موسیقی متن فیلمنقد موسیقی

موسیقی متن فیلم ماهی بزرگ Big fish نقد

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم ماهی بزرگ اثر دنی الفمن را خواهیم داشت.


برنده گلدن گلوب بهترین موسیقی فیلم
نامزد اسکار بهترین موسیقی فیلم

💽Album: Big Fish (Music from the Motion Picture)
👥Artists:
   👤Danny Elfman
and
   👤Various Artists
🎧Total tracks: 23.
🗂Category: album
📆Published on: 2003-12-23
🎬 🎶
در آثار دنی الفمن نگاهی خواهیم کرد به موسیقی متن فیلم ماهی بزرگ. فیلمی با مجموعه ای از مناسبات اسطوره ای.

از این رو وظیفه ای که بر دوش الفمن نهاده شده، حتی ممکن است سنگین تر از وظیفه تیم برتون باشد.

نگاهی به موسیقی متن فیلم ماهی بزرگ (دنی الفمن)

نوشته مهدی قویدل

این پروژه برای تیم برتون از نظر شخصی به دو دلیل بسیار مهم بود.

اول این که پدر و مادر برتون در زمان پیشنهاد این پروژه به او فوت کردند و این می توانست یک ادای دِین به ایشان باشد.

دوم اینکه به تیم برتون در خصوص فیلمنامه سیاره میمون ها نقدهای بسیاری وارد آمده بود و این فرصتی بود تا با یک داستان محکم به تمامی نقدها پاسخ گوید.

شاید نتوان موسیقی الفمن را با کارهای پیشن اش مقایسه کرد. آن دُز اسطوره ای مورد نیاز برای داستان کمتر از آنچه هست که می بایستی باشد، اما الفمن به جای آن روایت خود از داستان را می گوید.

موسیقی او به جای بروز مستقیم احساسات افسانه ای احساسات یک زندگی واقعی، و یک قصه انسانی را روایت می کند.

موسیقی الفمن به شنونده این اجازه را می دهد که در تا در انواع مختلفی از ژانرهایی که یک به یک گسترش می یابند به گشت و گذار بپردازد(به دلیل ماهیت اپیزودیک فیلم).

از این جهت نمی توان این اثر الفمن را با هیچ یک از آثار پیشین اش مقایسه کرد، صرفا می توان با ذکر ارجاعات سبکی به کارهای قبلی وی به یک سری معادلات دست یافت.

موسیقی تیتراژ Big fish

الفمن به غایت تنوع استعدادی خود را به نمایش می گذارد. گاهی با یک صدای مدرن بلوگراس مواجه هستیم و گاهی ورود رنگ های صوتی موسیقی ایرلندی وارد داستان می شود(شاید به خاطر فضای کارناوالی داستان).

طغیان در موسیقی

ممکن است آن چیزی که طرفداران الفمن را کمی ناامید کند عدم وجود طغیان در موسیقی(مشابه آنچه در موسیقی ادوارد دست قیچی دیدیم) باشد.

به این دلیل به موسیقی ادوارد دست قیچی به کرات اشاره می کنم زیرا این اثر را پیرو فرم آن موسیقی می دانم.

بخصوص به قطعه “Final” نگاه کنید. گروه کر دقیقا به همان شکل قطعه پایانی ادوارد دست قیچی در حال خواندن هستند.

موسیقی الفمن بیش از آنکه غمگین باشد، نوستالژیک است. از غم از دست رفتن روزهای شاد سخن می گوید. این را می توانم به «نجات» تعبیر کنم.

هیچ نجاتی برای زندگی وجود ندارد، تنها چیزهایی وجود دارد که ما را برای مدت کوتاهی از دهشت مرگ می رهانند، و شاید «قصه» یکی از مهمترین اینها باشد.

یکی از بهترین قطعه های این آلبوم “Sandra’s Farewell” می باشد.

قطعه Sandra’s Farewell

این قطعه را می توان یکی از امضاءهای سبک کاری الفمن دانست.

ابتدا پیانو ریتم را شکل می دهد، سپس سازهای زهی آن را همراهی کرده و در نهایت گاهی یک بیس سنگین آن را به اوج می رساند.

قطعه “Sandra’s Theme” نیز به همین صورت یکی از بهترین قطعه هاست.

من تمامی موسیقی را همچون یک سری قطعات می بینم که یک سیر قرینه وار را طی می کنن. موسیقی ابتدا به شکلی درون گرایانه شروع می شود.

در نقطه ای به اوج رسیده(قطعه Rebuilding) و سپس در قطعه Final(اگرچه عنوان آن کمی گمراه کننده است، چون هنوز سه آهنگ دیگر باقی مانده) به نقطه شروع خود باز می گردد.

قطعه Rebuilding

نتیجه گیری

در کل موسیقی الفمن برای فیلم ماهی بزرگ یک موسیقی محکم و ارزشمند است.

شاید ارزش این موسیقی در این واقعیت نیز نهفته باشد که الفمن را از شکست ناخوشایندی که در فیلم هالک در ابتدای همین سال(2003) متحمل شده بود، نیز رهانید(در این سال نامزد اسکار و برنده گلدن گلوب شد).

در آلبوم هیچ صدای خاصی غالب بر دیگری وجود ندارد- هر آهنگ به تنهایی، روحیه و احساسات خاص خود را بیان می کند.

برای دانلود آلبوم کامل موسیقی متن فیلم ماهی بزرگ اینجا کلیک کنید

🎬 🎶

مهدی قویدل

مهدی قویدل متولد 1369 تبریز نویسنده، فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس، پژوهشگر و منتقد ادبی دانش آموخته رشته نرم افزار مهندسی کامپیوتر وی تحقیقات گسترده ای در حوزه هنرهای قصه گو از جمله رمان، شعر، نمایشنامه و نیز هنرهای زمانمندی چون سینما و موسیقی انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا