آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

آموزش ساخت فیلم مستند : ساختار سه پرده ای

یکی از راه های نوشتن فیلمنامه مستند استفاده از ساختار سه پرده ای در تولید فیلم است.

در این نوشته به صورت مختصر به این مطلب پرداخته می شود.

ساختار سه پرده ای مستند

ساختار مستند غالباً با توجه به موضوع فیلم تعیین می شود.

اما به طور کلی یک مستند از ابتدا ، وسط و انتها تشکیل می شود که گاهی اوقات “ساختار سه پرده ای” نامیده می شود.

در ادامه به اختصار این سه بخش را توضیح می دهیم.

ساختار فیلم مستند

شروع | پرده یک

آغاز مستند باید توجه مخاطب را به خود جلب کند.

اینجاست که شما لحن کل فیلم را تعیین می کنید و در ذهن بیننده کنجکاوی ایجاد می کنید تا آنها بخواهند به تماشای خود ادامه دهند.

شما می خواهید نوعی درگیری ، مشکل یا وضعیت غیرمعمول تنظیم کنید که مخاطب را مجذوب داستان کند و بخواهد اطلاعات بیشتری کسب کند.

آغاز کار کمابیش یک تیزر برای کل فیلم است.

این قسمت در ساختار سه پرده ای فیلم مستند سوالاتی را ایجاد می کند که بقیه فیلم به آنها پاسخ می دهد.

به طور سنتی ، “Act One” یا پرده اول جایی است که شخصیت اصلی (قهرمان / قهرمان) معرفی می شود

و سپس با یک چالش یا مانعی روبرو می شود که آنها را از رسیدن به هدف باز می دارد.

این پرسش نمایشی باید به گونه ای تنظیم شود که چالشی را که قهرمان داستان با آن روبرو است ، تنظیم کند:

آیا X آن را زنده می کند ، آیا Y دختر را به دست می آورد ، Z Z قاتل را می گیرد؟

نمونه آن مستند “حقیقتی ناخوشایند” است.

ما با ال گور آشنا می شویم که بزرگترین آرزوی آن تغییر شکل آب و هوا است ، اما این یک کار دشوار است.

چگونه او این کار را انجام می دهد؟

میانه | پرده دو

این قسمت اصلی داستان شماست.

بخش میانی به چندین صحنه تقسیم شده است که برای آشکار کردن داستان شما بر روی یکدیگر بنا می شوند.

این بخشها لزوماً به ترتیب زمانی پیش نمی روند.

“بازگشت به گذشته” یک تکنیک موثر فیلم سازی است که می تواند مخاطب را کنجکاو کند که حدس بزند.

هر صحنه نیز اغلب شروع / میانه / پایان خود را دارد.

این مینی صحنه ها (داستان ها یا نماهای فرعی) که به هم وصل شده اند ، داستان اصلی شما را خلق می کنند.

به طور سنتی ، Act Two یا پرده دوم فیلم مستند جایی است که قهرمان داستان برای حل مشکل (مشکلات) تلاش می کند

و با موانع زیادی روبرو می شود – که اغلب با یک وضعیت رو به وخامت روبرو هستند.

اینجاست که تنش ایجاد می شود و مخاطب سوال می کند که قهرمان اصلی چگونه می خواهد مسائل / چالش های پیش روی خود را حل کند.

پایان | پرده سه

پایان مستند معمولاً نوعی حل و فصل برای سوالات و تعارضاتی است که در ابتدای فیلم ایجاد شده است.

قبل از نوشتن ابتدا و وسط ، در هنگام نوشتن متن مستند خود اغلب مفید است که به چگونگی پایان مستند توجه کنید.

این ممکن است به نظر خلاف تصور باشد ،

اما یک روش خوب برای فکر کردن در مورد این مثال است که چه زمانی سوار دوچرخه می شوید.

شما باید مقصد خود را از قبل بدانید تا بدانید در کدام جاده ها باید به آنجا بروید.

در غیر این صورت ، گم خواهید شد!

به طور سنتی ، پرده سه جایی است که همه تنش ها به سرانجام می رسد

و مانع / سوال اصلی مطرح شده در پرده یک پاسخ داده و حل می شود.

افکار نهایی

بنابراین اینگونه است که ساختار اصلی مستند خود را ارائه می دهید.

مطمئناً ، هر مستند سبک منحصر به فرد خود را خواهد داشت که نیاز به خلاقیت دارد تا بهترین روش برای ساختن داستان برای ایجاد بیشترین تأثیر را پیدا کند.

هر  فیلم مستندی از ساختار سنتی سه پرده ای پیروی نمی کند ، اما مکان خوبی برای شروع است.

 

برای مشاوره در خصوص ساختار سه پرده ای فیلم مستند این سرویس را تهیه کنید.

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا