طراحی پوستر فیلم برای عرضه بین المللی
در این نوشته درباره تاریخچه و استانداردهای طراحی پوستر صحبت خواهیم کرد. شما می توانید به ما سفارش دهید تا پوستری حرفهای برای شما طراحی کنی
ابتدا به اعلان فیلم «پلاکات» می گفتند که کلمه آلمانی اعلان است و در خلی از زبانهای دنیا و از جمله زبانهای اروپایی شرقی همین کلمه را و البته با تغییراتی در تلفظ و نوشتن به کار می برند.
اگر برای فیلمی تبلیغات نشده باشد ، شاید شما هیچ وقت آن را نبینید. حالا چه این فیلم را اسکورسیزی ساخته باشد چه کارگردان ناشناسی.
یکی از موثرترین راههای بازاریابی فیلم ها پوستر فیلم است. شما در این پست یاد می گیرید که چگونه جلب توجه کنید ، علاقه ایجاد کنید و فرد را به سینما بکشانید.
تاریخچه طراحی پوستر فیلم در ایران
مدتها بعد از تشکیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاهی تهران درس و تمرینات طراحی اعلان هم جزء دروس آنجا بود.
اساتید آنجا کلمه فرانسوی اعلان یعنی «آفیش» را جاری ساختند و فارغ التحصیلان آن همه جا به جای اعلان و یا پلاکات از کلمه آفیش استفاده می کردند.
این مطلب سی سال دوام داشت تا ناگهان همراه همه گرایشات فرهنگی آمریکایی کلمه پوستر هم در جامعه ما نمودار شد و جایگزین همه عناوین قبلی گشت.
اما از آنجایی که از ابتدا پلاکات را به نوعی از اعلان های دست ساز در سینما می گفتند.
از آنجایی که از ابتدا کلمه آفیش یا پوستر به نوعی از اندازه های اعلان گفته می شد که بر در و دیوار ها نصب می شد، نه کلمه آفیش و نه کلمه پوستر نتوانستند اثر کلمه پلاکات را از اذهان و به خصوص درمیان اهالی فن پاک کنند.
هر چند که بعد کلمه دیگری به نام «پلاکارد» شانه به شانه پلاکات مطرح شد. و کم کم این کلمه که کم و بیش جای آن را به خود اختصاص داد.
۱) جلب توجه
۱٫۱) چشم عابران را بدزدید
۱٫۲) نمادگرایی ، نشان دهید به جای اینکه بگویید
در نظر داشته باشید که در طراحی پوستر همچنان استفاده از نمادها و رنگ های ساده ای که از دل فیلم بیرون آمده اند ، می تواند یک راه معجزه گر باشد.
۲) ایجاد علاقه
۲٫۱) انگیزه ای برای دیدن فیلم ایجاد کنید
استفاده از تصویری که ایده ای دربارهی داستان فیلم به بیننده بدهد ، بهترین فکری است که می تواند به ذهنتان برسد.
۲٫۲) بین طرفداران و دیگران فرق نگذارید
۲٫۳) سبک – نگاهی که با فیلم سازگار باشد
ممکن است زمانی با فیلمی برخورد کنید که استفاده از نمادگرایی و تصاویر انتزاعی ، به خوبی با فیلم همخوانی نداشته باشد. مثلا فیلم شما یک درام جدی یا هیجان انگیز است که نمی توانید با نمادگرایی آن را توضیح دهید.
۳) نکات مهم
۳٫۱) میل پایدار برای سایر فرمت های تبلیغاتی
۳٫۲) قابل فهم بودن ، اگر فیلم یک سری است این را نشان بدهید