آکادمی هنرویژه سینه پورت

نسبت ابعاد تصویر 2:1 (یونیویزیوم) چیست؟ چرا تمام کارگردانان امروزه از آن استفاده می‌کنند؟

نسبت ابعاد تصویر 2:1 یک انتخاب هوشمندانه برای شروع ساخت فیلم است.

هنگام ساخت فیلم انتخاب یک نسبت بین دو نسبت رایج عریض 1.85:1 و 2.35:1 ممکن است به یک چالش بزرگ تبدیل شود.

اما یک راه فراری بین این دو نسبت وجود دارد که بسیار ایده‌آل است.

در دهه گذشته نسبت 2:1 تحول بزرگی در صنعت فیلم‌سازی ایجاد کرده است.

در این مقاله ما در ابتدا به معرفی نسبت 2:1 می‌پردازیم و در ادامه نحوه استفاده از آن را در فیلم‌ها و سریال‌ها بررسی می‌کنیم که شما هم بتوانید از این قالب منحصر به فرد استفاده کنید.

 

تاریخچه نسبت ابعاد تصویر 2:1

قبل از بررسی منشا نسبت 2:1 بهتر است که کمی در مورد ویتوریو استورارو صحبت کنیم. او یکی از بهترین فیلمبرداران تاریخ است که موفق به کسب یک جایزه اسکار شده است.

او در بیشتر فیلم‌های کلاسیک مانند «دنباله‌رو» و «اینک آخرالزمان» کار کرده است.

 

استورارو و ایده خلاقانه نسبت ابعاد تصویر 2:1

استورارو در کار خود و نحوه به نمایش درآمدن آن کاملا خیال‌پرداز و آینده‌نگر است. هنگام پیدایش نسبت ابعاد تصویر 2:1  این مساله یکی از اساسی‌ترین نگرانی‌ها به شمار می‌آمد.

در ادامه یک توضیح مختصر در مورد روش ظریف و خلاقانه استورارو برای حل این مشکل آورده شده است که با هم به بررسی آن می‌پردازیم.

در اواخر دهه 90 استورارو ایده‌ی یونیویزیوم را پیشنهاد کرد که روش بسیار مناسبی برای توصیف نسبت ابعاد 2:1 به شمار می‌آید.

او به این مساله واقف بود که تلویزیون‌ها HD با نسبت 16:9 آینده را تسخیر خواهند کرد.

با این حال بسیاری از فیلم‌ها با این نسبت تصویربرداری نمی‌شوند.

به عبارت دیگر این ایده و عرضه به دل بسیاری از فیلم‌سازان نخواهد نشست.

بنابراین برای حل مشکل و نجات زندگی پیشنهاد داد که همه چه فیلم‌سازان چه مخاطبان از نسبت ابعاد تصویر 2:1 استفاده کنند.

در واقع با این پیشنهاد فیلم‌ها می‌توانند با یک نسبت ابعاد مشابه هم فیلمبرداری شوند و هم نمایش داده شوند.

 

تفاوت بین نسبت ابعاد تصویر 1.85 و 2.35

پیشنهاد استورارو از این واقعیت الهام گرفته است که نسبت 2:1 در واقع یک نسبت بین دو نسبت متداول عریض سینما یعنی 1.85:1 و  2.35:1است.

سبک‌های مختلف فیلم دلایل مختلفی برای استفاده از نسبت مشخص خود دارند.

قبل از پرداختن به دلایل این مساله که چطور نسبت 2:1 یک پیشنهاد کامل بود به بررسی این دلایل بپردازیم.

 

نسبت ابعاد تصویر 1.85

نسبت 1.85 به این دلیل شناخته شده است که بیشتر از اینکه عریض باشد بلند است.

این نسبت یک نسبت بسیار عالی برای فیلم‌هایی که می‌خواهند بیشتر بر روی شخصیت تمرکز کنند به همراه موضوعات بلندتری مانند دایناسور و یا ساختمان‌ها است.

از نظر تاریخی فیلم‌های درام و کمدی از 1.85 استفاده کرده‌اند.

اما به دلیل این مساله که چقدر می‌تواند خودش را منطبق کند با خواسته‌های فیلم‌ساز، هر ژانری نمی‌تواند از مزایای این نسبت بهره ببرد.

فیلم تازه ساخت «زنان کوچک» با این نسبت ساخته شده است.

 

نسبت ابعاد تصویر 2.35

برخلاف 1.85 نسبت 2.35 بیشتر عریض است.

در واقع عرض آن از طول تصویر بزرگتر است.

بنابراین این نسبت ابعاد تصویر می‌تواند محیط و چشم‌اندازها را بهتر نشان دهد.

این نسبت برای فیلم‌هایی که در فضای بیرون، فضاهای باز یا مکان‌های دیگر مشابه‌ای شکل می‌گیرند بسیار جذاب است.

در نتیجه بسیاری از فیلم‌های اکشن، علمی تخیلی و حماسه‌های تاریخی را با این نسبت می‌سازند.

بنابراین با توجه به این نکات می‌توان نتیجه گرفت در حالیکه 1.85 نسبتی بلند و 2.35 نسبتی عریض است نسبت ابعاد تصویر 2:1 می‌تواند قاب دلخواه و متعادل ما را فراهم کند بدون این مساله که عرض را قربانی طول کند.

اخیرا بسیاری از فیلم‌ها نسبت 2:1 را به عنوان بهترین نسبت ابعاد تصویر پذیرفته‌اند.

برای مثال فیلم «کتاب سبز» که جایزه بهترین فیلم سینمایی را کسب کرد توانست تصویر مناظر سفر جاده‌ای را همزمان با شخصیت به خوبی به تصویر بکشد.

درست است که ایده استورارو به سرعت دنیای فیلمسازی را تغییر نداد اما فیلم‌سازان معاصر آرام آرام متوجه مزایا نسبت ابعاد تصویر 2:1 برای فیلم‌ها به خصوص فیلم‌های تلویزیونی می‌شوند.

 

فیلم‌هایی که با نسبت ابعاد تصویر 2:1 ساخته شده‌اند.

برخی از فیلم‌های قابل توجه و مهم ده سال اخیر با نسبت ابعاد تصویر 2:1 ساخته شده‌اند.

بر خلاف مشخص و آشنا بودن فیلم‌های 1.85 و 2.35 فیلم‌های 2:1 در ژانرهای مختلفی از اکشن و ماجراجویی تا درام وحشتناک قرار می‌گیرند.

فیلم «دنیای ژوراسیک» را می‌توانیم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های  2:1 ده سال اخیر بدانیم.

جان شوارتزمن (فیلمبردار) و کالین ترورو (کارگردان) بسیار علاقه‌مند بودند که فیلم را با نسبت 2.35 فیلمبرداری کنند

در حالی‌که استیون اسپیلبرگ بیشتر مایل بود که از نسبت 1.85 مانند فیلم‌های «پارک ژوراسیک» و «جهان گمشده» استفاده کند تا مطمئن شود دایناسورهای کامل در قاب دیده می‌شوند.

شوارتزمن و ترورو تصمیم گرفتند که از نسبتی استفاده کنند که به راحتی هم شخصیت‌ها و هم دنیای دایناسورها را به تصویر بکشند.

با نسبت ابعاد 2:1 موجودات عظیم الجثه به راحتی به تصویر کشیده‌ می‌شوند در حالیکه قسمتی از تصویر هم به قلمرویی که در آن زندگی می‌کنند تعلق دارد.

این میدان دید وقتی که ما در شروع فیلم با این پارک تازه تاسیس روبرو می‌شویم خودش را نشان می‌دهد.

2:1 به فیلمسازان اجازه می‌دهد که پارک و جزیره را به رخ بکشند.

و هنگامی که نوبت رویارویی با دایناسورهای خطرناک است مخاطب بتواند به خوبی بزرگی آن‌ها را به نسبت قلمرویی که در آن زندگی می‌کنند احساس کند.

 

میدسامر و موروثی

نسبت 2:1 مخصوص فیلم‌های بزرگ نیست و فیلم‌های کوچک زیادی هم از این نسبت ابعاد تصویر استفاده کرده‌اند.

آری استر یکی از برجسته‌ترین فیلمسازانی است که از این نسبت در اکران «میدسامر» و «موروثی» استفاده کرده است.

بدون شک این دو فیلم از بهترین فیلم‌های ترسناکی است که تا به امروز ساخته شده‌اند.

در حالی‌که هر دو ترسناک با مفاهیم نسبتا مشابه‌ای هستند اما در جزئیات تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود.

«موروثی» بیشتر در فضاهای داخلی و سرپوشیده فیلمبرداری شده است.

نسبت 2:1 به دوربین اجازه می‌دهد که بسته به صحنه و موضوع شخصیت‌های فیلم را نزدیک و دور کند.

«میدسامر» اما برخلاف موروثی بیشتر در فضاهای خارجی و باز فیلمبرداری شده است.

آری آستر با 2:1 توانست که هم بر شخصیت‌های خود تمرکز کند و هم تصویری را به نمایش بکشد که مخاطب کاملا جذب دنیای دیوانه‌کننده آن‌ها شود و بخشی از اندوه و اضطراب را احساس کند.

آستر با کمک نسبت ابعاد تصویر 2:1 توانست از محیطی که در آن شخصیت‌های رنج‌کشیده زندگی می‌کنند، فضایی وحشتناک و پر از ترس به تصویر بکشد.

لذت درک فیلم / چگونه درک و دانش هنری خود را افزایش دهیم

 

تحولی شگرف در تلویزیون با نسبت ابعاد تصویر 2:1

در سال‌های اخیر نسبت ابعاد تصویر 2:1 بسیار مورد توجه تلویزیون به خصوص نت‌فلیکس قرار گرفته است.

به جرات می‌توان نت‌فلیکس را یکی از پیشگامان برنامه‌سازی با نسبت ابعاد تصویر 2:1 شناخت.

گاهی اوقات حتی به نسبت ابعاد 2:1 نسبت نت‌فلیکس هم گفته می‌شود.

«خانه پوشالی» ساخته دیوید فینچر اولین فیلمی بود که نت‌فلیکس با این ابعاد منتشر کرد.

تاثیرگذاری این فیلم و مخاطبی که جذب کرد بر هیچکس پوشیده نیست.

اثر 2:1 را نباید در این جذب مخاطب بی‌تاثیر بدانیم.

این فیلم توانست مخاطبان زیادی را با این نسبت ابعاد تصویر آشنا کند.

این نسبت به «خانه پوشالی» کمک کرد که نمایشی فراتر از نمایش‌های سنتی و کلاسیک تلویزیون به نظر برسد.

10 مفهوم پایه در پخش و توزیع فیلم های مستقل در عرصه بین المللی

 

چیزهای عجیب

«چیزهای عجیب» را باید دیگر سریال نت‌فلیکس دانست که از این نسبت بهره برد.

مدیر فیلمبرداری، تیم ایوزو برادران دافر سریالی می‌خواستند که یادآور فیلم‌های وحشتناک علمی تخیلی دهه 80 و فیلم «پسری با دوچرخه» باشد.

همراه با این نسبت ابعاد تصویر خارق‌العاده «چیزهای عجیب» توانست که مرزهای بین فیلم تلویزیونی و سینمایی را محو کند و با یک قاب گسترده مخاطب معاصر را به فیلم‌های کلاسیک متصل کند.

در حالی که فیلم‌های سینمایی همچنان در حال تجربه نسبت مورد علاقه استورارو هستند تلویزیون ثابت کرد که این نسبت چقدر متنوع است و همچنین تا چه حدی مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد.

مهم نیست شما چه نوع و سبکی از فیلم سینمایی یا سریال را خواهید ساخت تنها به یاد داشته باشید که نسبت ابعاد تصویر تنها نسبت 16:9 یا 2.35 نیست.

راهنمای نهایی

 

 

حالا که با نسبت ابعاد 2:1 کاملا آشنا شدید و چگونگی استفاده از آن را یاد گرفتید بهتر است که به بررسی تمام نسبت‌هایی بپردازید که می‌توانید در پروژه بعدی خود استفاده کنید.

نسبت‌های دیگر را با مثال‌ها، تعاریف و روش‌های استفاده بخوانید که در انتها نسبت مورد علاقه خود را که نیازهایتان را برطرف می‌کند، برای پروژه جدید خود انتخاب کنید.

رضا

یک مترجم علاقه‌مند به هنر به خصوص فیلم و موسیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا