افت ۳۰ درصدی فروش فیلمها در رمضان ۹۸ نسبت به رمضان ۹۷
در سالهای گذشته اکران نوروزی و به دنبال آن اکران دوم نوروز بهترین زمان برای فصل نمایش فیلمها بود و امسال نیز باتوجه به اینکه اکران دوم نوروز با ماه مبارک رمضان همزمان شده، مخاطبان و سینماداران انتظار فروش بهتری را از فیلمها داشتند اما در عمل این اتفاق رخ نداد.
محمدقاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) با اشاره به وضعیت اکران فیلمها در ماه مبارک رمضان در سال ۹۸ گفت: متاسفانه بر خلاف آنچه که تصور و برنامهریزی میشد؛ فیلمهای اکران دوم در فروش تا امروز موفق نبودند و نتوانستند مخاطبان را به سینما جذب کنند.
وی ادامه داد: به جز فیلم سامورایی در برلین، پنج فیلم دیگر حتی نتوانستند حدود سه الی چهار درصد مخاطبان فعلی سینما را جذب کنند. البته نمیتوان تمامی تقصیرها را به گردن کیفیت فیلمها انداخت.
اشرفی با اشاره اینکه شورای صنفی نمایش مسئول برنامهریزی برای نحوه اکران فیلمها است، گفت: به جز سالهای ۹۵ و ۹۶ ما تقریبا هر سال در ماه مبارک رمضان با کاهش فروش مواجه بودیم اما این کاهش امسال بسیار بیشتر از سالهای قبل است. در سالهای گذشته با اجرای طرح افطار تا سحر فیلمها تا سحر به نمایش درمیآمدند و همچنین صداوسیما و رسانههای مجازی و خبرگزاریها نیز از این طرح حمایت میکردند اما امسال ما حمایت صداوسیما را نداریم و تبلیغات خوبی نیز برای این طرح انجام نشده است.
وی ادامه داد: امسال شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت تا قبل از افطار بلیت فیلمها نیمبها باشد با احترام به این تصمیم باید بگویم اگر نیمبها بودن بلیت سینماها به بعد از افطار موکول میشد و مانند سالهای گذشته عمل میشد؛ قطعا وضعیت فروش فیلمها بسیار بهتر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم.
رئیس انجمن سینماداران ادامه داد: نیمبها نشدن بلیت فیلمها در بعد از افطار حتی روی اکران فیلمهای نوروزی که نمایش آنها همچنان ادامه دارد، تاثیر گذاشته است. مثلا فیلمهایی مانند چهارانگشت، متری شش و نیم، قبل از ماه رمضان از فروش خوبی برخوردار بودند.
وی ادامه داد: میزان فروش فیلمها در ماه مبارک رمضان در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد افت داشته که این میزان افت بسیار بالاست و حتی در نحوه مدیریت سالنهای سینمایی و پوشش هزینههای آنها تاثیر مستقیم گذاشته و آن را با مشکل مواجه کرده است.