برندسازی و بازاریابی فیلم و سریال برای افزایش فروش و کسب درآمد
مفهوم برند و برندینگ یکی از مفاهیم کلیدی و اساسی بازاریابی است. در این نوشته درباره برندسازی و بازاریابی فیلم و سریال صحبت خواهیم کرد.
برند تصویری است که مخاطب از شما در ذهن خود دارد و معرف و نمایشگر میزان علاقهی او به شنیدن دربارهی شما میباشد.
در ابتدا چند نکته را پیرامون برند، مرور میکنیم:
- مشتری در هر خرید علاوه بر بررسی قیمت ها، نگران کیفیت محصول و قابل اعتماد بودن شرکت عرضه کننده است.
- بررسی کامل برای هر محصول از هر شرکت (کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و ….) وقت گیر است.
- بهترین و موجزترین پاسخ برای شناخت یک شرکت “برند” آن شرکت است.
- یک برند سریعا مشتری را از اعتبار شرکت آگاه می سازد و به او امکان این را میدهد که به کیفیت محصول یا خدمات عرضه شدهی آن شرکت اعتماد کند.
- صِرف اشاره به نام برند و یا دیدن لوگوی مربوط به برند، تمام تجربیات و ادراک های پیشین مشتری از یک شرکت را پیش چشمش میآورد؛ خوب یا بد.
شما می توانید برای برندسازی و بازاریابی فیلم خود در ایران و خارج از کشور از مشاورین ما استفاده کنید.
کمپین تبلیغاتی فیلم آوای من
ایدهی بسیار جالب بازاریابی این فیلم استفاده از کلیپی بسیار تاثیرگذار و تاثر برانگیز است.
در این کلیپ دو نفر که زندگی آنها از دوران تاریک و بد به شرایط خوبی تبدیل شده است، صحبت میکنند و عامل این دگرگونی را موسسهای میدانند که برای این هدف ایجاد شده است.
در این موسسه افراد میتوانند مشکلات زندگی خود را با دیگران در میان گذاشته و به کمک آنها و تلاش خودشان از پس آنها بر بیایند.
در کلیپ اشخاص همگی با لباسهای سفید ظاهر میشوند که این موضوع کلیدی میشود برای تبلیغ فیلم.
در زمانی که در اولین اکران آن، افراد زیادی با لباسهای سفید ظاهر میشوند.
میتوان گفت که ایدهی اصلی کمپین تبلیغاتی فیلم، استفاده ی درست از المانی است که نوید دگرگونی و زندگی بخشی را به مخاطب میدهد.
دانشگاه هیولاها – ۲۰۱۳
تیم بازاریابی این فیلم، در گوشهای از سایتشان زمان یک رویداد را به صورت بسیار بزرگ درج کرده بود.
این رویداد همان واقعهای است که در فیلم وجود دارد و قرار است که اتفاق بیفتند. یعنی روز آزمون پایان سال.
با این ایده تیم بازاریابی همزمان دو کار را پیش میبرد. یکی تبلیغات روز اکران فیلم و دیگری تبلیغ بخشهایی از فیلم.
در صفحهی اصلی سایت مشابه سایت دانشگاهها، ویدئویی برای فراخوان دانشجویان به تجصیل در این دانشگاه تهیه شده بود.
برندینگ و برندسازی زمانی دارای بازدهی خواهد بود که به طور کامل، همراه با دقت و برنامه ریزی درست پیادهسازی شود.
این فرآیند باید به صورت سازمان یافته و گروهی انجام شود و نه فردی.
کمپین بازاریابی فیلم شوالیه تاریکی
مروزه به طور معمول برای فیلم ها از برندسازی و بازاریابی ویروسی استفاده می کنند، اما فیلم های کمی هم هستند که بازاریابی ویروسی را به شکل بسیار پیچیده و با ظرافت به کار میگیرند.
از بین این فیلم ها میتوان به فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) اشاره کرد.
کمپین بازاریابی این فیلم نمونه ای باورنکردنی از تفکری اصیل بود که باعث انفجاری در فضای اینترنت شد.
برجسته ترین اتفاقی که تیم بازاریابی فیلم رقم زد، راه افتادن وب سایت های بیشماری بود که برای تبلیغات شخصی به نام هاروی دنت تشکیل شده بودند.
تمامی این وب سایت ها کمک میکردند که عبارت «من به هاروی دنت اعتقاد دارم» بر سر زبان ها بیفتد. حتی پیش از این که تبلیغی از فیلم شوالیه تاریکی پخش شود.
وب سایت ها به ناگاه توسط جوکر (Joker بدمن یا شخصیت منفی فیلم) تغییر قیافه دادند و در یک عملیات آنارشیستی همهی مطالبشان توسط جوکر به مضحکه گرفته شد.
این کار باعث شد تا مضمون اصلی فیلم که تقابل بین هاروی دنت (شهردار شهر تخیلی گاتهام) و بدمن فیلم یعنی جوکر است، شکل بگیرد بدون اینکه نیازی به آنونس یا تریلری از فیلم باشد.
در نتیجه ما به صورت خود به خود درگیر اختلافاتی شویم که این شخصیت ها با هم دارند.
ما دائم به راه حل هایی فکر کنیم تا به این اختلافات و درگیری ها پایان دهیم. بتمن به منظور حل این درگیری ها ظاهر میشود و نقش ناجی را ایفا میکند.
ما به صورت کامل او را در طول فیلم که سعی دارد به این قائله پایان دهد را دنبال میکنیم.
تماشاگر با دیدن بالاگرفتن درگیری ها بین هاروی و جوکر و اتفاقات خشنی که در این بین می افتاد به صورت ناخودآگاه منتظر کاراکتری منجی گونه می نشیند و با واردشدن بتمن به این ماجرا به او این اجازه را می دهد تا طرفین درگیری را به سر جای خود بنشاند.
بازاریابی شهرزاد و چگونگی برندسازی سریال شهرزاد
همانطوری که در ابتدای مقاله درباره برندسازی و بازاریابی فیلم ذکر شد، یک نام یا تصویر میتواند یادآور گذشتهی درخشان و یا سیاه یک برند باشد و پروسه ی اعتمادسازی و یا سلب اعتماد را در یک لحظه ممکن سازد.
در این راستا مجموعه نامهای زیادی هستند که این سریال را به مخاطب پیشنهاد میکنند.
در ابتدا نام کارگردان این مجموعه یعنی آقای حسن فتحی را باید آورد که با کارنامهی درخشان خود در ساخت مجموعه هایی نظیر: مدار صفردرجه، شب دهم، پهلوانان نمی میرند، میوه ممنوعه و … توانسته به خوبی مخاطب خود را به طور گسترده جذب کند.
سپس نام بازیگران نام-آشنایی چون: ترانه علیدوستی (در نقش شهرزاد)، علی نصیریان (بزرگ آقا)، شهاب حسینی (قباد)، مصطفی زمانی (فرهاد) و تعداد کثیر دیگری از نام های بزرگ، عرصه بازیگری این مجموعه را به لحاظ فنی بی نیاز جلوه میدهد.
خود نام سریال، که همنام شخصیتی است که نقش اول را ایفا میکند، دارای جذابیت های فراوانی است.
پیشینهی طول و دراز کلمه “شهرزاد” ما را بیشتر به یاد شهرزاد قصه گو می اندازد که با قصههایش توانست جان خودش را از دست حاکم فاسد نجات دهد. این کلمه در لغت به معنای وطنی، داخلی و زادهی شهر است. که در دو حالت لغوی و ارجاع به قصهی “هزار و یک شب” دارای جذابیتهایی است.
هوشمندی زیادی برای انتخاب نام این سریال به کار گرفته شدهاست.
یادآوری از شهرزاد قصهگو که با قصههایش توانست سرنوشت خود (و در نگاه کلانتر جامعهی خود) را تغییر دهد، کافیست تا شما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به داستان و فیلمنامهی این سریال اهمیت دهید.
همچنین معنای لغوی شهرزاد را هم که بررسی کنیم متوجه میشویم که به مساله کشور، وطن و حمایت از تولید داخل برمیگردد و مخاطب را در سطح کلان با خود همراه میکند.
این سریال از یک نظر جدال بین جبههی سنت (بزرگ آقا) و جبههی مدرنیته (شهرزاد) نیز میباشد.
استفاده از خوانندههای بسیار مطرحی چون علیرضا قربانی (جزو مطرحترینهای موسیقی سنتی) و محسن چاووشی (جزو مطرحترینهای موسیقی پاپ) گواهی براین مدعاست.
مطالب این مقاله درباره برندسازی و بازاریابی فیلم از سایت آموزش بازاریابی اینترنتی جمع آوری شده است.
https://hisubmit.ir/product/%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-press-kit/