه مجهز کردهاند. این سیستم درواقع ترکیبی از دوربینهایی است که در اطراف بدنه نیسان جوک قرار گرفتهاند. هریک از این دوربینها تصاویر ضبطشده خود را برای یک سیستم مرکزی ارسال کرده و آن سیستم وظیفه دارد تمامی این تصاویر را با هم ترکیب کند. نتیجه نهایی یک تصویر از موقعیت کلی نیسان جوک است که راننده میتواند آن را در داخل یک نمایشگر 5.8 اینچی مشاهده نماید.
سیستم 4 × 4 تماموقت نیسان یا AWD
نیسان جوک حالتهای مختلفی از رانندگی را به راننده ارائه میدهد که با استفاده از یک کلید تنظیم در کنار فرمان قابل تنظیم است. در بیشتر خودروهایی که در بازار امروز ایران وجود دارند، قدرت تولیدشده توسط پیشرانه در حالتهای مختلف رانندگی به کمک گیربکس به چرخهای جلو رسیده و چرخهای عقب در حالت خلاص قرار میگیرند. اما سازندگان نیسان جوک یک سیستم چهارچرخ متحرک دائمی را برای این خودرو در نظر گرفتهاند. در این سیستم نیروی تولیدی توسط پیشرانه در حالتهای مختلف رانندگی، با کمک یک سیستم کامپیوتری بهطوری میان چهارچرخ خودرو تقسیم میشود که بهترین تجربه از رانندگی را برای راننده نیسان جوک رقم میزند.
سیستم هشدار فشار باد تایر یا TPMS
یکی از آپشنهای جدیدی که در بیشتر خودروهای کراساوور امروزی ازجمله نیسان جوک یافت میشود، سیستم هشدار فشار باد تایر است. این سیستم که در فهرست امکانات ایمنی نیسان جوک قرار گرفته است، وظیفه دارد که راننده را از میزان فشار باد تایرها مطلع سازد. اطلاعات موردنیاز این سیستم از طریق چهار سنسور رادیویی که در والو چرخها قرار گرفتهاند، تامین میشود. این اطلاعات پس از دریافت باید برای تحلیل به ECU ارسال شوند. سیستم هشدار فشار باد تایر همچنین میتواند در صورت ایجاد ترکیدگی در لاستیک راننده را بلافاصله مطلع کرده و او را از ادامه مسیر باز دارد.
سیستم کنترل دینامیکی نیسان یا NDCS
سیستم کنترل دینامیکی نیسان یک سیستم کنترل پایداری اختصاصی در خودروهای نیسان ازجمله نیسان جوک است. این سیستم پیشرفته برای اطلاع از وضعیت خودرو در جاده از هفت سنسور کمک میگیرد. درنتیجه میتواند خودرو را در مسیر نگه داشته و رانندگی در مسیرهای لغزنده یا جادههای خیس را راحتتر کند. بهعلاوه وجود این سیستم در نیسان جوک پایداری شما را در سر پیچها حفظ کرده و میتوانید با خیال راحت در مسیرهای پرپیچوخم رانندگی کنید.
یکی دیگر از بخشهای این سیستم سنسورهای سرعتی است که در تمامی چرخهای نیسان قرار گرفته است. این سنسورها وظیفه دارند تا اختلاف سرعت میان چرخها را محاسبه کرده و از انحراف چرخها جلوگیری کنند. این سنسورها در صورت مشاهده اختلاف سرعت میان چرخها سیستم ترمز را فعال کرده و دریچه گاز را کنترل میکنند. چنین کاری میتواند از انحراف خودرو جلوگیری کرده و یا پایداری خودرو را در مسیرهای خطرناکتر حفظ کنند.
منبع این مقاله، سایت همراه مکانیک و صفحه نیسان جوک https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/nissan/juke/ میباشد.