با فیلمساز مستقل، سیامک احمدی
بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی ام در رشته بازیگری / کارگردانی تئاتر، شروع به کار حرفه ای کردم و تا به حال در چندین نمایش و فیلم در داخل و خارج از ایران به ایفای نقش پرداخته و در ضمن نویسندگی، کارگردانی چند نمایش و نوشتن فیلمنامه چند فیلم کوتاه و بلند را نیز برعهده داشتم.
در خلال این مدت علاوه بر چاپ چهار عنوان کتاب برای رده ی سنی کودک و نوجوان و عضویت انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان ، مشغول کار روزنامه نگاری هم شدم و نزدیک به هشت سال نیز در چندین روزنامه و مجله به عنوان روزنامه نگار ، منتقد و دبیر سرویس در حوزه ادبیات، تئاتر و سینما فعالیت کردم.
چندی بعد در حوزه مینیمال و تاثیر این سبک در وادی هنر به خصوص ادبیات، تحقیق و پژوهش ام را شروع کرده و ماحصل این پژوهش، ارائه نظریه ای در باب داستان مینیمال و تعریفی برای داستان کوتاه کوتاه و بوجود آمدن سبکی تحت عنوان ساده گرای تفکر گرا گردید و علاوه بر این کتابی را نیز در این باب که شامل مقدمه ای در این باره و مجموعه ای از داستان های مینیمال است به چاپ رساندم.
در این راستا دو جشنواره ی داستان کوتاه کوتاه راه اندازی کردم و دبیری آن جشنواره ها را نیز به عهده داشتم و درکنار این فعالیت ها، شروع به تدریس کارگاهی در رشته های داستان نویسی، فیلمنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی تئاتر نمودم.
2 – اولین فیلمتان چگونه جرقه خورد و چرا فیلمساز شدید؟
در ابتدا باید عرض کنم مانند کارهای دیگری که انجام دادم، علاقه و دغدغه ی کار هنری باعث شروع تمامی فعالیت هایم بوده است و فیلمسازی نیز یکی از علایق و دغدغه های من بوده و هست آن هم به خاطر دارا بودن نوع بیان خاص و ماندگاری آن، پس در کنار دیگر فعالیت هایم به فیلمسازی روی آوردم. از هشت سال پیش که کار نوشتن فیلمنامه و بازی در فیلم را شروع کرده ام تا به حال با مشکلات زیادی روبه رو شدم اما هیچ وقت ناامید نشدم و بعد مدت کوتاهی به این نتیجه رسیدم که من بایستی دغدغه، داستان و فیلم خودم را بسازم، پس تصمیم گرفتم که به مطالعات سینمایی ام در حد کتب دانشگاهی افزوده و دوره های کارگردانی سینما را بگذرانم و در تمام این مدت از هیچ مشق نظری و عملی روی گردان نبودم، تا در نهایت تصمیم به ساخت اولین فیلم کوتاه ام تحت عنوان «رویا» گرفتم .
مدت ها بود که جمله ای در ذهنم مرور می شد : « .. و عشق را مرهمی دیدم در این شب تار» و قصد داشتم به گونه ای حرفم را بازگو کنم و در انتها به نتیجه رسیدم که بهترین شیوه برای بیان این جمله، نوشتن فیلمنامه ای بر این اساس و ساخت آن است و مثل همیشه کاملا مستقل و بدون داشتن هیچ گونه حمایت مالی شروع به ساخت اولین فیلم کوتاه ام کردم و به عبارتی اولین تجربه در زمینه فیلمسازی .. و در این راستا از دوستان خوبی که به من یاری رساندند بسیار ممنونم .
3 – آیا تاکنون فیلم هایتان در جشنواره ای موفق به کسب عنوان شده اند؟ به همراه توضیح بفرمایید.
فیلم «رویا » در جشنواره کان آماتور لهستان اکران شده و همچنین فیلم «فضای محدود» نیز در جشنواره ی فیلم کوتاه شهر کرولای هندوستان، جشنواره بین المللی رشد و جشنواره سلامت نیشابور پذیرفته و اکران شد اما تاکنون موفق به کسب عنوانی نشده اند.
4 – تجربه های ملی و بین المللی خود را بفرمایید.
تجربه های ملی عبارتند از :
نویسندگی نمایشنامه های من تغییر می کنم پس هستم، وهم مکافات، دستمال من کجاست دزدمونا، ایران ، نیمکت خالی، زندگی ام با امواج، نویسنده و کابوس آدمک ها ، روز رستاخیز ، کافه ای در ناکجاآباد و ..
نویسندگی فیلمنامه های کوتاه : رویا ، فضای محدود ، دست ها ، ترافیک ، فقط ، پارادوکس
نویسندگی فیلمنامه های بلند : بازگشت ، رویا در تهران ، نهال ، بستنی با طعم خون
نویسندگی فیلمنامه های انیمیشن : کلبه جنگلی ، بن بست دوستی ، گمشده در جنگ
بازی در نمایش های : سهراب اسب و سنجاقک ، عکس خانوادگی ، هیهات، شب بیست و یکم ، سپنج رنج شکنج ، ببند اون دهنو ، کاکتوس ، تهرن ، اسب های پشت پنجره ، مرغ دریایی دایی وانیا و …
بازی در سریال ها و فیلم های : ارمغان تاریکی ، پروانه ، در اعماق خطوط ، ترم زمستانی ، آلزایمر ، گلوگاه ، میراث مرثیه ، نقاب نوژه ، صداهای خاموش و …
کارگردانی نمایش های : من تغییر می کنم پس هستم ، وهم مکافات ، خونیان و خوزیان ، کافه ای در ناکجا آباد
تجربه های بین المللی عبارتند از :
بازی در نمایش دستمال من کجاست دزدمونا / ترکیه ، آنکارا و نمایش سوفیای من / کشور چک ، پراگ
برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره آپاستروف / چک ، پراگ
5 – نظرتان درباره دریچه سینما چیست؟
من با دریچه ی سینما از طریق اینترنت آشنا شدم و بعد از صحبت با آقای بلال طاهری که ایشان فیلمسازی بین المللی و مدیر گروه پخش بین المللی دریچه سینما هستند، در جریان چند و چون و شیوه ی کار این شرکت قرار گرفتم و بعد از مدت کوتاهی ، شاید بهتر است بگویم در همان اولین قدم ها متوجه شدم که دریچه ی سینما به واقع سامانه جهانی ثبت فیلم ، ارسال فیلم به جشنواره های معتبر جهانی با کمترین هزینه است و از مدیریت بسیار خوبی برخوردار است ، چراکه با روشی بسیار حرفه ای و در سطح جهانی کار ثبت و پخش فیلم را در سایت ها و جشنواره های دنیا انجام می دهد و شاید بهتر باشد که از همان چند کلمه ای که این شرکت در تبلیغات خود استفاده می کند من هم بهره برده و نظر نهایی خود را ابراز دارم .. دریچه سینما، دریچه ای ست برای جهانی شدن.
6 – فیلم آینده تان چیست؟
خب .. فیلمسازی مستقل بسیار کار مشکلی ست آن هم به دلیل نبود سرمایه گذار و حمایت مالی اما نمی شود هم بیکار بود و کاری نساخت. در حال حاضر مشغول کارگردانی فیلم کوتاه انیمیشن «گمشده در جنگ» هستم که نویسندگی و تهیه کنندگی آن را نیز به طور مستقل بر عهده دارم و علاوه بر این در فکر ساخت یکی از فیلمنامه های کوتاهم هستم تحت عنوان «دست ها» که از موضوعی اجتماعی برخوردار است و البته در این رابطه صحبت های اولیه را با آقای بلال طاهری در دریچه ی سینما برای ساخت و تولید این فیلمنامه کرده ام که امیدوارم بعد از انجام مراحلی که جزو قواعد کار است به نتیجه ای مطلوب برسیم و فیلمنامه ی «دست ها » ساخته شود.