آموزش نویسندگی و ادبیاتآکادمی هنر

چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم: 7 عنصر

معرفی ۷ المان داستان نویسی

چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم؟ 7 عنصری که همیشه باید به خاطر بسپارید.

داستان‌های کوتاه، که گاهی اوقات «flash fiction » نامیده می‌شوند، در حال حاضر میان‌مخاطبین، بسیار محبوب هستند.

می‌تواند علت این محبوبیت نشانه ای از زندگی پرمشغله یا توانایی محدود ما برای تمرکز باشد، اما داستان های کوتاه می توانند تخیل ما را به گونه‌ای تسخیر کنند که هیچ تجربه روایی دیگری نمی تواند.

چرا داستان کوتاه

در حالی که یک رمان به ما اجازه می‌دهد روزها یا هفته‌ها با شخصیت‌هایش زندگی کنیم و فراز و نشیب‌های عاطفی آن‌ها را در طول مسیر تجربه کنیم، داستان‌های کوتاه به ما اجازه می‌دهند با سر به دنیایی که ممکن است ناآشنا، غیر دوستانه، پرتنش یا وحشتناک باشد شیرجه بزنیم.

این دلیل بزرگی است که چرا ژانر وحشت در داستان کوتاه و در سایت‌های اجتماعی  مانند reddit بسیار خوب عمل می کند، زیرا می توانیم داستان ترسناک را در یک جلسه بخوانیم و سپس به سراغ کارهای دیگر برویم.

نوشتن یک داستان کوتاه قدرتمند نوعی هنر است که خلاقیت شما را با محدود کردن داستان به یک قهرمان داستان که با یک مشکل خاص مواجه است به چالش می‌کشد.

داستان‌های کوتاه معمولاً 500 تا 7500 کلمه هستند، و در حالی که ممکن است موانع زیادی در برابر قهرمان شما وجود داشته باشد، تنها فضا و فرصت برای غلبه یا شکست در تنها یک مخمصه اصلی وجود دارد.

بیایید به هفت عنصر کلیدی که باید هنگام ایجاد یک داستان کوتاه به خاطر بسپاریم نگاه کنیم.

چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم

1. ساخت قلاب

یک داستان کوتاه باید فوراً توجه خواننده خود را جلب کند. اگر این کار در خط آغازین انجام نشد، حداقل در پاراگراف آغازین این کار را انجام دهید. افتتاحیه همچنین باید لحن داستان را تعیین کند تا خواننده بتواند تصور معقولی از آنچه خواهد خواند، داشته باشد.

2. دنیایی رنگارنگ و جذاب ایجاد کنید

از آنجایی که قرار است داستان های کوتاه در فرصت کم  توسط خواننده خوانده شوند، دنیای تخیلی باید مانند ترسیم روزهای تعطیلات در زندگی واقعی ما باشد.

یکی از دلایلی که بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی بر اساس داستان‌های کوتاه ساخته می‌شوند (مانند : ورود، 2001: یک ادیسه فضایی، یادآوری کامل) این است که یک داستان کوتاه می‌تواند به‌طور مؤثر یک دنیای علمی تخیلی یا آینده‌نگر را برای مدت محدودی به‌طور واقع‌گرایانه خلق و حفظ کند.

حتی اگر در حوزه علمی تخیلی نمی‌نویسید، اجازه دهید جهان به نوعی غیرعادی یا تازه باشد. یک محیط به خوبی ساخته شده، تجربه کلی خواندن را افزایش می دهد و روایت را زنده تر و به یاد ماندنی تر می کند.

3. یک قهرمان خوب بسازید

در یک داستان کوتاه، خلق قهرمانی که احساسی جذاب و معتبر داشته باشد و همچنین دارای یک نقص اصلی باشد، ضروری است.

این نقص نقطه اتکایی است که تعارض محوری در داستان بر آن تعادل برقرار می‌شود. قهرمان باید بر این نقص غلبه کند، در غیر این صورت عواقب قابل توجهی خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که قهرمان داستان نباید دوست داشتنی باشد. آنها می توانند یک شرور سایبری،  مادر بد، یا حتی  قاتل  باشند، اما خواننده باید درک کنیم که چرا آنها کاری را انجام می دهند. قهرمان داستان همچنین باید منحصر به فرد و خاطره انگیز باشد و خواننده را به سفری ببرد که نمایانگر دیدگاه متمایز او باشد.

چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم

4. ایجاد تنش و ایجاد درگیری در هر صحنه

هر داستان کوتاه قانع‌کننده‌ای نیاز به تضاد مرکزی دارد که طرح را به جلو ببرد. همانطور که قبلا ذکر شد، این درگیری معمولاً به نقص اصلی قهرمان داستان مربوط می شود، حتی اگر در ابتدا آشکار نباشد.

هر یک اتفاق باید تنش را در طول داستان افزایش دهد. تنش و درگیری چیزی است که قهرمان داستان شما را وادار می کند تا راه حلی برای مشکل خود بیابد.

5. یک موضوع یا پیام واضح داشته باشید

قبل از نوشتن داستان کوتاه خود، به این فکر کنید که می خواهید خوانندگان شما چه چیزی را از آن به خاطر بسپرند.  شناخت پیچیدگی‌های رفتار انسانی (مثل خودخواهی و طمع )، پیامدهای انتخاب‌های هر شخص، یا توانایی غلبه بر یک شرایط تعیین‌کننده زندگی؟

موضوعی که خوب پرداخته شده باشد به داستان کوتاه شما عمق و طنین می‌بخشد. اگر آن موضوع در زندگی کاراکتر شما قدرتمند باشد، به داستان شما عمق عاطفی و اصالت می بخشد.

6. شخصیت ها و مکان های خود را محدود کنید

در داستان کوتاه شما کلمات زیادی برای گفتن داستان خود ندارید، بنابراین پاراگراف ها را با شخصیت ها یا مکان های اضافی که همگی به دیالوگ یا توضیحات نیاز دارند شلوغ نکنید.

از بیان داستان‌های غیرضروری موازی اجتناب کنید، مگر اینکه مستقیماً بر شخصیت اصلی و نتیجه داستان تأثیر بگذارند.

داستان باید مانند قطاری باشد که از یک سری ریل عبور می‌کند، هرگز مسیر را تغییر نمی‌دهد، از ریل خارج نمی‌شود یا سرعتش را کاهش نمی‌دهد تا زمانی که به ایستگاه پایانی برسد.

7. یک پایان به یاد ماندنی ایجاد کنید

بیشتر داستان‌های کوتاه عالی پایانی غافلگیرکننده یا پیچیده دارند – نتیجه‌ای که خواننده آن را نمی‌تواند پیش بینی کند.

سعی کنید راه حلی برای قهرمان داستان خود بسازید که هم از نظر عاطفی رضایت بخش باشد و هم به پایانی متشکل از غیرمنتظره ها فکر کنید. چه یک پیچ و تاب غافلگیرکننده، یک مکاشفه تکان دهنده یا یک لحظه تأمل انگیز باشد، پایان باید در ذهن و حس خواننده طنین  انداز شود و تأثیری ماندگار بر جای بگذارد.

نویسنده: شین ادواردز

شانی ادواردز فیلمنامه نویس، روزنامه نگار ساکن لس آنجلس است.

چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×