موسیقی متن فیلم مری ملکه اسکاتلند / بررسی و دانلود
در بررسی سینمای روز، موسیقی متن فیلم مری ملکه اسکاتلند ساخته مکس ریشتر را بررسی می کنیم.
برنده جایزه بهترین موسیقی در جشنواره موسیقی هالیوود در رسانه ها(HMMA)
به همراه نقد و بررسی
💽Album: Mary Queen Of Scots (Original Motion Picture Soundtrack)
👥Artists:
👤Max Richter
🎧Total tracks: 18.
🗂Category: album
📆Published on: 2018-12-07
🎬 🎶
ریشتر آهنگساز اندیشمندی است، به این معنا که وی در تک تک جزئیات آثار موسیقایی خود عمیقا فکر شده عمل می کند.
موسیقی این فیلم در لندن و با یک ارکستر 110-قطعه ای به علاوه گروه کر که توسط «گروه کر آوازهای لندن» (London Voices Choir) و تکخوانی یک خواننده زن اجرا و ضبط شده است.
تم اصلی توسط آنگولای باس کربا و یک ویول اجرا شده که ریشتر پس از تولید آن را پردازش کرد تا صدایی غنی تر و گسترده تری بدست آورد.
رنسانس موسیقی
چند نکته در مورد موسیقی متن فیلم مری ملکه اسکاتلند (مکس ریشتر)
مهدی قویدل
-ریشتر در مورد فرم آهنگسازی اش می گوید، از ژست هایی استفاده کرده که از موسیقی دوره رنسانس نشات گرفته اند.
و هر کسی که با آهنگسازان آن دوره مانند توماس تالیس(Thomas Tallis) یا ویلیام برد(William Byrd) آشنا باشد، بلافاصله پیشرفت آکورد و سبک ساختاری مرتبط با موسیقی آنها را در کارهای ریشتر تشخیص خواهد داد.
-تم اصلی فیلم را در همان قطعه ابتدایی می توان شنید.
در ثانیه 00:55 یک ساز کر آنگله(نوعی ساز بادی) وارد می شود که واقعا زیباست.
این تم به مرور در آلبوم پیشرفت می کند. به عنوان یک چارچوب مرجع برای طرفداران موسیقی فیلم، نزدیکترین مقایسه ای که می توانم انجام دهم این است که گویی مایکل نایمان(Michael Nyman) عاشقانه ترین و احساسی ترین اثر خود را نوشته است
– گرایش های مینیمالیستی هنوز در ریتم ها و نقطه مقابل اصلی وجود دارد-
اما همانطور که گفتم ملودی در یک سطح نمی ماند و در طول آلبوم دوباره و دوباره بازگشته و به مرور به اوج می رسد.
به عنوان مثال، در قطعه “Darnley’s Visit” تم اصلی نرم تر، آهسته تر و مرددتر است.
در اواخر این قطعه هم یک آواز زنانه وارد می شود و این چنین زنانگی را وارد قطعه می کند.
در قطعه “The Hilltop” مضمون اصلی شکلی گسترده تر پیدا می کند.
با اضافه شدن سازهای کوبه ای، نوای جدیدی به آن داده شده و در قطعه “A New Generation” به خصوص وقتی که گروه کر جلو می آید به اوج خود می رسد.
قطعه “The Poem” از رشته های پیتزیکاتو(یا سُرِش زخمهای) و چنگ برای ایجاد حالتی صمیمی و البته کمی معصومیت آمیخته با شیطنت استفاده می کند.
دقیقا در مقابل این قطعه “Darnley’s Dismissal” را داریم که از همان سازها و فرم استفاده می کند، منتها اینجا کمی رو ترش کرده و گویی از تلخ شدن رابطه حکایت دارد.
فقط در نیمه دوم قطعه است که ماری با به یاد آوردن خاطرات شور و شوق را به موسیقی نیز می آورد.
-بیشتر قطعه های فیلم شوم و تاریک هستند، که فضای آشفته سیاسی و روابط بین دو ملکه را پشتیبانی می کنند.
در قطعه هایی مانند “A Claim to the Throne” ریشتر از طبل های رزمی، رشته های زهی دراماتیک(در نیمه دوم قطعه)، شیپورها و یک گروه کر برای ترسیم یک تصویر موسیقایی غم انگیز و تهدید آمیز از آن دوران استفاده می کند.
شاید عجیب ترین این قطعه ها، قطعه “The Wedding”(به معنای عروسی) باشد که مراسم عروسی ماری و در یک تدوین موازی آماده شدن لشکری برای حمله به اسکاتلند را پشتیبانی می کند و احتمالا جزو معدود قطعه هایی است که در تاریخ موسیقی یک مراسم عروسی را به این شکل روایت می کند.
(حتی رقص های مجلس عروسی هم شکلی نظامی گونه دارد).
یکی از قطعه های هوشمندانه آلبوم قطعه “The Ambush” می باشد. این قطعه ترکیبی از دو قطعه “A Claim to the Throne” و “Knox” است.
اگر بخواهیم یک دسته بندی انجام دهیم قطعه “Pray For Me” نیز در کنار این سه قرار خواهد گرفت، که البته این یکی از نیمه به بعد سر و شکلی دیگر پیدا می کند، هر چند از نظر بار احساسی همان حجم از دلگیری و ناامیدی را با خود دارد.
در انتهای این قطعه شاهد اجرای ضربان سازهای کوبه ای به شکل استاکاتو هستیم که در نوع خود جالب هستند.
و اما قطعه “The Assassination” که یکی از بهترین و به عبارتی ریشتری ترین قطعه در آلبوم می باشد.
در این قطعه رشته های زهی به شکلی نیرومند و مسلط به کوبش مشغولند. اگر دقت کرده باشید حجم غالب قطعه های آلبوم از نظر لحنی و روایی دوگانه هستند.
به این معنا که یک قطعه معمولا از نیمه به بعد شکل دیگری پیدا می کند که یا نتیجه گیری نیمه اول است یا متضاد با آن ایده موسیقایی است.
در اینجا نیز آن موسیقی خشن از نیمه به بعد لحنی غمگین پیدا می کند(یک دلیلش می تواند سرعت روایت فیلم های هالیوودی باشد).
-قطعه “If Ye Love Me” یک سرود کلاسیک از توماس تالیس است که در سال 1565 آن را نوشته است.
این قطعه با دقت و به زیبایی توسط «گروه کر آوازهای لندن» اجرا شده است.
ریشتر در این آلبوم به زیبایی موسیقی رنسانس را گرفته و در یک قاب بندی جدید برای مخاطبان معاصر عرضه کرده است.
قطعه “Finale” یک نتیجه گیری هشت دقیقه ای تراژیک است و از غم و اندوه الیزابت برای محکوم کردن یک خواهر و یک هم خون و هم جنس به مرگ صحبت می کند.
بخش میانی با سازهای کوبه ای سرنوشت غم انگیز مری را برجسته می کند
و بعد شاهد ظهور تم اصلی فیلم هستیم که در آن موسیقی به آخرین شکوه ملودیک خود می رسد.
برای خوانش مقالات بیشتر از این دست و دانلود کامل آثار صفحه موزیک متن را دنبال کنید @Film_Music_Collection
دیگر نقدهای موسیقی متن را اینجا بخوانید.
موسیقی متن فیلم مری ملکه اسکاتلند / بررسی و دانلود